Gyártók Bemutatkozik az MAN elektromos csuklós busza

Bemutatkozik az MAN elektromos csuklós busza

autopro.hu | 2020.05.30 12:21

Bemutatkozik az MAN elektromos csuklós busza

Fotó: MAN

A buszok értékesítése áprilisban már megkezdődött, az első elektromos Man Lion’s City 18-asok pedig az idei év második felében Köln és Barcelona városában mutatkozhatnak be. A csuklós buszok sorozatgyártása 2021-ben indul, az elektromos szóló MAN Lion’s City sorozatgyártásban készült első buszait viszont már idén kiszállítják a megrendelőknek.

Hirdetés

E-mobilitási ütemterve értelmében az MAN Truck & Bus ebben az évben 15 tesztjárműből álló bemutató flottát állít mindennapos szolgálatba öt európai országban. Ennek része két üzemeltetői teszt is, amelyek keretében az új MAN Lion’s City 18 E busz Barcelona és Köln útjain mutatkozik be először menetrend szerinti üzemeltetésben. Az új elektromos csuklós busz értékesítése már április elején megkezdődött – írja közleményében a gyártó.

A 18 méter hosszú MAN Lion’s City 18 E ideális választás minden üzemeltető számára, aki tisztán elektromos és így helyi károsanyag-kibocsátás nélküli városi autóbuszt keres, amely egyúttal nagy utaskapacitást kínál – mondta Rudi Kuchta, az MAN Truck & Bus buszüzletágának vezetője.

Két villanymotor hajtja a buszokat

A városi forgalomban szükséges erőt két villanymotor biztosítja, amelyek a második és a harmadik tengelyen kaptak helyet. A kerékagymotorokkal szemben ezek a központi motorok könnyebben hozzáférhetőek és kevésbé bonyolult felépítésűek, ami segíti az üzemeltetést.

A két meghajtott és elektronikusan szinkronizált tengely ezenkívül a csuklós busz viselkedésére is pozitív hatással bír: fokozza a menetstabilitást és ezáltal a biztonságot is. A jármű emellett becsuklásgátlóval és szabályozott csuklószerkezettel rendelkezik, így optimalizálja a menetstabilitást. A forgatónyomaték a két meghajtott tengely között az adott helyzetnek megfelelően szabályozható, így a kritikus becsuklási állapotok előrelátó módon megakadályozhatók.

A két meghajtott tengely jóvoltából ráadásul a fékezés és a lassítás során maximálisan visszanyerhető energia is megnő. Az MAN Lion’s City 18 E teljesen elektromos hajtásláncának állandó teljesítménye 320 kilowatt, csúcsteljesítménye pedig 480 kilowatt. Az ehhez szükséges energia moduláris akkumulátorokból származik, amelyek beépített kapacitása 640 kilowattóra. A lítiumion-akkumulátorokkal rendelkező buszok hatótávolsága 200 kilométer, amely kedvező körülmények esetén akár a 270 kilométert is elérheti.

Akkumulátorok a busz tetején

Az összesen nyolc akkumulátorcsomag a csuklós busz tetején kapott helyet. Ennek előnye, hogy az akkumulátorok nem az ütközésnek kitett hátsó részben találhatók, és könnyebben hozzáférhetőek a karbantartások során. Az akkumulátorok a kombinált töltőrendszer (CCS) csatlakozójával tölthetők fel. Az átlagosan 100 kilowatt, maximálisan 150 kilowatt töltőteljesítmény mellett a csuklós busz kevesebb, mint négy óra alatt teljesen feltölthető.

A villanymotoros hajtáslánc előnyei a busz belsejében is tetten érhetőek. A motortorony elhagyása a fejlesztőknek nagy szabadságot tett lehetővé a hátsó rész optimalizálására: a Lion’s City E autóbusz 18 méter hosszú változata akár 120 utas szállítására is alkalmas.

Az MAN e-mobilitási ütemterve

Az MAN Truck & Bus az első két darab 12 méter hosszú villanybuszt 2019 decemberében adta át a Hamburger Hochbahn AG és a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH üzemeltetők részére, hogy a Hanza-városban rendszeres forgalomba álljanak. Az e-mobilitási ütemterv keretében 13 további bemutató jármű üzemeltetői tesztje kezdődik majd meg. Az összesen 15 e-buszból álló tesztflotta járműveit a 2020-as év során öt európai országban (Németország, Spanyolország, Luxemburg, Belgium és Franciaország) használják majd az ügyfelek.

A 18 méteres villanybusszal is előre eltervezett gyakorlati tesztet végez majd a Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) német közlekedési társaság és a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) spanyol üzemeltető. Az MAN Lion’s City E első sorozatgyártású ügyféljárműveit a 12 méteres szóló kivitelben várhatóan 2020 negyedik negyedévében szállítják majd ki. A teljesen elektromos Lion’s City E csuklós buszként nagyjából hat hónappal később követi majd ezeket, így 2021 első félévében kerül majd sorozatgyártásba.

Kiemelt Partnereink