Elemzések Európán kívül is felpörgött az elektrifikáció

Európán kívül is felpörgött az elektrifikáció

Végh Martin | 2022.12.31 12:22

Európán kívül is felpörgött az elektrifikáció

Fotó: Toyota Europe Newsroom

Az elmúlt évben a nagy globális autógyártók elektromobilitási tervek, befektetések és fejlesztések sorát jelentették be, ami mellett számos elektromos modellel is bővítették kínálatukat. A tervek között akkumulátorgyárak és elektromos járműveknek dedikált autógyárak építése, valamint tízmilliárd dollár nagyságrendű összegek befektetése szerepel. Mindez nem csak az európai, hanem az amerikai és ázsiai OEM-ekre is értendő. Utóbbiak között olyanok is akadnak, akik eddig nem helyeztek hangsúlyt az akkumulátoros elektromos technológiára, azonban 2022-ben ők is komoly vállalásokat tettek.

Cikkünkben összefoglaltuk, hogy a nagy amerikai és ázsiai OEM-ek milyen lépéseket tettek a teljes elektrifikáció felé. Az európai vállalatok mérföldköveiről az autopro.hu egy korábbi cikkében lehet olvasni, hasonlóan a 2022-es év hidrogénmobilitási fejleményeihez.

A General Motors és a Honda 2022 első felében jelentették be, hogy közösen fognak elérhető árú elektromos autókat fejleszteni, melyeket 2027-től több milliós darabszámban fognak gyártani. A GM a koreai LG Energy Solutionnel is együttműködik, akkumulátorgyárak építésében. A kettő partner akkumulátorgyártó vegyesvállalatának első üzeme az elmúlt évben kezdte meg a termelést – ezt még három másik gyár fogja követni a tervek szerint. A GM az európai visszatérésről is végső döntést hozott: a vállalat elektromos autókkal akarja ismét megvetni a lábát az öreg kontinensen.

A Ford az első hónapokban jelentette be, hogy átszervezi működését, különválasztva a belső égésű és az elektromos járművekhez kapcsolódó tevékenységeket annak reményében, hogy ezáltal felgyorsíthatja és megkönnyítheti az átállást. A vállalat ezenkívül jelezte, hogy 2024-ig hét tisztán elektromos modellt fog felvenni európai kínálatába, ami értékesítési eredményeire is jótékony hatással lesz várakozásai szerint. Nyáron az autógyártó véglegesítette az SK On akkumulátorgyártóval kötött megállapodását, mely értelmében az Egyesült Államokban három közös akkugyárat is építeni fognak. Szeptemberben aztán a Ford külön céget alapított Kínában, célzottan az elektromos járművek fejlesztése céljából. Az év vége felé közeledve az is kiderült, hogy az OEM angliai gyárában további összegek befektetésével fokozzák a villanymotorok gyártását.

Nem ülnek a babérjaikon az ázsiai gyártók

A Hyundai kettő elektromosautó-gyár építését is bejelentette 2022-ben. Ezek egyike Dél-Koreában fog felépülni, és a termelést 2025-ben kezdi meg, míg a másik az Egyesült Államokban fog működni. Utóbbi, akkumulátorüzemmel is kiegészített létesítmény alapkövét októberben tették le, a megnyitása pedig szintén az évtized közepén várható. Az elmúlt évben továbbá a Hyundai bemutatta Ioniq 6 elektromos autóját, aminek dizájnját a 2020-as Prophecy koncepciótól kölcsönözték. Az évet az SK On akkumulátorgyártóval közös amerikai akkugyár bejelentése zárta. Az új egység a Hyundai helyi üzemeit, köztük az új villanyautó-gyárat fogja ellátni cellákkal.

A japán autógyártók ugyancsak lépéseket tettek az elektrifikáció érdekében. A hibrid és üzemanyagcellás technológiákba fektető Toyota megkezdte első nagy szériában gyártott akkumulátoros elektromos autója, a bZ4X gyártását, amit azonban rövidesen egy biztonság szempontjából kritikus hiba miatt le kellett állítani. A termelés végül októberben indulhatott újra. A kezdeti baki azonban nem ingatta meg a Toyotát, ami a nyáron jelezte, hogy 1,8 milliárd dollárt fektet be Indonéziában elektromos autók gyártása érdekében. Később bejelentette, hogy az Egyesült Államokban a korábbi összeg háromszorosát, mintegy 3,8 milliárd dollárt fektet be egy akkumulátorüzem építésébe, továbbá, hogy az évtized végéig több mint 10 milliárd dollárt fektet akkumulátorokba. Az év vége felé aztán a vállalat megkezdte ötödik generációs hibrid hajtásrendszere gyártását Európában.

A Nissan tavasszal megnyitott egy új termelőüzemet, ahol szilárdtest akkumulátorok prototípusait készíti. Ezzel fontos lépést tett afelé, hogy 2028-ra a technológiát sorozatgyártásba vihesse. Az ősszel az e-NV200 elektromos furgon utódjának, a Townstar EV gyártása kezdődött meg Franciaországban.

A Honda márciusban közölte, hogy 2023-ban három elektromos modellel is bővíti európai kínálatát. Ezenfelül a gyártó ekkorra nyolc olyan típusnevet is levédetett az Európai Unióban, melyek potenciálisan később érkező villanyautók nevei lehetnek. Nem sokkal később a japán OEM egy új elektrifikációs tervet mutatott be, ami 40 milliárd dollár befektetését irányozza elő az elektromobilitás és a szoftverek területein, illetve egy új villanyautó-gyár építését is tartalmazza. Utóbbi létesítmény építése a nyár elején Kínában kezdetét is vette, igaz jelentős csúszással. Az ősszel egy újabb üzem, ezúttal egy akkumulátorcella-gyár építését jelentette be a Honda: ezt az LG Energy Solutionnel közösen, az USA-ban fogja felhúzni.

Felveszik a ritmust

Az elektrifikációban lemaradt Subaru és Mazda autógyártók szintén nem tétlenkedtek 2022-ben. A Subaru tavasszal egy elektromos autóknak dedikált gyár építéséről tett bejelentést, egyúttal rendelhetővé tette első teljesen elektromos autóját, a Solterra SUV-t.

A Mazda ősszel egy közel 11 milliárd dolláros elektrifikációs stratégiát részletezett. Ennek keretében az első új villanyhajtású típusok 2025-től érkeznek, továbbá a vállalat több partnerrel is együttműködik elektromos hajtások fejlesztésében és gyártásában, lehetővé téve, hogy 2030-ra az eladásainak akár 40 százalékát villanyautók tegyék ki.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink