Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Jöhet a hidrogénhajtású SUV a BMW-től
2022-re készülhet el tesztjelleggel a hidrogénhajtású X5-ös BMW. A technológiával készülő autók sorozatgyártására még várni kell.
A BMW elkötelezett az alternatív meghajtási módok mellett, amiknek elterjedésében nélkülözhetetlen az ügyfélközpontú megközelítés a gyártók részéről. A BMW a piaci igények alapos felmérése után döntött a hidrogén üzemanyagcellás rendszer mellett.
A BMW-nél úgy látják, hogy hosszú távon a hidrogén üzemanyagcellás technológia a negyedik pillére lehet a gyártó erőátviteli kínálatának. Klaus Fröhlich, a cég igazgatótanácsának szerint nincs egy tökéletes válasz a környezeti kihívásokra, ezért megnyugtatónak tartja, hogy több alternatív meghajtási mód is létezik az autópiacon.
Ez a technológia lehet a jövő, de odáig még el kell jutni
Klaus Fröhlich hangsúlyozta, hogy még időbe telik, mire először kínálhatnak hidrogén üzemanyagcellás autót a vevőiknek. Ennek oka, hogy a hidrogént egyelőre nem lehet megfelelő mennyiségben, környezetbarát módon előállítani.
A hidrogén, mint üzemanyag elsősorban olyan járműveknél lehet jó megoldás, ahol az elektromos meghajtás nem lehetséges, vagy nem kedvező opció. Ilyenek például a nagy méretű, nagy távolságokra tervezett teherautók vagy buszok.
A BMW jelenleg is forgalmaz hibrideket és elektromos autókat, 2023-ra pedig 25 elektromos típus megjelentetését tervezik, melyből legalább tizenkettő teljesen elektromos meghajtású jármű lesz.
A BMW i Hydrogen NEXT projekt részletei
A hidrogén és az oxigén reakciójának segítségével akár 125 kW (170 LE) energia előállítására lehet képes a rendszer. Az üzemanyagcellából nyert energiát egy átalakító a megfelelő feszültségen adaptálja az autó elektromos hajtásrendszerébe. Az autó összteljesítménye 275 kW (374 LE) lehet, ami biztosítaná a BMW-től megszokott dinamikát az utakon.
Az így készülő X5-ben két 700 bar kapacitású tartályt is helyet kap, amik összesen hat kilogramm hidrogén tárolására alkalmasak. Ez az időjárási viszonyoktól függetlenül hosszú hatótávot biztosít az autó számára, ráadásul a tartályok utántöltése néhány percet vesz csak igénybe.
Az üzemanyagcellával előállított energia egyetlen végterméke a vízgőz, így a rendszer károsanyag-kibocsátás nélkül működik.
A hidrogén üzemanyagcellás technológiát 2022-ben, egy kis szériás X5 BMW-ben tervezi bemutatni a cég.
A BMW és a Toyota együttműködése folytatódik
A két gyártó már 2013 óta közös dolgozik a hidrogén meghajtású rendszerek előállításáért. A fenti, 2022-re készülő projektben a BMW a Toyotával együttműködésben készült cellákat használ.
A BMW és a Toyota együtt alapították meg 2017-ben a Hidrogén Tanácsot tizenegy másik céggel együtt. A tanácsnak azóta nyolcvannál is több tagja van.