Elemzések Autógyártóvá válnak a világ techcégei

Autógyártóvá válnak a világ techcégei

Végh Martin | 2021.12.28 04:17

Autógyártóvá válnak a világ techcégei

Fotó: Foxconn Technology Group Media Center

Az Apple-től a Huawei-ig számos, többségében technológiai vállalat próbál betörni a számára újnak számító elektromosautó-gyártásba, meglátván az alternatív hajtású modellekben rejlő piaci lehetőséget. Összefoglaltuk, hogy 2021-ben a saját technológiai tudásukra és az alternatív hajtású modellek egyszerűbb felépítésére építő vállalatok milyen lépéseket tettek autóipari terveik megvalósítása felé.

2021 elején leginkább az amerikai Apple autóépítési terveitől volt hangos a sajtó. Még 2020 decemberében tudódott ki, hogy az iPhone okostelefonok gyártójánál ismét lendületet nyert a saját autó tervezésére irányuló, Titán nevet viselő projekt, aminek végeredményeként már 2024-ben megkezdődhet egy elektromos modell gyártása. Az amerikai vállalat projektjét ezután sorozatos szivárogtatások kísérték.

Január első felében a koreai média közölte, hogy az Apple a Hyundai-jal folytat tárgyalásokat önvezető elektromos járművek fejlesztéséről. Akkor az ázsiai autógyártó hivatalosan elismerte az egyeztetések valósságát, a tárgyukat azonban nem osztotta meg.

Az év második hónapjában sorra kerültek nyilvánosságra az Apple projektjét hátráltató problémák. Ezek közül az első a Hyundai vezetőinek megosztottsága volt, amit az amerikai fél autóinak esetleges bérgyártása okozott. Ennek ellenére röviddel ezután a koreai sajtó a Kia és az Apple közelgő megegyezéséről cikkezett – a hírek szerint a Kia elvállalta volna az okostelefon-gyártó autóinak összeszerelését. Mindössze néhány nappal később azonban a Hyundai és a Kia bejelentette, hogy nem folytatnak tárgyalást az Apple-lel, nyilvánvalóvá téve az egyeztetések gyors vakvágányra tévedését. Médiaértesülések szerint hasonló sorsra jutottak a Nissannal folytatott tárgyalások is, mivel a japán vállalat nem akart szerződéses gyártóvá válni. Február végén arról írtunk, hogy a Kiával folytatott tárgyalások mégsem érhettek még véget, azokról azonban azóta sem hallani.

Több hónapnyi csend után júniusban ismét hír érkezett: az ügyhöz közeli források megosztották, hogy az Apple a CATL és a BYD kínai akkumulátorgyártókkal tárgyal beszállítói szerződések kötéséről. Ahogy azonban a korábbiak, úgy – októberre – ezek az egyeztetések is megrekedtek. Az Apple-nek a nehézségek ellenére esze ágában sincs feladni autógyártási projektjét. Mint novemberben kiderült, a vállalat 2025-ben – az eredetileg tervezettnél egy évvel később – akarja piacra dobni járművét, aminek önvezető rendszerének fejlesztésével jól halad.

Nagy léptekkel halad a Foxconn

Az Apple-nél sokkal jobban haladt autóipari ambícióinak valóra váltásával a tajvani Foxconn. A szórakoztatóelektronikai termékek vezető gyártójaként is ismert vállalat már 2020-ban is több autóipari céggel lépett kooperációra, hogy 2027-től a világ minden tizedik legyártott villanyautójához hozzájárulhasson valamilyen módon. 2021 januárjában pedig kiderült, hogy részt fog venni a kínai Byton elektromos autóinak gyártásában.

Májusban tovább bővült az együttműködések köre. Először is véglegesítették a Fiskerrel kötött szerződést, ami szerint az amerikai cég járműveit a Foxconn egy USA-ban felépítendő új, 2023-tól termelő üzemben fogja összeszerelni. Másodszor a már korábban is partnerei között számon tartott Stellantis-szal egy hálózatba kapcsolt járművek platformjának fejlesztését célzó vegyesvállalat, a Mobil Drive alapításáról állapodott meg, harmadszor pedig együttműködésre lépett a thai PTT PLC energiaipari vállalattal. Utóbbival a helyi autógyártók számára nyílt technológiai platformot biztosítanak majd, szeptemberre pedig kiderült, hogy az együttműködés a Foxconn autóinak egy új üzemben gyártására is ki fog terjedni – kezdetben évi 50 ezer darabos volumenben.

Ugyancsak az ősz első hónapjában kapott szárnyra a híresztelés, hogy a Bytonnal való együttműködést a kínai cég pénzügyi nehézségei miatt a korai lezárás fenyegeti. Más területeken viszont továbbra is jól haladt terveinek megvalósításával a Foxconn. Kiderült, hogy a tajvani vállalat megvásárolja a Lordstown Ohio állambeli gyárát, ahol annak elektromos pickupját is gyártani fogja a jövőben, továbbá októberben leleplezte első három saját fejlesztésű járművének prototípusait, melyek egy-egy elektromos SUV, szedán és autóbusz. Nem sokkal ezután a vállalat elnöke, Liu Young-way közölte, hogy Európában, Indiában és Latin-Amerikában is autógyártást terveznek folytatni, aminek érdekében a német OEM-ekkel is együtt fognak működni.

Elárasztanák a piacot a kínai cégek

Az autógyártásba számos kínai cég is betörne. Egyikük a Huawei, mely tevékenységeinek ilyen irányú, amerikai szankciók által hajtott diverzifikációjáról februárban röppentek fel a hírek, majd áprilisban a vállalat hivatalosan is ismertette terveit, amik nemcsak elektromos autók tervezését, de azok saját gyártását is tartalmazzák. Még ugyancsak a tavasz folyamán a Huaweihez közeli források arról számoltak be, hogy az okostelefon-gyártó kettő villanyautókat fejlesztő kínai cég felett is kontrollt szerezne, ezenfelül autóipari chipek fejlesztésébe és gyártásába is belevágna. Augusztusban végül a Huawei és a GAC járműgyártó bejelentették, hogy közösen fognak fejleszteni nem kevesebb, mint nyolc autót, melyek közül az első egy önvezető SUV.

Az elektronikai eszközöket, köztük okostelefonokat készítő Xiaomi szintén kipróbálná magát autógyártóként. Március elején a pletykákra válaszolva a vállalat még tagadta, hogy ilyen irányú tervei lennének, csupán azt ismerte el, hogy figyelemmel kíséri az iparág történéseit. Nem sokkal később, a hónap végén mégis megtörtént a hivatalos bejelentés: a számítástechnikai vállalat közölte, hogy tíz év alatt tízmilliárd dollárt költ egy saját okos elektromos autó kifejlesztésére. A munka ezután gyorsan megindult, augusztusban a Xiaomi közölte egy autonóm technológiai cég felvásárlását, szeptember elején pedig a villanyautó-fejlesztő üzletága alapítását. Október végén aztán megerősítette a korábbi híresztelések helyességét arról, hogy 2024 első felében indul az autók gyártása, az év vége felé közeledve pedig egy hivatalos forrásból az is kiderült, hogy járműveit egy saját üzemében fogják összeszerelni.

Az autógyártás gondolatával szemezgető kínai techcégek listája tovább folytatódik. Ezen a listán találjuk a keresőmotorja miatt a kínai Google-ként is ismert Baidut, ami 2021 januárjában a Geely-vel kötött egyezséget a Jidu Auto vegyesvállalat létrehozásáról intelligens elektromos autók közös fejlesztése és gyártása érdekében. Februárban aztán a Baidu-vezér Robin Li bejelentette, hogy 2024-ben dobhatják piacra az első közös tervezésű járművet, amit – mint később kiderült – alig egy-másfél évvel követhet a második modell.

Az Alibaba online kereskedelmi óriás, a SAIC és a Zhangjiang Csoport még 2020 végén alapították meg közös, Zhiji Autóra keresztelt vállalatukat, ami már januárban be is mutatta első kettő elektromos modellje, egy szedán, aminek első példányait már 2022 elején kiszállítanák, valamint egy SUV terveit – utóbbi értékesítése nem sokkal később kezdődhet. Az Alibaba ezen projektjéről azóta nem érkezett hír, viszont júniusban kiderült, hogy a vállalat autonóm teherautók fejlesztésébe is bekapcsolódik.

A Tencent szintén becsatlakozott az autógyártásba, igaz csak közvetett módon. A Geely autógyártó 2021 első hónapjában közölte, hogy az internetes óriásvállalattal fog okosautókban használt technológiákat fejleszteni.

A világ legnagyobb autópiacával rendelkező Kína – ahogy az a 2021-es hírekből is kitűnik – termékeny táptalajt nyújt az autógyártásba való becsatlakozáshoz, ez azonban nem jelenti azt, hogy minden próbálkozásból sikertörténet lesz. Igaz, nem technológiai akadályok miatt, de a China Evergrande ingatlanfejlesztő cégcsoport villanyautókat tervező leányvállalatának jövője őszre bizonytalanná vált. A likviditási gondokkal küzdő vállalat korábban 2025-re évi egymillió jármű értékesítését tervezte, ennek megvalósulása azonban a cég fennmaradása esetén is valószínűtlennek látszik.

Az öreg kontinens sem marad ki

Európában ugyancsak van egy vállalat, ami az autóiparon kívülről törne be a járműgyártásba. Ez nem más, mint az brit Ineos vegyipari óriás, ami még 2020-ban jelentette be, hogy saját autót építene. Január közepén megvásárolta a Daimlertől annak hambachi gyárát a Grenadier terepjárója gyártásához. Ahogy az pedig szeptemberben megerősítést nyert, a kivételesen nem elektromos, hanem belső égésű hajtáslánccal tervezett négykerekű 2022-től lesz kapható Európában.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink