Techtogether Ráfekszik az önvezetés fejlesztésére a KEFO Motorsport

Ráfekszik az önvezetés fejlesztésére a KEFO Motorsport

Végh Martin | 2023.09.25 04:20

Ráfekszik az önvezetés fejlesztésére a KEFO Motorsport

Fotó: KEFO Motorsport

A kecskeméti Neumann János Egyetem járműépítő csapata elérkezettnek látja az időt ahhoz, hogy komolyan foglalkozzon a Formula Student versenyautójába beépíthető önvezető rendszer fejlesztésével. A hallgatók ezenkívül számos más fejlesztést vettek tervbe, hogy a következő év versenyein egy minél tökéletesebb konstrukcióval állhassanak rajtvonalhoz. A tervekről és az idei évről Aladics Grétát, a KEFO Motorsport Menedzsment csoportjának vezetőjét kérdeztük.

Hirdetés

- Milyen versenyeken vett részt a KEFO Motorsport 2023 során? Hogyan értékelnétek az elmúlt szezont és annak eredményeit?

- Csapatunk 2023-ban kettő versenyre nyert kijutást: a Formula Student Eastre és a Formula Student Germany-re. Viszont több belsős és külsős hiba miatt is úgy alakult, hogy nem jutottunk ki egyik versenyre sem, mint versenyzők. Az augusztus elején megtartott Formula Student Easten kiállítóként tudtunk részt venni, ahol a boxunkban volt az autónk és a csapattagjaink is. Azonban a nyáron fennálló helyzet inkább motiválta, mintsem elszomorította a csapatunkat, hiszen korábban el tudtuk kezdeni az új szezon koncepcióját, illetve az FS Easten szerzett élményekre és tudásra tudunk építkezni.

- Mik a terveitek az új szezont illetően? Hány megmérettetésre szeretnétek kijutni? Milyen eredmény elérését célozzátok?

- Az új szezonra kettő nagyobb célkitűzésünk van: az egyik, hogy kijussunk legalább kettő nemzetközi Formula Student versenyre, a másik, hogy az új autónk minden dinamikus versenyszámon nemzetközi viszonylatban jó eredményt érjen el.

- Milyen fejlesztéseket eszközölnétek versenyautótokon? A módosításokat az idén is használt járművetekbe integrálnátok vagy inkább egy teljesen új versenygéppel szeretnétek rajtvonalhoz állni jövőre?

- A legnagyobb változtatás a szénszálas monocoque vázunkban lesz, aminek számítógépes modelljét a nulláról indulva terveztük újra. Az előző vázunk volt a csapat első monocoque váza, így annak a hibáiból tanulva és pozitívan állunk neki az új vázunknak. Emellett apróbb változtatásokat tervezünk az aerodinamikai elemeinken és a kormányművünkben is. Ezenkívül az új pilótáink számára egy ergonomikusabb pilótafülkét is készítünk. Ezáltal bátran kijelenthetjük, hogy a csapatunk egy teljesen új autót fog megépíteni.

Fotó: KEFO Motorsport

- A csapatot már jó ideje foglalkoztatja az önvezetés. Hogyan állnak az ilyen irányú fejlesztéseitek? Elérkezettnek látjátok az időt, hogy jelentősebb erőforrásokat szenteljetek a kapcsolódó projekteknek?

- A 2023-as szezon volt a csapat életében az első olyan, mely során komolyabb hangsúlyt kapott a Driverless, azaz Önvezető csoportunk. A csoport jelenleg most fekteti le az alapjait, különböző irodalomkutatásokon és versenyelemzéseken keresztül. Az elkövetkezendő szezonjainkban szeretnénk minél több erőforrást dedikálni az Önvezető csoportunknak.

- Jelenleg hányan foglalkoznak önvezetési megoldásokkal a csapaton belül? Hogyan befolyásolja a tagtoborzást az önvezetés felé nyitás?

- Jelenleg még az Önvezető csoportunk nem működik önállóan, hanem az Elektronika csoportunk alatt alcsoportként funkciónál. A folyamatban lévő toborzásunk során nagy érdeklődést kapott, ezáltal a jövőben nagy valószínűséggel egy különálló csoportot fog képezni.

- Mi ösztönzi a csapatot az önvezetéssel való foglalkozásra?

- A Formula Student világában egyre népszerűbb az DV (Driverless) kategória, így a jövőben a csapatunk is részt szeretne venni ebben a versenykategóriában. Mind ezenfelül rengetek hasznos tudásra tudunk szert tenni a tanulmányaink mellett.

- Indul a KEFO Motorsport az októberi Techtogether versenyen? Meglátásotok szerint miért éri meg részt venni a megmérettetésen?

- Mint minden évben, idén ősszel is tervezünk indulni a Techtogether versenyén. Számunkra azért éri meg részt venni ezeken a mérnökversenyeken, mert ilyenkor igazán meg tudjuk mutatni a csapatban lévő összetartást. A kiosztott feladatokon egyszerre dolgoznak a tagok, közösen készülnek fel 1-1 előadásra, és a különböző csoportok szorosan haladnak egymás mellett egy jó eredmény elérése érdekében.

A csapat hangulatán kívül a cégek jelenléte is egy nagy motiváló tényező, ugyanis a Techtogether versenyek során több céggel is fel tudjuk venni a kapcsolatot, akikkel a jövőben esetlegesen együtt is tudunk működni.

Az október 17-én a budapesti Eiffel Műhelyházban megrendezésre kerülő TECHTOGETHER+ Járműipari konferencia mellett egy innovatív ipari technológiákra fókuszáló kiállítás, és a már komoly hagyományokkal rendelkező Techtogether mérnökhallgatói verseny is megszervezésre kerül.

Az egynapos rendezvényen párhuzamosan zajlanak a programok az eltérő közönségnek. Az autopro.hu és a MAGE közös járműipari konferenciájának a belépő díja: 60.000 Ft+áfa. Szerezze be jegyét most az alábbi linkre kattintva! A rendezvény keretében megtartott szakmai találkozó és mérnökhallgatói verseny díjmentesen látogatható, csupán előzetes regisztrációhoz kötött.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink