Autopro Blog Itt készülnek a legnépszerűbb hazai autók

Itt készülnek a legnépszerűbb hazai autók

Pörge Béla | 2024.02.18 16:23

Itt készülnek a legnépszerűbb hazai autók

Fotó: Pörge Béla

A Magyar Suzuki Zrt. közelmúltban elért mérföldköve kapcsán az autopro.hu-nak is lehetősége nyílt az esztergomi üzem titkainak megismerésére. A magyar járműgyártás egyik ikonikus létesítményét járhattuk be, a cikk végén egy galériában számos képet is mutatunk a helyszínről!

Bevallom, izgatottan vártam a február 8-ai alkalmat, és nem azért, mert élőben láthattam a négymilliomodik esztergomi Suzukit – persze ennek a lehetőségnek is örültem, jó érzés egy ilyen fontos mérföldkőről a helyszínről, első kézből beszámolni. Ám az izgatottságomat az okozta, hogy az első magyarországi autógyár kulisszái mögé nézhettem be aznap. Bemehettem abba a csarnokba, ahol a kortársaim zömének első saját autója, vagy éppen az első autós élményét adó jármű készült. Nehéz az elmúlt negyven évben született magyarként nem viszonyulni valahogy a Suzukihoz!

Persze óriási élmény volt az Audi győri gyártósorait élőben látni, és nem kell letagadni, hogy a legtöbben nagyobb örömmel és kérdés nélkül választanák inkább az Audi, a Mercedes vagy az éppen készülő BMW hazai gyárának valamelyik termékét, mint egy esztergomi Suzukit. Csak éppen a legtöbben ezt nem engedhetik meg maguknak. A Suzuki a legtöbb magyar autós számára az elérhető hazai terméket jelenti, éppen ezért tartottam különlegesnek a látogatás lehetőségét.

Nyilván rengeteget változott, fejlődött akár a cég kínálata, akár maga az esztergomi gyár az elmúlt 32 évben, amióta a Magyar Suzuki létezik. Teljesen más felhasználói élményt jelentett, sőt, egészen más helyet biztosított az utak táplálékláncában egy esztergomi Swift, mint egy manapság gyártott Vitara. Éppen a fejlődés – amihez sok ezer magyar dolgozó járult hozzá – teszi még izgalmasabbá a Suzuki gyárát.

Itt készülnek a „mi autóink”

Egy mondatig még maradva a kicsit szentimentális résznél, a gyártócsarnokba belépve először úgynevezett alvó gyártósorok mellett vezetett az utunk, amiket pótalkatrészek gyártására néha még használnak. Ezeken a sorokon készültek a Swiftek, vagyis azok az autók, amikről a fenti sorok szóltak – egy generációnak az első autója Magyarországon. Ezután viszont már nagyon is aktuális sorokhoz és gépekhez érkezett a túra, amit a gyárigazgató, Novák Gyula vezetett.

A kisebbik présgép.

A kisebbik présgép. | Fotó: Pörge Béla

Esztergomban a szó szoros értelmében vett autógyártás zajlik, nem autók összeszerelése. Először a présgépeket láthattuk az aktív eszközök közül, elsőként egy kisebbet, aminek „csak” 3500 tonna a maximális nyomóereje, míg a nagyobb 5600 tonnával is tud préselni, egyszerre két alkatrészt. A szemünk láttára is készültek itt alkatrészek, egyelőre még emberek által be- és kipakolva ezeket, valamint emberek által ellenőrizve – a későbbiekben cél az egyes munkafolyamatok automatizálása, ahogyan az a hegesztésnél már megtörtént. Jelenleg egyébként 530 robot dolgozik a gyárban, de számuk minden bizonnyal nőni fog a következő években.

A hegesztés talán a leglátványosabb eleme a gyárnak: számos sárga robot végzi az alkatrészek hegesztését a már autóformájú vázakon, közben időnként hatalmas szikranyalábok villannak fel. Ellentétben a hatalmas zajjal és remegéssel járó préseléssel és sajtolással, ezt a szakaszt még elnézegettem volna egy darabig, lenyűgöző, ahogy az autók szépen, lassan egyre inkább összeállnak.

Fotó: Pörge Béla

Soha nem unatkozik senki

A hegesztés után a fényezőbe, majd az összeszereléssel foglalkozó részlegre kerülnek az autók. Ez is egy igen látványos folyamat: a készülő autók folyamatosan haladnak a sorokon, amik mellett rengeteg dolgozó „sürög-forog” a különböző szakaszokon. Érdekes látni a különböző színű és kivitelű autókat, ahogy egyre közelebb kerülnek a kész állapothoz. 2023-ban 123 piacra gyártottak itt autókat, számomra kissé meglepő módon ezek között még Japán is szerepel – igen, van olyan Suzuki Japánban, amit Magyarországon gyártanak!

Említést érdemel még az akkumulátorok összeszerelésével foglalkozó sor: amióta az európai piacokra már csak hibrideket gyártanak Esztergomban, azóta ez egy kifejezetten fontos elem, igaz, itt még nem olyan méretű és kapacitású akkuk készülnek, mint amik egy tisztán elektromos autóba kerülnek be.

Készülnek az akkumulátorok.

Készülnek az akkumulátorok. | Fotó: Pörge Béla

Természetesen minden egyes munkafolyamatnál alapos ellenőrzésen esnek át az autók, de nézelődőként talán az a legizgalmasabb, amikor már a dolgozók által vezetve beállnak az esőztetőbe, ahol a szigeteléseket ellenőrzik. A gyáron belüli mozgás érdekében egyébként egy saját benzinkútja is van a gyárnak, ahol az autókba 5-8 liter benzint töltenek. A gyártósorról legördülő autókon fény- és fékpróbát is végeznek, majd irány az elosztó, ahonnan aztán tréleren, vonaton és később esetleg hajón jutnak el a célországokba a Suzukik.

Február 8-án az ebédszünet alatt persze volt ebben egy kis csavar: a négymilliomodik esztergomi Suzuki előbb kamerák elé állt, majd a büszke dolgozók is fotózkodhattak vele, mielőtt útjára indult a leendő gazdája felé.

Az alábbi galériában további fotókat láthat a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárából:

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink