Szolgáltatók Bárki kipróbálhatja a Porsche által tervezett legnagyobb járműveket

Bárki kipróbálhatja a Porsche által tervezett legnagyobb járműveket

Pörge Béla | 2024.04.21 16:23

Bárki kipróbálhatja a Porsche által tervezett legnagyobb járműveket

Škoda 13T Brno városában. | Fotó: Pörge Béla

Autopro Weekend – A Porsche elsősorban a sportautóiról ismert, azonban ennél jóval szélesebb körű azon termékek sora, amiket a Porsche Design Group tervezett. A tollaktól az épületekig terjed a paletta, de koncentráljunk csak arra, ami a Porsche legfőbb erőssége: a járművekre.

A Porsche név hallatán ugyan sok különleges jármű juthat eszünkbe először, egy azonban biztos: a Porsche névhez kivételes dizájn társul. Elég csak a Ferdinand Porsche által tervezett Volkswagen Bogárra (vagy éppen az első Porschéra, a 356-ra, aminek első példányai Ausztriában, Gmündben gyártották), vagy a fia által megálmodott Porsche 911-re gondolni. Az alapítóatya unokája, Ferdinand Alexander Porsche alapította meg 1972-ben a Porsche Design nevű céget, ami ma a Porsche AG tulajdonában áll.

A Porsche Design, vagy később Porsche Design Group a tollaktól kezdve a ruhákon át épületekig számos luxusterméket tervezett. Nem maradtak ki azonban a járművek sem: Oslóban és Bécsben a metróvonalakon, Prágában, Brnóban vagy Wroclawban a villamoshálózaton próbálhatjuk ki a Porsche által tervezett járműveket.

Lábjegyzetként álljon itt, hogy a II. világháborúban tankokat is tervezett a Porsche, ám hosszúságra így is a metrószerelvények a legnagyobb járművek, amikhez a Porschénak köze van.

Porsche a mindennapokra? Azért azt nem!

Természetesen sem az említett villamosok, sem a metrók nem Porsche márkájú járművek. Az Oslo számára tervezett metrószerelvényeket a Siemens gyártotta MX3000 néven 2007-ben. Ezeknek a módosított verziójával Bécsben és Szingapúrban is lehet találkozni.

Három közép-kelet-európai városban olyan villamosok is közlekednek, amiket a Porsche tervezett. Ezeket a villamosokat a Škoda gyártotta: az Elektra, esetleg Porsche néven is ismert Škoda 14T-ből a legtöbb Prágában közlekedik. A cseh főváros hatvan ilyen villamost rendelt a 2000-es években, ezek 2009-ig által forgalomba. Érdekességük, hogy akár 8,5 százalékos emelkedőket is képesek megmászni, ami a klasszikus, adhéziós villamosok esetében már ritka, az ilyen, vagy ennél meredekebb emelkedőn gyakran fogaskerekű járműveket alkalmaznak.

Škoda 14T már az új prágai flottaszínben Vršovicében 2023 őszén.

Škoda 14T már az új prágai flottaszínben Vršovicében 2023 őszén. | Fotó: Pörge Béla

Prágában egy balesetet szenvedett példányt selejteztek, a maradék 59 villamos ma is közlekedik. Brnóban Škoda 13T néven 49 Porsche által tervezett villamos közlekedik, ezeket 2007 és 2016 között szerezte be a város.

Csehországon kívül Sziléziában, Lengyelországban, Wroclaw városában találkozhatunk Elektrával: itt két kivitel is előfordul, az egyik az előzőekhez hasonlóan egyirányú 16T (ezekből 17 darab van), a másik az egyetlen kétirányú „Porsche-villamos”, a Škoda 19T, melyből 31 darabot vásárolt a város.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink