Techtogether Sikeres szezont tudhat maga mögött a BME FRT

Sikeres szezont tudhat maga mögött a BME FRT

Végh Martin | 2023.09.16 16:22

Sikeres szezont tudhat maga mögött a BME FRT

Fotó: BME Formula Racing Team

Szép eredményekkel térhetett haza nyári versenyeiről a BME Formula Racing Team, melynek célja, hogy a jövőben is az ideihez hasonló sikereket mutathasson fel. Ennek érdekében az önvezetésre is képes elektromos versenyautót használó járműépítő csapat a jövő évi megmérettetésekre új fejlesztésekkel készül. Többek között ezekről kérdeztük a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapatának PR felelősét, Puha Katalint.

- Idén három megmérettetésen, a Formula Student Austria, az FS East és az FS Germany versenyeken indultatok. Milyen eredményekkel zártátok a versenyeket, és hogyan értékelnétek az idei szezont?

- Idén csapatunk három helyszínen mérettette meg magát, amelyeken kivétel nélkül kiemelkedően szerepeltünk. Legszebb eredményeink közé tartozik a Formula Student Austrián megszerzett Endurance 3. helyezés, a Formula Student Easten elért Endurance 1. hely, illetve a dinamikus kategória összesített 1. helyezés. Szezonunk egyik legnagyobb büszkesége a Formula Student Germany-n megszerzett Trackdrive 3. helyezés.

Büszkék vagyunk arra, hogy sikerült egy olyan autót létrehoznunk, amely képes kompetitív időket teljesíteni. A versenyek ideje alatt azonban voltak megbízhatósági problémáink, így egyik fő célunk jövőre, hogy ezeket időben kiküszöböljük. Ezek mellett fontosnak tartjuk, hogy a lehető legtöbb téren fejlődjünk, beleértve a statikus versenyszámokat is, amelyek esetében idei eredményeink a dinamikus versenyszámokon elértekhez képest kissé alulmaradtak pontszámilag.

- Mi jelentette a legnagyobb kihívást a versenyek alatt, illetve hogyan sikerült leküzdenetek azt?

- A versenyek alatt felmerült hibák mind elég nagy kihívást jelentettek a csapat számára, hiszen a sok tesztkilométer ellenére is számos olyan problémával találtuk szembe magunkat, amelyek orvoslásához gyors és precíz munkára volt szükség. Nevesítve, a Formula Student Germany-n rudazattöréssel kellett szembenéznie csapatunknak, amelyet az imént leírtakhoz hasonlóan sikerült gyorsan javítanunk.

- A 2023-as versenyeken egy új elektromos autót, Zoét állítottátok rajtvonalhoz. Zoe az elektromos rendszer tekintetében jelentősen eltért elődjétől és a szerelhetőséget is igyekeztetek javítani. Mennyire váltak be a fejlesztések és mennyi gyakorlati hasznát vettétek azoknak?

- 2023-as szezonunk alatt sikerült spórolnunk az akkumulátor tömegén, emellett a 2022-es évünkhöz viszonyítva az elektromos rendszer is sokkal stabilabb lett. Mindkét tényező nagyban hozzájárul ahhoz, hogy Zoe nem csak gyorsabb, de megbízhatóbb is legyen tavalyi évünkhöz képest.

Fotó: Facebook/BME Formula Racing Team

- A tapasztalatok alapján milyen fejlesztéseket terveztek megvalósítani? Ezeket a meglévő autótokon fogjátok alkalmazni vagy egy új járművel készültök a következő szezonra?

- Számos elképzeléssel és koncepcióval indulunk neki a 2024-es szezonunknak. Terveink között szerepel, hogy több, illetve többféle szenzort helyezzünk az autóra/autóba, ezzel bővebb információt kapva az autó állapotáról. Fő fejlesztési irányaink közé tartoznak a szoftveres fejlesztések. Az új, 2024-es autónk fejlesztése mellett kisebb újításokat szeretnénk véghez vinni idei évünk autóján az őszi, valamint téli tesztek folyamán.

- Versenyautótok önvezető képességgel is rendelkezik. Milyen hosszabb távú célkitűzéseitek vannak ezen a téren?

- Legfőbb célunk, hogy a többi versenyszámhoz hasonlóan, amelyeken indulunk, az önvezető versenyszámokat is teljesíteni tudjuk, méghozzá dobogós helyezést érve el.

- Tapasztalataitok szerint mennyire nehéz megfelelő hallgatókat találni az önvezető rendszer fejlesztésére? Mennyire népszerű ez a terület a jelentkezőitek körében?

- Ez a terület viszonylag sok nehézséget tartogat. Fontos, hogy olyan embereket találjunk, akik tudnak programozni, emellett értenek a járműdinamikához. Utóbbira irányuló képzésre itt, az egyetemen azonban csak specializációkon van lehetőség, így kicsit nehezebb betekintést nyerni. Az elmúlt években számos olyan jelentkező volt, akik ebben a csoportban szerettek volna dolgozni, azonban az említett kompetenciák hiánya ezt nem tette számukra lehetővé. Mindazonáltal elmondható, hogy nagy az érdeklődés a terület iránt.

- Indul a BME Formula Racing Team csapata az októberi Techtogether versenyen? Szerintetek miért érheti meg egy hozzátok hasonló, autóépítéssel foglalkozó csapat számára, hogy egy ilyen eseményen is megmérettesse magát?

- Igen, hasonlóan az elmúlt évekhez, csapatunk idén is szeretne indulni az októberi Techtogether versenyen. Amellett, hogy ez egy rendkívül jó kezdeményezés és az autóépítéssel foglalkozó csapatok számos innovációról hallhatnak, lehetőségünk van kapcsolatot építeni a potenciális támogatókkal.

A verseny alatt lehetőség nyílik arra, hogy csapatunk még inkább összekovácsolódjon, hiszen a feladatként kiadott problémák megoldása érdekében elengedhetetlen, hogy tagjaink szorosan együtt dolgozzanak. Fontosnak tartom továbbá megemlíteni, hogy a kiadott problémák megoldásával rengeteget tanulhatunk, a későbbiekben pedig a tapasztalatokat felhasználhatjuk munkánk során.

Az október 17-én a budapesti Eiffel Műhelyházban megrendezésre kerülő TECHTOGETHER+ Járműipari konferencia mellett egy innovatív ipari technológiákra fókuszáló kiállítás, és a már komoly hagyományokkal rendelkező Techtogether mérnökhallgatói verseny is megszervezésre kerül.

Az egynapos rendezvényen párhuzamosan zajlanak a programok az eltérő közönségnek. Az autopro.hu és a MAGE közös járműipari konferenciájának a belépő díja: 60.000 Ft+áfa. Szerezze be jegyét most az alábbi linkre kattintva! A rendezvény keretében megtartott szakmai találkozó és mérnökhallgatói verseny díjmentesen látogatható, csupán előzetes regisztrációhoz kötött.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink