Elemzések Kreszprofesszor: Önszabályozó rendszerre törekednek az e-rollereknél

Kreszprofesszor: Önszabályozó rendszerre törekednek az e-rollereknél

Rezi-Kató Eszter | 2024.03.24 16:21

Kreszprofesszor: Önszabályozó rendszerre törekednek az e-rollereknél

Fotó: Pexels

Autopro Weekend - Könnyű vele közlekedni, kíméli a környezetet, elérhető árban van és gyors is. A mindennapi közlekedésben részt vevő szereplők közül talán a rolleresek az egyik legkiszolgáltatottabbak, hiszen még nincs érvényben lévő egységes szabályozás, emiatt rendkívül veszélyes helyzetekbe keverednek a forgalomban. A szabályozás hiányának kapcsán kérdeztük a Közlekedési és Építési Minisztériumot, valamint egy szakértőt is, mondják el, mit gondolnak a fennálló helyzetről.

Hirdetés

Vitán felül áll, hogy valamiféle szabályozásra van szükség, aminek terveit már elkezdték kidolgozni, ám addig is vannak országok, ahol helyi rendeletekkel igyekeznek szabályozni az eluralkodó káoszt.

Az EU által tervezett szabályzatban olyan előírások szerepelnek eddig, amelyek például kikötik, hogy valamennyi közúton csak 20 kilométer/órával lehet menni, 16 év alatti személy nem használhatja, nem használható áruszállításra vagy hogy egynél több személy szállítása tilos.

Mi a helyzet itthon?

Mint említettük, sok országban helyi rendeletekkel próbálják kordában tartani a rollereseket. Magyarországon egyelőre nincs a KRESZ-ben erre vonatkozó szabályozás, jelenleg dolgoznak rajta, ám jelentős csúszásban vannak. Pintér Sándor belügyminiszter korábban azt nyilatkozta, hogy a hatóságnak az elektromos rollereket segédmotor-kerékpárként kell kezelniük, amíg nem születik konkrét jogszabály. Ezzel csak az a probléma, hogy ebben a tekintetben is a rollereket használók jelentős többsége jogtalanul közlekedik a forgalomban.

Valószínűleg mindenki látott már néhol hajmeresztő közlekedési helyzeteket, amelyeket rolleresek hajtottak végre, és néha tényleg csodával határos, hogy nem történik belőle nagyobb tragédia.

Ilyen helyzet például, amikor egyszerre ketten is a rolleren vannak:

De megemlíthetjük azt is, amikor a rolleresek a forgalomban bizonytalanul közlekednek és ezzel kockáztatják testi épségüket, hiszen a roller fizikai adottságai nem garantálják a biztonságos, közlekedésben való részvételt.

Azonban a másik véglet, amikor valaki nagyon is magabiztos, és azt gondolja, rollerrel bárhol közlekedhet, akár autópályán is:

A szabályozás meghozatalának sürgősségét jelzi az is, hogy sokan nem rendelkeznek a megfelelő KRESZ-ismeretekkel, amiknek köszönhetően szintén életveszélyes helyzetek fordulnak elő.

Azt is fontos kiemelni, hogy a nem használt rollerek is okozhatnak bajt. Sokszor találkozunk széthajigált rollerekkel az utakon, ami jobb esetben csak a járdán van, azonban vannak kivételek:

Mi a helyzet külföldön?

Néhány országban eltérőek a helyileg bevezetett szabályok, azonban talán a franciák szigorítottak a leginkább, Párizsban például elsőként tiltották be a bérelhető elektromos rollereket, amelyet egy helyi népszavazás előzött meg.

Szintén eltérőek a szabályok azzal kapcsolatosan is, hogy a rollerek egyáltalán közlekedhetnek-e a járdán. Ezt csak kevés ország engedélyezte, köztük Belgium, Észtország, Finnország, Szlovákia és Svédország. Leggyakoribb a 20-25 kilométer/órás sebességkorlátozás. A 21 országból csak Bulgáriában, Észtországban és Magyarországon nincs sebességkorlátozás. Ezen országok felében korhatárok vonatkoznak az e-robogók használatára is. Az alsó korhatár Ausztriában és Franciaországban 12 évtől, Olaszországban 18 évtől van érvényben.

Mit mond az Építési és Közlekedési Minisztérium?

A témával kapcsolatban feltettük kérdéseinket az illetékes minisztériumnak is, akik a kövezőt válaszolták: „Az Építési és Közlekedési Minisztérium megkezdte a KRESZ felülvizsgálatát, amelynek keretében sor kerülhet az egyszerű elektromos közlekedési eszközök (elektromos rollerek, elektromos kerékpárok, segway, monowheel, hoverboard stb.) használati feltételeinek rendezésére. Ennek során az ÉKM kiemelten kezelte a járdák és a gyalogosok biztonságának kérdését, továbbá felmérte a kialakulóban lévő EU tagállami gyakorlatokat, és figyelembe vette a nagyobb városokban kiépült bérleti szolgáltatásokat. A tárgyban tervezett KRESZ-módosítás kiterjed az elektromos rollerek kategorizálására és a kategóriákra vonatkozó szabályok meghatározására, a közlekedésben való részvételük személyi, biztonsági és technikai feltételeinek meghatározására, valamint közlekedésük korlátozásának lehetőségeire. Jelenleg a döntés előkészítő jogi, szakmai munka zajlik.”

Hogyan látja a helyzetet a szakértő?

Pető Attila, más néven a Kreszprofesszor az autopro.hu-nak elmondta, hogy félinformációk szerint a KRESZ-módosítás már az illetékeset asztalán van. Bár sokszor bejelentették már, hogy nemsokára elkészülnek az új szabályok, egyelőre nem történ előrelépés. Arra vonatkozóan, hogy jelenleg a rendőröknek segédmotoros kerékpárként kell kezelniük az e-rollereket azt mondta, hogyha a KRESZ-t nézzük, mivel azt vesszük alapjogszabálynak itthon, járműnek minősül minden szállító eszköz. Valamilyen szinten az e-roller is az, de mindez azért ellentmondásos, mert a segédmotoros kerékpár definíciójába nem fér bele az e-roller, főként azért, mert nemzetközi jog alapján a segédmotoros kerékpárnak üléssel kell rendelkeznie, valamint biztosítással és megfelelő világítással. Az e-roller nem felel meg ezeknek a feltételeknek, bár véleménye szerint van olyan nagyobb kerekű roller, ami súrolja ennek a határát.

Elmondása alapján első lépésként fontos lenne definiálni az e-rollert a KRESZ-ben, illetve meghatározni azt is, hogy milyen szabályok vonatkoznak rájuk, ami eloszlatna alapvető vitákat. Elméletileg önálló kategóriának kellene lennie, mivel sem kerékpárnak, sem segédmotornak nem felel, mivel ezzel több szabályt is maga után vonna, ilyen például az is, hogy kerékpár közlekedhet utánfutóval. Nyilván ez egy e-roller esetében nem kivitelezhető – mondja Pető.

Nem csak az e-roller problémás, hiszen ezen kívül megjelent számtalan más eszköz is (pl. motoros gördeszka, egykerekű, segway stb.), amiket szintén nem szabad figyelmen kívül hagyni a KRESZ módosításakor.

Nagyon várják már a szabályokat

Pető szerint sincsenek könnyű helyzetben a jogalkotók, de elég régóta húzzák-halasztják a döntéshozatalt. Meglátása szerint mindig van egy bejelentés, hiszen ezt fontosnak tartják, azonban úgy látja, hogy inkább egyfajta önszabályozó rendszerre törekednek, vagyis hogy majd magától kialakulnak a szabályok. Véleménye szerint ennek háttere az is lehet, hogy az e-rollert használók számával arányosan nincs annyi baleset, persze ez nem azt jelenti, hogy ne lenne bosszankodás tárgya az autósok vagy gyalogosok körében.

A KRESZ-módosításnál fontosnak tartaná a már korábban említett besorolást, illetve, ha jelentős számú KRESZ-szabály fog az e-rolleresekre vonatkozni, akkor érdemes lenne ezekkel képbe kerülnie a felhasználóknak, akár egy tanfolyam keretében. A jármű meghatározása után egyértelművé kell tenni, hogy hol közlekedhet, ezt akár három kategóriába is lehetne sorolni, lehetne egy kisebb teljesítményű rollerekre vonatkozó, amelyekkel járdán is közlekedhetnének, majd egy nagyobb-közepes méretű rollerekre vonatkozó kategória (ide tartoznának a bérelt e-rollerek is), akik pedig a kerékpárútakon mehetnének, illetve utolsó kategóriaként a nagyobb kerékkel és teljesítménnyel rendelkező e-rollerek szerepelnének, akik az úttesten haladhatnának és át is lehetne őket sorolni segédmotoros kerékpárnak. Fontosnak tartaná még a bukósisak viselését, a biztosítást, az azonosítás kérdésének tisztázását, azonban a tanfolyam és vizsga bevezetését nem tartja valószínűnek, hiszen a kerékpárosoknál sincsen bevezetve hasonló szabály.

A Kreszprofesszor kifejtette, már ő is várja a módosítás részleteit, mivel autósiskolában tanító oktatóként neki is fontos lenne tudni, hogyan tanítsa majd a jövőben a bevezetett módosításokat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink