Autopro Blog Amikor vidéki buszokkal segítik ki a fővárost

Amikor vidéki buszokkal segítik ki a fővárost

Pörge Béla | 2024.03.29 16:23

Amikor vidéki buszokkal segítik ki a fővárost

Debrecenből vásárolt Ikarus 263-as Budapesten. | Fotó: Pörge Béla

Autopro Weekend - Történelmi távlatban sokkal gyakoribb, hogy a fővárosban feleslegessé váló autóbuszok kisebb vidéki üzemekben szolgáltak tovább akár évekig. Azonban az elmúlt két-három évtizedben több ízben előfordult, hogy a BKV-t (vagy alvállalkozóját) segítették ki vidéken már selejtezett buszok. Az autopro.hu összegyűjtötte a jelentősebb eseteket.

Egészen az 1990-es évek közepéig az volt a jellemző, hogy a BKV-nál a tervezett futásteljesítményt elérő buszokat életkortól függetlenül selejtezték, a fiatalabb példányokra pedig sokszor vidéki városok csaptak le – vagy éppen a Volánbusz. Közlekedett így fővárosi eredetű Ikarus Békéscsabától kezdve Kecskeméten át Győrig, egyes városokban akár a 2010-es évekig megmaradt egy-egy ilyen busz. A rendszerváltást követő évtizedben azonban jelentősen leromlott a BKV anyagi helyzete, emiatt lassan fordult a kocka.

Eleinte alkalmi jelleggel, villamospótlásokon jelentek meg a Volánbusz buszai a BKV vonalain, majd a 2000-es években a BKV vásárolt is vidéki üzemeltetőktől buszokat: először 2002-ben, akkor 17 Ikarus 280-as érkezett Miskolcról, az MVK-tól a fővárosba a kettes metró felújítása idején. Ezek a buszok közel két évet maradtak, 2004 őszén selejtezte őket a BKV.

Pécsi fényezésű Ikarus 280-as a BKV 138-as vonalán Csepelen.

Pécsi fényezésű Ikarus 280-as a BKV 138-as vonalán Csepelen. | Fotó: Pörge Béla

2006-ban a BKV akkori alvállalkozója, a mai Arriva elődje, a VT-Transman hozott hét buszt Pécsről Budapestre – a PK hat 280-asa és egy Ikarus 284 állt forgalomba előbb pécsi színekben csepeli vonalakon, később már a BKV flottaszínében dél-budai villamospótláson. A buszok körülbelül négy évet maradtak a fővárosban, a 284-est megvette a BKV és nosztalgiabuszként felújította.

Hosszabb időre érkező vendégek

A 2010-es években bátrabban, nagyobb léptékben mert használt buszokhoz nyúlni a BKV. Ez elsősorban külföldi – nyugat-európai – buszok beszerzését jelentette, de 2010-ben Debrecenből, az akkori Hajdú Volántól vásárolt nyolc Ikarus 260-ast és öt Ikarus 263-ast a BKV – utóbbi modell korábban csak alvállalkozó égisze alatt közlekedett a fővárosban, a BKV állományában újonnan nem volt ilyen busz. Ezek a járművek már hosszabb időre jöttek: a többségük nyolc, de az egyik 263-as kilenc évet töltött a BKV-nál, ez már hosszabb idő, mint a kilencvenes évek előtt egy-egy új busz szolgálati ideje a BKV-nál, sőt, Nyugat-Európában a szerencsésebb üzemeltetők ma is nagyjából ennyi ideig számolnak buszaik zömével.

Fotó: Pörge Béla

A fenti két képen ugyanaz a két Ikarus 260-as látható - 2009-ben Debrecenben, és a 2010-es években Budapesten.

A fenti két képen ugyanaz a két Ikarus 260-as látható - 2009-ben Debrecenben, és a 2010-es években Budapesten. | Fotó: Pörge Béla

Később még több busz érkezett Debrecenből Budapestre. Ekkor már nem Ikarusok, de részben magyar járművek segítették ki a fővárosi üzemeltetőket. 2013-ban 15 Volvo Alfabusz Cívist hozott Budapestre a debreceni helyi közlekedést is kiszolgáló Inter-Tanker Zrt. A debreceni flotta fiatalodásával párhuzamosan még néhány példány érkezett a fővárosi kiadás stabil biztosítása érdekében, és végül 2023 tavaszáig közlekedtek ezek a járművek Budapest útjain.

Ezzel viszont nincs vége a debreceni buszok fővárosba áramlásának! Szintén az Inter-Tanker Volvói közül bérel néhány csuklós példányt (a szólókkal ellentétben a csuklósok csak névleg „Cívisek”, teljes egészében Lengyelországban készültek a Volvo wroclawi gyárában) a Volánbusz a HÉV-pótlások kiszolgálására. Az első két busz márciusban debütált is a szentendrei HÉV-en végzett karbantartási munkálatok miatt a Batthyány tér és Kaszásdűlő között.

Debreceni Volvo 7700 Budapesten HÉV-pótlóként.

Debreceni Volvo 7700 Budapesten HÉV-pótlóként. | Fotó: Pörge Béla

Itt kell megjegyezni, hogy az elmúlt években a Volánbusz több ízben vetett be vidéki buszokat a HÉV-pótlások során – amióta a HÉV üzemeltetése a BKK-tól a MÁV-hoz került át, a karbantartások miatt szükséges pótlásokat jellemzően nem fővárosi buszok végzik.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink