Techtogether Fejlesztések sokaságával jeleskedtek a hallgatói csapatok

Fejlesztések sokaságával jeleskedtek a hallgatói csapatok

Végh Martin | 2024.02.04 16:23

Fejlesztések sokaságával jeleskedtek a hallgatói csapatok

Fotó: BME Formula Racing Team

Az elmúlt év közel sem telt eseménytelenül a hazai egyetemi mérnökhallgatói csapatoknál. A diákok számtalan fejlesztést valósítottak meg versenyjárműveiken, műhelyeikben, illetve más projektek képében. Az eredmények nem is maradtak el: sokuk szép eredményeket mutathatott fel a nemzetközi versenyek során, és még új világrekordra is volt példa.

Magyarországon mind a fővárosban, mind a vidéki egyetemek berkeiben fejlődnek és alakulnak hallgatói csapatok, melyek sikereikkel nem csak a nekik otthont adó intézmény, de a magyar (jövendőbeli) mérnökök hírét is öregbítik.

A csapatokkal rendelkező intézmények egyike a győri Széchenyi István egyetem, ahol több járműépítéssel foglalkozó hallgatói csapatot is számon tarthatunk. Egyikőjük a SZEnergy Team, mely elektromos versenyautójával 2022-ben energiahatékonysági világrekordot állított a Shell Eco-marathon versenyen, ahol a mérések alapján a SZEmission autójával 284 kilométer/kilowattóra energiafogyasztást ért el. Hogy eredményükön tovább javítsanak, a hallgatók több módon is fejlesztették a több szezont is megjárt járművet a 2023-as versenyek előtt: beépítettek egy regeneratív fékezést lehetővé tevő tengelykapcsolót, saját tervezésű lengéscsillapítót kezdtek használni, új motorvezérlőt szereltek be, csökkentve az energiafogyasztást, ezenkívül az önvezető modul fejlesztésére is jutott kapacitás.

A május 19-25. között tartott 2023-as Shell Eco-marathonon aztán ismét bizonyított a csapat. A szimulációs autonóm programozási versenyen a dobogó második fokára állhattak fel a győriek, ezt követően pedig a valódi járművekkel zajló önvezető és városi kisautó kategóriákban pedig egy-egy aranyérmet zsebeltek be. Utóbbiban a saját világcsúcsot megdöntve 291 kilométer/kilowattos energiahatékonyságot értek el a SZEmissionnel. A hallgatók magabiztosan várják a 2024-es megmérettetést: céljuk a cím megvédése, közben pedig a rekorderedmény feljavítása 300 kilométer/kilowattórára, aminek érdekében további fejlesztések alá vetik autójukat.

Fotó: Facebook/SZEnergy Team

A SZEnergy Teamhez hasonlóan az Arrabona Racing Team sem spórolt a fejlesztésekkel a 2023-ra való készülődés közben. Hagyományszerűen a csapat egy teljesen új autóval, az ART_X-szel állt elő, mely – ahogy a neve is mutatta – immáron a csapat tizedik versenygépe volt. Elődjéhez képest az ART_X több jelentős fejlesztést is tartalmazott, például oldalsó légbeömlőket kapott a motorhűtés javítása érdekében, futóművét teljesen áttervezték, az önvezetőrendszer pedig egy teljesen újratanított neurális hálót kapott.

Az autó szívét, a belső égésű erőforrást szintén nem hagyták érintetlenül a partnercsapat, a SZEngine tagjai. Az ART autóinak motorjait biztosító, belső égésű erőforrások építésére szakosodott győri csapat a megbízhatóság és a teljesítmény növelésének szellemében fejlesztette tovább az előzőleg is használt konstrukciót, illetve annak kipufogórendszerét.

A 2023-2024-es versenyszezonban a SZEngine immáron egy második Formula Student versenycsapatnak is beszállítójává válik, mégpedig az Óbudai Egyetem hallgatóiból álló O.U.R Teamének. A 2019-ben megalakult csapat a 2023-as magyarországi FS East versenyen debütált első autójával, a SZEngine motorját azonban már a jelen szezonra készülő új autójába fogja integrálni.

Budapestről is sokan léptek pályára

Hasonlóan a győri Széchenyi István Egyetemhez, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem is több hallgatói versenycsapattal büszkélkedhet. Egyikük a BME Formula Racing Team (BME FRT), mely, mint neve is sejteti, a nemzetközi Formula Student versenyeken mutatja meg évről-évre a magyar mérnöknövendékek tehetségét. Az elektromos versenyautókat építő csapat a 2023-as évben egy új járművel állt rajtvonalhoz az osztrák, német és hazai versenyeken. Az elődjéhez képest számos újítást, például megbízhatósági fejlesztéseket és kerékagyba épített elektromos motorokat tartalmazó konstrukcióval a magyar hallgatók több versenyszámban is szép eredményt értek el, idén pedig – immáron újtervezésű autójukkal – hasonló sikereket szeretnének felmutatni. A BME FRT egyike azon csapatoknak, melyek önvezető képességgel is ellátják járműveiket, és tagjai ezen a területen is ambiciózus célt fogalmaztak meg: ez nem más, mint a dobogós helyezés elérése a kapcsolódó versenyszámokban.

A fővárosi egyetem reputációját erősítő egyik másik csapat, a BME Motorsport számára valóban különleges volt a 2023-as év. A korábban tisztán belső égésű erőforrással üzemelő autóval versenyző csapat először állt a rajtvonalhoz elektromos hibrid járművel. A már korábban is használt autó hibriddé átépítése számos nehézséggel szembesítette a hallgatókat, akik számára a hibrid hajtás egy korábban feltáratlan irányt jelentett. Ennek ellenére, ahogy azt a jövendőbeli mérnökök a lapunknak adott interjúban is kifejtették, ők inkább fejlődési lehetőségnek és a zöld átálláshoz való hozzájárulásnak tekintve láttak munkához, aminek meg is lett a gyümölcse a nyári megmérettetések során. A BME Motorsport több dobogós helyezéssel térhetet haza, a tapasztalatok pedig megerősítésül szolgáltak számukra, hogy a hibrid technológiával jó úton járnak. A fővárosi hallgatók kinyilvánítottan nagy potenciált látnak a hibrid hajtásrendszerben, aminek mind a belső égésű, mind az elektromos komponensét tovább fejlesztik a 2024-es versenyek előtt.

Fotó: Facebook/BME Motorsport

A BME természetesen nem csak Formula Studenten induló járműépítő csapatokkal rendelkezik. A BME SharkTeam a Shell Eco-marathon versenyre készítette el autóját, Lénát, mely a 2022 nyarán történt újraszervezés óta a csapat első versenyjárműve. A „prototípus” versenykategória követelményei szerint készült járműhöz a csapat, az elődjeik fejlesztési munkáját folytatva egy saját belső égésű erőforrást tervezett, mely a piacon kapható kész alternatívákhoz képest kisebb tömeggel, valamint kedvezőbb fogyasztással rendelkezik. Ezen előnyök fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, ha egy olyan energiahatékonysági versenyről van szó, mint a Shell Eco-marathon. Mindenképpen sikerként könyvelheti el a csapat, hogy alig egy évvel az újraszerveződése után kijutott „első” megmérettetésére, a 2023-as Eco-marathonra. Itt azonban egy műszaki hiba megakadályozta, hogy az autó a meghatározott időablakban kijusson a pályára, emiatt a budapestiek nem tudtak mért kört tenni. Ennek ellenére a hallgatók bizakodással készülnek a 2024-es alkalomra, sőt, a távolabbi jövőre készülve már egy városi autó koncepció tervezésébe is belekezdtek.

A kihagyás után az idei visszatérésre készülnek

Visszakanyarodva a vidéki egyetemek felé, számos olyan hallgatói csapatot találunk még, melyek aktívak voltak az előző évben. Egyikük a kecskeméti Neumann János Egyetemen működő KEFO Motorsport, mely a Formula Student versenyekre építi járműveit. A csapat 2023-ban kettő versenyre jutott ki, melyeken ugyan hibákból adódóan nem mérhette össze tudását más csapatokkal, a tapasztalatokat és a tervezésre nyert plusz időt felhasználva 2024-re egy még jobb versenygépet kíván kiállítani. A kecskemétiek a jövőben az önvezető versenyszámokban is indulnának, aminek érdekében már létrejött egy erre a területre szakosodott alrészleg a csapaton belül.

Formula Student versenyautót terveznek a miskolci hallgatók is. A Miskolci Egyetemen egy újraszervezést követően jött létre 2022-ben az Electric Racing Miskolc, mely tagjai az autóipar, így a Formula Student eseményein is tapasztalható trendeket követve egy tisztán elektromos versenyautó építését tűzték célul. Bár bőven adódtak kihívások, köztük a beszállítók szállítási idejének megemelkedése, a hallgatók tartják magukat ahhoz, hogy több év kihagyás után 2024-ben egyből kettő versenyen is képviselhessék a miskolciakat.

Nem csak négykerekűeket építenek a diákok

A magyarországi hallgatói csapatok körét olyanok is színesítik, melyek nem kerekeken guruló járművekkel kívánják megmutatni tudásukat. Egyikük a Pannon Egyetem Solar Boat Team csapata, mely mint neve is mutatja, napenergiát hasznosító versenyhajók építésére vállalkozott. A veszprémiek mást akartak csinálni, mint a többség, a Balaton közelsége által pedig adta magát a vízen való versenyzés lehetősége. A csapat kockázatot vállalva a megszokottól eltérő tervezési doktrína szerint készítette el új hajóját, amivel először a tavalyi Balaton Solar Boat Challenge-en szálltak vízre.

Fotó: Facebook/Pannon Egyetem Solar Boat Team

Szombathelyen az ELTE Informatikai Kar Savaria Műszaki Intézethez tartozó StudentTechLab ELTE csapata olyan ipari projektekkel foglalkozik, melyek elméletileg a járműiparban, de más iparágakban is hasznosítható eredményekkel szolgálnak. A csapat egy régóta futó projekt keretében egy robotkar építését tűzte célul. Tavaly nyár végére a hallgatók sikeresen befejezték a robotkar első prototípusának összeszerelését, ami után nekiláthattak a programozásának. A Techtogether versenyek rendszeres résztvevőjének számító csapat ezenkívül arra is időt fordított a nyár folyamán, hogy további profiljukhoz illő megmérettetéseket keressen.

Ismét várt a Techtogether

A korábban már említett Formula Student Easten és Balaton Solar Boat Challenge-en kívül tavaly más hazai versenyeken is egymásnak feszülhettek a csapatok. Az autopro.hu és partnerei által évente megrendezett Techtogether versenyek tavaly is lehetőséget adtak a magyarországi mérnökhallgatói csapatoknak arra, hogy az autóipar, az ipari automatizálás és a gyártás területein releváns feladatok megoldásával mutassák meg tudásukat.

2023 májusában immáron tizedik alkalommal került megrendezésre a Techtogether Automotive Hungary, tíz csapat részvételével. A diákokra rengeteg különféle feladat várt, amelyek során szó volt a virtuális valóság használatáról, kódolásról és a 3D nyomtatás autóipari felhasználásáról is (a feladatokról részletesen írtunk itt és itt). A kétnapos megmérettetés végén a BME Motorsport vihette haza a fődíjat, utána a StudentTechLab ELTE és az Electric Racing Miskolc állhattak fel a dobogó második és harmadik fokára.

A megszokott módon ősszel ismét várta a versenyzőket a Techtogether. Az október 17-i TECHTOGETHER+ ezúttal egyszerre foglalt magába járműipari konferenciát, ipari kiállítást és hallgatói versenyt. A dobogó legfelső fokára ezúttal is egy budapesti csapat, a BME Formula Racing Team állhatott fel, utánuk a miskolciak, illetve egy másik fővárosi csapat, a BME Motorsport futottak be.

Az előző év különlegessége volt a CU.BEtogether, ami lapunk és a Bosch Rexroth közös szervezésében valósult meg. Az őszi versenyre az ipari automatizálás és IT megoldások szerelmeseit várták, akik 3-5 fős egyetemi csapatok formájában, de akár egyedül is jelentkezhettek. A diákoknak egy hónap állt rendelkezésükre a Bosch által adott feladat megoldására, ami után a legjobbak CU.BE Budapest ipari innovációs élményközpontban gyűltek össze. A győztesek a külön ezen eseményre megalakult kecskeméti Titánok voltak.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink