Elemzések Lendületet nyert a hidrogénmobilitás 2022-ben

Lendületet nyert a hidrogénmobilitás 2022-ben

Végh Martin | 2022.12.26 16:22

Lendületet nyert a hidrogénmobilitás 2022-ben

Fotó: BMW PressClub Global

Az alternatív hajtástechnológiák között továbbra is az akkumulátoros elektromos a domináns, az elmúlt évben azonban egyértelműen lökést kapott a hidrogénmobilitás. Számos nagyvállalat jelentett be fejlesztéseket, beruházásokat a területen, a BMW megkezdte üzemanyagcellás autója gyártását, míg a Toyota egy újabb hidrogénhajtású modell fejlesztésébe vágott bele. Hidrogénalapú megoldások még a munkagépek világából is érkeztek, és a hazai hírek sem maradtak el. A gépkocsik szegmensére fókuszálva összefoglaltuk 2022 legfontosabb hidrogénmobilitási híreit.

Februárban a BMW, a Bosch és más német vállalatok összefogásával született egy konzorcium azzal a céllal, hogy egy lapos, kompakt hidrogéntankot fejlesszenek a jövő hidrogénhajtású autóiba. A partnerek a tank könnyebb integrálhatóságával segítenék a hidrogénes hajtástechnológia terjedését. Az első prototípusok elkészültét 2022 végére ígérték, azt azonban nem tudni, hogy az új koncepció szerint tervezett tárolóegységek mikor jelenhetnek meg sorozatgyártott járművekben.

Áprilisban arról számolhattunk be, hogy a Scania és a Cummins együttműködésében húsz hidrogén üzemanyagcellás teherautó fog készülni a HyTrucks európai projekt számára, mely célja, hogy ezer hidrogénes teherautót helyezzen az európai utakra.

Nyár elején a Schaeffler, valamint a Michelin és a Faurecia közös cége, a Symbio egy vegyesvállalat létrehozását jelentette be. Az Innoplate nevet kapó cég üzemanyagcellák komponenseit fogja gyártani 2024-től, részben a mobilitási szektort kiszolgálva.

Szintén a nyár első hónapjában jelentette be a Volvo Csoport, hogy üzemanyagcellás nyerges vontatók tesztelését kezdte meg, egyelőre csak tesztpályákon belül. A vállalat ezzel lépést tett afelé, hogy az évtized második felében hidrogénhajtású modellekkel bővítse kínálatát.

Alternatív technológiák

A Daimler Truck sem tétlenkedett, a Volvóval közel egy időben egy folyékony hidrogénnel működő vontató prototípus tesztelését kezdte meg, többek között a német közutakon. A vállalat a folyékony hidrogén elkötelezettje a légneművel szemben, előbbi nagyobb energiasűrűsége miatt.

A nyáron nem csak az üzemanyagcellán alapuló technológiáról szóltak a hírek. Kínában ekkor indították be az ország eddig készült legnagyobb teljesítményű hidrogénüzemű belső égésű motorját. Az erőforrást célzottan nehéz kategóriájú haszonjárműveknek szánták, ahogy azt is, melyet a Toyota, az Isuzu és más japán járműipari vállalatok kezdtek közösen fejleszteni.

A nyár végére megjelent a Peugeot kínálatában az E-Expert Hydrogen furgon. Az típusban a hidrogénes üzemanyagcellát egy hálózatról is tölthető akkumulátor egészíti ki, ami a hidrogén elfogyása esetén is lehetővé teszi még néhány tíz kilométer megtételét.

A következő hónapban, szeptemberben a Hyundai és az Iveco a hannoveri IAA kiállításon mutatta be az eDaily üzemanyagcellás változatát, pontosabban annak prototípusát. A 3 tonna teher szállítására, és egy töltéssel 350 kilométer megtételére képes járművet a Hyundai üzemanyagcellájával látták el.

A Bosch bejelentette, hogy a Egyesült Államokban fektet be üzemanyagcellák gyártásának megkezdése érdekében. A Dél-Karolina állambeli üzemében az évtized közepén indul meg az üzemanyagcellák készítése a helyi mobilitási piac számára.

A BMW egy általa vezetett új konzorcium indulását jelentette be az ősszel. A cél hidrogénüzemű belső égésű motorral szerelt teherautók készítése és tesztelése. A partnerek négy tehergépkocsit fognak készíteni, melyeket a BMW Csoport és az egyik másik konzorciumi tag fognak használni saját logisztikai feladataik ellátására.

Bővül a hidrogénes személyautók kínálata

A december a hidrogénhajtású autókkal kapcsolatos hírekről szólt. A Honda jelezte, hogy a CR-V szabadidőautójának egy hidrogén üzemanyagcellás változatát is kifejleszti, melyet 2024-ben fog gyártásba vinni az Egyesült Államokban.

A BMW kis szériában ugyan, de megkezdte üzemanyagcellás modellje, az iX5 Hydrogen gyártását Münchenben. A vállalatnak meggyőződése, hogy a hidrogénnek szerepe van a személyes mobilitás jövőjében, amit hidrogénhajtású autója is jól mutat.

A Toyotánál a mérnökök a Corolla Cross hidrogénes motorral működő prototípusával álltak elő. A motorsportban nyert tapasztalatok felhasználásával készült kompakt SUV tesztjei már a valós körülmények között zajlanak, ugyanakkor az autó gyártásba vitelét nem ígéri a japán OEM. Ugyancsak decemberben jelentette be a gyártó, hogy európai mérnökei a Hilux pickupot is át fogják alakítani, üzemanyagcellával látva azt el. Ebben az esetben a prototípust szériamodell fogja követni a tervek szerint.

Az utakon kívül is munkára fogják a hidrogént

Hidrogénmobilitási fejlemények még a munkagépek világában is voltak. Az év első felében az Anglo American bányavállalat leleplezte a világ legnagyobb hidrogénhajtású bányateherautóját. A Dél-Afrikában üzembe helyezett jármű hajtáslánca valójában hibrid: üzemanyagcellák és egy akkumulátor együtt gondoskodnak a kerekek mozgatásáról.

A Volvo Építőipari Gépek a világ első üzemanyagcellás csuklós dömperének tesztelését kezdte meg Svédországban. A vállalat az üzemanyagcellás hajtás előnyeként említette, hogy a konvencionális belső égésű motoros járművekéhez hasonló aktív működési időt, hatótávot és töltési sebességet kínál.

2022 második felében a Cummins és a Buhler Industries, a Versatile traktorok gyártója írt alá szándéknyilatkozatot. Ennek értelmében a Cummins 15 literes hidrogénmotorjait az OEM mezőgazdasági gépeibe fogják beépíteni.

Október végén aztán a Hyundai Construction Equipment leplezte le hidrogén üzemanyagcellával működő exkavátor koncepcióját a müncheni Bauma szakvásáron. A vállalatnak meggyőződése, hogy hosszú távon a hidrogén fog az elsődleges megújuló energiaforrássá válni.

Itthon sem telt eseménytelenül az év

Az elmúlt évben a hazai hidrogénmobilitás fejlődése sem állt meg. Február 11-től először közlekedett hidrogénes busz utasforgalomban. A Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektjének keretében érkezett Solaris Urbino 12 electric H2-t bárki ingyen kipróbálhatta, és így tett az autopro.hu is.

Nemsokkal később számos részletet tudhattunk meg az első magyar szuperautóról, a Kincsem Hyper-GT-ről. A jármű egy elektromos-hidrogénes hibrid lesz, melyben egy hidrogénüzemű belső égésű motor fogja tölteni az akkumulátort, amin keresztül el fog jutni a kerekekhez az azokat mozgató energia.

Májusban aztán a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség számos nagyvállalattal írt alá szándéknyilatkozatot a magyarországi hidrogénértéklánc, különös tekintettel a hidrogénalapú teherszállítás összehangolt fejlesztéséről. Az együttműködéssel a partnerek szándéka, hogy a korai alkalmazók innovatív megoldásait ne lehetetlenítsék el a túlzott kockázatok, technológiai, infrastrukturális vagy szabályozási hiányosságok.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink