Elemzések Euró tízmilliárdokat öntenek elektromobilitásba az európai gyártók

Euró tízmilliárdokat öntenek elektromobilitásba az európai gyártók

Végh Martin | 2021.01.02 16:22

Euró tízmilliárdokat öntenek elektromobilitásba az európai gyártók

A 2021 végétől a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában is készülő EQB álcafestéses prototípusa. | Fotó: Daimler Global Media Site

2020-ban több európai autógyártó is bejelentette, hogy a következő években hatalmas összegeket fog modellkínálata elektrifikálására fordítani. Az év azonban nem csupán ígéretekben, hanem megvalósult fejlesztésekben és villanyhajtású típusok bemutatásában is bővelkedett. Összefoglaltuk, hogy 2020-ban az európai OEM-ek milyen mérföldkövekhez értek elektromobilitás terén.

Erős évet zárt a Daimler

Májustól rendelhetővé vált a Mercedes EQ elektromos modellcsalád következő tagja, az EQV kisbusz. Ebben a hónapban azt is megtudhattuk, hogy a Daimler 2039-től csak karbonsemleges járműveket fog forgalmazni.

Júniusban a vállalat ismertette a Zöld Pénzügyi keretrendszerét az elektromos átmenet támogatására. Júliusban arról írtunk, hogy a Daimler együttműködésre lépett a Farasis Energy kínai akkumulátorcella-gyártóval, a kecskeméti üzem portfóliója pedig több elektromos modellel is bővül. Augusztusban hírt adtunk róla, hogy a Daimler tovább mélyíti a fejlesztésre is kiterjedő kooperációját a kínai CATL akkugyártóval.

Szeptemberben bemutatta elektrifikációs terveit a Daimler Trucks. Októberben a Mercedes-Benz ismertette új stratégiáját, amiben fontos szerepet kapott a vállalat elektrifikálása is, és olvasóink arról is értesülhettek, hogy nagy az érdeklődés az új eCitaro csuklós buszok után. November elején arról is beszámoltunk, hogy a Daimler Trucks és a Volvo Csoport szerződést írtak alá egy közös, üzemanyagcellás hajtásrendszereket fejlesztő vállalat létrehozásáról.

Decemberben a Daimler közölte, hogy 2025-ig hetven milliárd eurót fordít fejlesztésre, az összeg egy jelentős hányadát pedig elektrifikációra költi. Hírt adtunk továbbá arról is, hogy a kecskeméti üzemben is kezdetét fogja venni a tisztán elektromos hajtású autók gyártása egy nagy összegű beruházást követően, ahogy arról is, hogy 2022-re nyolc EQ modellt fog már gyártani a Mercedes.

A BMW sem akar lemaradni

Január elején a BMW elektrifikációs terveit a kutatás-fejlesztési részleg vezetője vázolta fel. Tavasszal a bajor autógyártó közölte, hogy 2022-ben készülhet el a Toyota segítségével fejlesztett hidrogénhajtású X5-ös tesztváltozata.

Júniusban az utolsó i8 plug-in hibrid sportautó is legördült a gyártósorról, a BMW vezére pedig a fenntarthatósági tervekről és az akkumulátor-beszállítóknak szabott követelményekről beszélt. Júliusban beszámoltunk róla, hogy a dingolfingi üzem E-hajtásláncgyártási Kompetenciaközponttal bővült. Ugyanebben a hónapban a svéd Northvolttal bővült a BMW-nek a jövőben akkucellákat szállító vállalatok listája, emellett a BMW új vállalásokat tett az elektromobilitás terén, és többet is megosztott az érkező tisztán elektromos modellekről.

Szeptemberben arról írtunk, hogy egy teljesen elektromos 3-as BMW is érkezhet a jövőben, továbbá arról is beszámoltunk, hogy kibővült az autógyártó kínai akkumulátorközpontja, és hogy 2021-től a BMW egy negyedik helyen, Lipcsében is el fogja indítani az akkumulátorgyártást.

Október elején a BMW iX3 gyártásának kezdetéről lehetett oldalunkon olvasni. Ugyanebben a hónapban a BMW bejelentette, hogy 2022-től Regensburgban is fognak telepeket összeszerelni, és az erről szóló cikkünkben a vállalat akkugyártási beruházásait is összefoglaltuk.

Novemberben a BMW leleplezte a korábban iNextként emlegetett iX elektromos SUV-ját. A BMW vezetője kijelentette, hogy 2025-ben a debreceni termelőegységben már teljesen elektromos autók is készülni fognak, ezenkívül megírtuk, hogy a BMW Csoporthoz tartozó Mini modellkínálata hogyan fog alakulni a jövőben, és azt is, hogy a 2022 végétől a BMW minden hazai egységében készülni fog legalább egy tisztán elektromos típus.

Többször is megérkezett a VW ID.4

Februárban a Volkswagen arról tett bejelentést, hogy a salzgitteri, Northvolttal közös akkumulátorcella-gyárának tervezett kapacitását másfélszeresére növelik.

Tavasszal kiderült, hogy 2021-től több nikkellel fogja növelni telepei energiasűrűségét a német autóipari konszern, ahogy az is, hogy a Northvolttal rögtön kettő közös üzemet fog felhúzni.

Június elején hírt adtunk róla, hogy az Audi új divíziót hozott létre elektromos autói fejlesztésére, nem sokkal később pedig az utolsó belső égésű motorral szerelt autó is kigördül a VW zwickaui üzemének kapuján. Júliusban a Seat közölte, hogy ötmilliárd eurót készül elektrifikációba fektetni. Augusztusban megindult az ID.4 sorozatgyártása, a VW haszongépjárművekre szakosodott hannoveri gyárában pedig elektromos modellek gyártására tettek előkészületeket.

Szeptember elsején a Škoda leleplezte az akkumulátoros elektromos Enyaq SUV-ját, a VW pedig bejelentette, hogy Kínában a következő években partnereivel 15 milliárd eurós beruházást hajt végre az elektromos autók szegmensében. Októberben az Audi közölte, hogy új üzemet épít Kínában villanyhajtású modellek gyártására. Novemberben bemutatkozott a VW iD.4 kettő kínai változata, megírtuk, hogy a Bentley 2026-tól csak elektrifikált modelleket fog kínálni, valamint azt is, hogy a VW a következő öt évben több mint negyven milliárd eurót szán elektrifikációra. A hónap végén a Škoda tisztán elektromos crossoverének gyártása is elindult Csehországban.

December elején hírt adtunk róla, hogy a VW egy Polo méretű elektromos kisautót tervez, ahogy arról is, hogy a konszern cseh márkája egy városi kisautóval és egy szedánnal folytathatja elektrifikációját. Röviddel ezután megindult a plug-in hibrid Audi Q3 gyártása Győrben, és beszámoltunk arról is, hogy a prémium autómárkánál mennyit terveznek elektromobilitásra költeni a következő években. A december ezzel azonban még nem ért véget, ugyanis 23-án az utolsó e-Golf is legördült a gyártósorról Drezdában, átadva helyét az ID.3-nak.

A franciáknál sem tétlenkedtek

Októberben kiderült, hogy a francia Renault elektromosautó-értékesítései annyira jól alakulnak, hogy más gyártóknak értékesíti kibocsátási kreditjei egy részét. Ezzel közel egy időben bemutatkozott a teljesen elektromos Renault Megane és Dacia.

Májusban megírtuk, hogy rövidesen érkezik a PSA Csoporthoz tartozó Opel Vivaro furgon tisztán elektromos változata. A nyáron a PSA bemutatta új, elektromos típusokhoz tervezett platformját, amivel viszonylag kevés gyárátalakítás mellett készíthetőek alternatív hajtású modellek. Az is kiderült, hogy a Peugeot több autójából is készülhet elektromos sportváltozat,

Szeptemberben arról érkezett hír, hogy a PSA és az FCA, egyesülésüket követően három padlólemezre építhetik elektromos modelljeiket. A PSA és a Total pedig akkumulátorcellák készítésével foglalkozó közös cég alapításáról írt alá szerződést.

2020-ban az Európai Beruházási Bank összesen 800 millió euró támogatást nyújtott a Fiat Chryslernek, hogy felkészíthesse olaszországi üzemeit az elektromos autók gyártására. Novemberben a cégcsoporthoz tartozó Maserati vezetője közölte, hogy a vállalat teljes elektrifikációra készül. Decemberben megírtuk, hogy 2021 végére tízből hat Fiat modell legalább részben elektromos hajtáslánccal fog rendelkezni, a hónap végén pedig azt, hogy az FCA jelentős összeg invesztálásával alakítja át lengyelországi gyárát elektromos modellek készítéséhez.

Készülve a tisztán elektromos XC40 Recharge P8 érkezésére, márciusban akkumulátor-összeszerelő üzemmel bővítette belgiumi egységét a Volvo. Októberben végül elindult az elektromos SUV gyártása, és a svéd vállalat vezérigazgatója közölte, hogy egy kisebb elektromos autó is tervben van.

Áprilisban a Jaguar Land Rover bemutatta az Evoque és a Discovery Sport plug-in hibrid változatait. Szeptemberben a JLR bejelentette, hogy idéntől már kapható lesz a Land Rover Defender plug-in hibrid változata, és hivatalosan is elismerte, hogy mérnökei egy akkumulátoros elektromos Range Roveren dolgoznak, aminek bemutatására azonban végül nem került sor 2020 őszén. Novemberben megtudhattuk, hogy 2021-től a Jaguar E-Pace SUV is rendelhető lesz plug-in hibrid hajtáslánccal.

A sportautók és a teherautók sem kerülhették el a változást

2020-ban elindult a teljesen elektromos Lotus Evija gyártása, novemberben pedig kiderült, hogy a brit sportautó márka SUV-ja tisztán elektromos hajtáslánccal érkezik.

A szintén brit McLaren elárulta mi lesz a neve a 2021-ben gyártásba kerülő plug-in hibridjének, amivel elindul a márka elektrifikálása.

Szeptemberben a VW érdekeltségébe tartozó Scania bemutatta elektromos teherautóinak családját.

Májusban az MAN bejelentette, hogy 2021-ben indul az elektromos csuklós buszának sorozatgyártása, aminek első példányai 2020-ban öt európai országban álltak szolgálatba tesztjelleggel. Októberben a vállalat ismertette elektrifikációs elképzeléseit, novemberben pedig elindult a szóló elektromos buszok gyártása.

Márciusban a Volvo Csoporthoz tartozó Renault Trucks kezdte meg tisztán elektromos teherautóinak gyártását Franciaországban, a Volvo pedig az ősszel bejelentette, hogy 2021-től a kínálatát alkotó nehéz tehergépkocsik mindegyike rendelhető lesz elektromos hajtáslánccal.

Kiemelt Partnereink