Techtogether Az első helyet célozza a BME Formula Racing Team

Az első helyet célozza a BME Formula Racing Team

Végh Martin | 2023.04.29 16:21

Az első helyet célozza a BME Formula Racing Team

Fotó: BME Formula Racing Team

Ambiciózus célt tűzött ki az idei versenyszezonra a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mérnökhallgatói csapata. Ennek elérése érdekében a megmérettetésekbe egy új, az elődjéhez képest számos területen továbbfejlesztett elektromos versenyautóval fognak belevágni a fővárosi hallgatók. Az idei tervekről Bekes Nándort, a csapat főmérnökét és Gerzsenyi Luca operatív csoportvezetőt kérdeztük.

- Idén az Formula Student Austria, az FS East és az FS Germany versenyeken fog rajtvonalhoz állni a BME Formula Racing Team. Milyen elvárásokkal indultok az egyes megmérettetéseken?

- Bekes Nándor: Minden évben szeretünk olyan célokat megfogalmazni, amiket elérhetőknek gondolunk, mégis kellően bátrak ahhoz, hogy a képességeink határait minél inkább ki kelljen tolni, hogy elérjük azokat. Így - a tavalyi célon emelve - az idei évadcélunk az, hogy az elektromos kategóriában pilótával első helyet érjünk el, önvezető kategóriában pedig (az FS East és FS Germany versenyeken ebben is indulunk) a dobogóra szeretnénk állni.

- Az idei szezonra tervezett autótok, a FRED-003 tervezésekor az egyik fő szempont volt a megbízhatóság. Milyen megoldásokkal igyekeztetek azt fokozni az előző modellhez képest?

- B.N.: Az elektronikai rendszerben tavaly nagy változás ment végbe, a legnagyobb, amióta négy villanymotorral hajtjuk az autót. Integráltuk az önvezető rendszer elektronikáját, teljesen újragondoltuk az elektronikai egységeink nagy részét. Idén kijavítjuk az új rendszer kisebb hibáit a továbbfejlesztések mellett. Mechanikai részről a szerelhetőségre törekedtünk, mert az előző tesztidőszakban sok időnk ment el szerelésekkel. Ha ezt az időt még több tesztelésre fordítjuk, akkor még több hibalehetőséget fedezhetünk fel és javíthatunk ki.

- Az új autótokban a kerekekbe építettétek be az elektromos motorokat az aerodinamikai jellemzők javítása érdekében. Milyen nehézségekkel járt együtt a tervezés során a motorok ilyen módon elhelyezése?

- B.N.: A motor nincs egybeépítve a kerékkel, csak a felni belsejébe toltuk be, hogy ne álljon a légáramlás útjába. A fő nehézség az volt, hogy egy annyira kis méretű bolygóművet tervezzünk, hogy az a motor végére szerelve ne lógjon ki a felniből. A féktárcsa felniben elhelyezése is kihívást jelentett. A futóműpontokat a motorral összekötő kerékcsonkállvány geometriája is igen bonyolult lett, ezt generatív tervezéssel hoztuk létre és alumíniumból, 3D nyomtatóval készítjük el.

- Mennyire számít elterjedtnek az elektromos motorok kerékbe építése a Formula Student versenyeken? Jellemzően miért döntenek ezen koncepció mellett a csapatok?

- B.N.: Európában jellemző, hogy az elektromos FS autókat kerekenként egy-egy motor hajtja. Ennek az az előnye a féltengelyes hajtáshoz képest, hogy az egyes motorokon ébredő nyomatékot külön tudjuk vezérelni. A nyomatékvektorozással pedig lehet segíteni a pilótát, szimulációk és tesztek alapján igen sokat javít a köridőkön ugyanolyan összteljesítmény mellett. Az egyik fő nehézség a rugózatlan tömeg növelése mellett az, hogy a futómű tervezésénél figyelni kell arra, hogy ki- és berugózás, valamint kormányzás esetén ne érjen a motor a futóműrudakhoz. Ezen az idei fejlesztésünk szintén segít, a motor a felnibe tolva több szabadságot hagy a futómű tervezésére. Annak a mértéke, hogy a kerékből mennyire lóg ki befelé a motor, az változó a mezőnyben, de a többiek is törekednek a kerékbe helyezésre a fenti előnyök miatt.

A BME FRT előző autója, amint éppen önvezető módban veszi az akadályokat

A BME FRT előző autója, amint éppen önvezető módban veszi az akadályokat | Fotó: BME Formula Racing Team

- A FRED-003 mintegy kilenc kilogrammal könnyebb elődjénél. Hogyan sikerült ilyen jelentős tömeg-megtakarítást elérni?

- B.N.: Minden rendszerben a tömegcsökkentésre törekedtünk, hiszen a tömeg az egyik legfontosabb paraméter, amivel az autó versenyképességét javítani tudjuk. A legnagyobb tömegcsökkentést a fékrendszerben értük el, az autonóm módban a vészfékezéshez szükséges fékaktuátort koncepcionálisan újragondoltuk, egybeépítettük a főfékhengerekkel, így leegyszerűsödött a rendszer, a kieső komponensekkel 2,9 kilogrammot nyertünk. Továbbá újragondoltuk a hűtés elrendezését, valamint a motorvezérlőben a hűtőbordákat újraterveztük, ezzel is nyertünk körülbelül 2 kilogrammot. A hajtás újratervezése szintén 2 kilogramm körüli csökkenést hoz. Ezenkívül alkatrészeket is optimalizáltunk, főleg a futóműben és a kormányrendszerben sikerült generatív tervezéssel elérni ugyanazokat a mechanikai tulajdonságokat kevesebb anyaggal a generált geometriának köszönhetően.

- Csapatotoknál az év elején volt tagfelvétel. Tapasztalataitok szerint milyen hatással van a potenciális jelentkezőkre, hogy elektromos versenyautókat építetek? Van olyan, akit kifejezetten az ösztönöz jelentkezésre, hogy elektromos járművekkel akar foglalkozni?

- Gerzsenyi Luca: Természetesen, mivel az egyetemünknek van egy másik Formula Student csapata, így nagyon sok jelentkező kifejezetten azért jelentkezik hozzánk, mert elektromos és önvezető autót is építünk, ez sokaknak nagyon fontos, hiszen ebben van a jövő.

- A BME Formula Racing Team indulni tervez a májusi Techtogether Automotive Hungary-n. Milyen célkitűzésetek van a versennyel kapcsolatban?

- G.L.: A Techtogether verseny során nem csak a versenyen való szép eredmény elérése a célunk, hanem szeretnénk minél jobb kapcsolatot kialakítani a feladatokat kiadó cégekkel. Persze mindezek mellett szeretnénk több feladaton is szépen szerepelni, és lehetőleg dobogóra is állni.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink