Elemzések Komoly emelést akarnak a győri Audi dolgozói – ez történt az 5. héten

Komoly emelést akarnak a győri Audi dolgozói – ez történt az 5. héten

Végh Martin | 2023.02.06 07:23

Komoly emelést akarnak a győri Audi dolgozói – ez történt az 5. héten

Fotó: Audi Hungaria

Kezdetét vették a bértárgyalások a győri Audinál, ahol a szakszervezet komoly követelésekkel fordult a munkáltatói oldalhoz. Több hónapnyi tárgyalás után végre megállapodásra jutott szövetségük jövőjéről a Renault-Nissan, Csehországban a Škoda termelését nehezítette alkatrészhiány, míg Németországban egy autóipari igényeket kiszolgáló chipgyár épülhet. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

A múlt héten tartották a bértárgyalások első fordulóját az Audi Hunagriánál. A vállalat szakszervezete átadta követelését, amiben jelentős béremelés megvalósítását kérték a munkáltatói féltől, mely a követelések több pontját is kifogásolta. A tárgyalásoknak március végéig kell lezárulniuk.

Nem nyerte el a helyi lakosok támogatását a Samsung SDI gödi akkumulátorgyár-bővítési terve. A lakóknak az új, még engedélyeztetésre váró üzem a vízfogyasztás, a vízszennyezés és a zajszennyezés veszélye miatt is aggályokat szül.

A Continental váci üzemét jutalmazta a Ford. A gyár az amerikai autógyártó minőségügyi működési rendszerének értékelésén kiválóan teljesített, ezzel kiérdemelte az OEM elismerését.

Volt ok az örömre

Az előző hét a Renault és a Nissan megállapodásának hírével kezdődött. A kettő partner már hónapok óta tárgyalt szövetségük jövőjéről, amit egyelőre csak vázlatosan ismertettek a nagyközönséggel. Ami azonban biztos, hogy az évtizedes múltra visszatekintő partnerség fennmarad, és a jövőben is lesznek közös projektek.

A Toyota, ami 2022-ben immáron egyhuzamban harmadik éve vezette a globális gépjármű-eladásokat, bejelentette, hogy először fogja plug-in hibridek gyártását megkezdeni Európában. A vállalat a törökországi üzemében fog hálózatról is tölthető hibrideket készíteni, ezzel egy időben pedig akkumulátorok összeszerelését is megkezdi a létesítményben.

A cseh Škodánál termeléscsökkentésről szólt az előző hét. A vállalat több modellje gyártásában is műszakokat törölt, majd ezt tetézve a hét vége felé jelezte, hogy az alkatrészellátás a mostani héten sem lesz zavartalan, és mindhárom cseh üzemében visszafogja termelését.

Sajtóértesülések szerint a Volkswagen Kanada Ontario államában építheti fel egyik akkumulátorgyárát. Hogy elnyerje a beruházást, az állam már ösztönzőket is felajánlott az amerikai autógyártónak.

Leépítenek a villanyautó-gyártók

Az előző héten kettő elektromos járművekre szakosodott startup is leépítést jelentett be. Az egyikőjük a brit Arrival, ami dolgozóinak felétől válik meg, míg a másik az amerikai Rivian, amely több mint 800 munkavállalót küld el. Ezek a lépések ismét rámutatnak, hogy a magas infláció és a befektetők elfordulása mekkora nehézségek elé állítják a feltörekvő cégeket.

A problémák között ott vannak az ellátási zavarok is, melyek már évek óta terhelik az autóipari ellátási láncokat. Részben erre válaszul autóipari vállalatok, köztük a három nagy német OEM egy olyan céget alapítottak, mely az ellátási lánc mentén való adatmegosztást lehetővé tevő megoldásokat fog szállítani.

A ZF és az amerikai Wolfspeed chipgyártó közösen fognak szilícium-karbid félvezetőket előállító üzemet építeni Németországban. Az e-autókban is használt chipeket készítő gyáron kívül egy közös chipipari kutató-fejlesztő központ létesítése is a tervekben szerepel.

A Volánbusz által megrendelt 164 CNG-hajtású MAN Lion’s City busz első tíz példánya Szegeden állt forgalomba. A járművek az eredeti tervek szerint még 2022 őszén üzembe álltak volna, azonban a gáz árának megugrása átírta a terveket.

A decemberi mélypontot követően januárban 8 százalékkal több használt személyautót hoztak be külföldről. Ez akár fordulópont is lehet a használtautó-import tavaly május óta tapasztalható csökkenésében.

Megakad az elektrifikáció?

Januárban éves összevetésben kevesebb új autót helyeztek forgalomba Németországban, a gyártóknak ennél is nagyobb gond lehet azonban, hogy csökkent a teljesen elektromos autók részaránya, amiknek értékesítése a teljes eladáscsökkenést jócskán meghaladó mértékben esett.

Ugyancsak Németországban több tartományi miniszterelnök is szót emelt az Euro 7-es károsanyag-kibocsátási norma ellen. A tartományi vezetők Olaf Scholz német kancellárnak írt levelükben az egyelőre tervezettként létező normát az autóiparra mért komoly csapásként írták le.

Romániában idén tizedével nőhet az új járművek értékesítése. Ezzel a román autóiparnak a tavalyi, szintén növekedést hozó év után egy újabb jól sikerült éve lehet.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink