Elemzések A győri Audit is elérheti a háború hatása – ez történt a 9. héten

A győri Audit is elérheti a háború hatása – ez történt a 9. héten

Végh Martin | 2022.03.07 07:23

A győri Audit is elérheti a háború hatása – ez történt a 9. héten

Fotó: Audi Hungaria NewsRoom

Az elmúlt hét járműipari híreit az orosz-ukrán háború uralta. A konfliktus hamar gyárleállásokhoz, termeléskiesésekhez és az Oroszországba irányuló értékesítések felfüggesztéséhez vezetett. A hatások nem kerülik el az Audi győri gyárát sem, ahol szintén felmerült a leállás lehetősége. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Az orosz-ukrán háború akadályozza az Ukrajnából érkező alkatrészszállításokat, ezen keresztül pedig az Audi Hungaria alkatrészellátását is, ami miatt a győri üzem hosszabb távon akár le is állhat. A gyár kábelkötegeket és üléshuzatokat szerez be Ukrajnából.

Az üzemi tanáccsal kötött megállapodás értelmében a Magyar Suzuki átlagosan 12 százalékkal növeli dolgozói bérét. A vállalat és az üzemi tanács a munkaidőkeret 2021 december 31-i lezárásáról is megállapodott, így a dolgozóktól nem várják el a tavalyi termeléscsökkentésekből adódott kiesett munkaidő pótlását.

Kincsem Hyper-GT néven érkezik az első magyar szuperautó 2025-ben. A járművet nem csupán magyar mivolta fogja különlegessé tenni, hanem hajtástechnológiája is. Az autót az eredeti elképzelések szerint akkumulátoros elektromos hajtással készítették volna, a döntés végül azonban a hidrogénre esett.

Hol leállás, hol termeléscsökkentés

Az orosz-ukrán háború miatt felmerült ellátási zavarok okán az elmúlt héten számos autógyártó állította le üzemeit vagy csökkentette termelését. Közel egy időben a BMW és a Ford az orosz termelése szüneteltetését, míg a Volkswagen a wolfsburgi egysége volumenének csökkentését jelentette be. A hír érkezése előtt a VW már kettő németországi egységét is leállította, nemsokkal a hír érkezése után pedig az oroszországi gyártása szüneteltetéséről is döntött.

A VW konszernhez tartozó Škoda korlátozta a járművei gyártását, míg a Toyota, követve más OEM-ek példáját, március 4-től átmenetileg leállította oroszországi autógyártását.

A személyautógyártókhoz hasonlóan a haszonjárműgyártók is reagáltak a kialakult háborús helyzetre. Sajtóértesülések szerint a Daimler Truck minden együttműködését felfüggesztette az orosz Kamazzal. A Volvo AB ideiglenesen leállította értékesítési és gyártási tevékenységeit Oroszországban, míg az MAN csakugyan a kiszállítások felfüggesztéséről határozott.

Hiába a nehéz helyzet, folytatódik az elektrifikáció

A Stellantis autóipari konszern bemutatta új, 2030-as stratégiáját, amiben az eddiginél is ambiciózusabb elektrifikációs célokat jelölt ki. A vállalat tervei közt szerepel többek között, hogy 2030-ra csak teljesen elektromos járműveket kínáljon Európában.

A Hyundai Motor a következő évtized kezdetéig mintegy 16 milliárd dollárt tervez elektromobilitásba fektetni. Az összegből új, elektromos autóknak dedikált gyárakat is építhet.

Az amerikai Ford kettő külön divízióba szervezi az elektromos és a belső égésű motoros járművek gyártását. A két egységnek saját menedzserei lesznek, és külön-külön számolnak majd be a vállalatvezetésnek.

Hamar elhárult a vészhelyzet

Miután kibertámadás érte egyik beszállítóját, a Toyota kénytelen volt leállítani japán gyárait. Az üzemszünet azonban nem tartott sokáig, ugyanis egy tartalék hálózatot használva röviddel a leállás után újraindulhatott a termelés.

Kettő másik japán vállalat, a Honda és a Sony elektromos járművek közös fejlesztéséről és értékesítéséről állapodott meg. Ebből a célból a kettő partner egy autógyártó vegyesvállalatot is alapít.

Még idén tőzsdére megy a VW konszernhez tartozó Porsche. A részvények év végéig esedékes tőzsdei bevezetése után is azonban a sportautógyártó főrészvényese a VW fog maradni.

A chiphiányra tekintettel a Bosch mintegy 250 millió euróból bővíti a németországi Reutlingenben található félvezetőgyárát. A vállalat már korábban jelezte, hogy idén 400 millió euróból fejleszti félvezetőgyártó-kapacitását, a most bejelentett összeg ezen felül értendő.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink