Elemzések Mérföldkőhöz ért az Audi Magyarországon – ez történt a 4. héten

Mérföldkőhöz ért az Audi Magyarországon – ez történt a 4. héten

Végh Martin | 2023.01.30 07:23

Mérföldkőhöz ért az Audi Magyarországon – ez történt a 4. héten

Fotó: Audi Hungaria

Fontos értékesítési mérföldkőhöz ért az Audi hazánkban, három évtizeddel a magyarországi piacra lépése után. Debrecenben a CATL tervben lévő akkumulátorgyára vált ki egyre nagyobb ellenállást, míg külföldön egy autógyártó jelentős leépítéséről, illetve az alkatrészhiány további termelési kihatásairól, köztük egy újabb gyárleállásról szóltak a hírek. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Az Audi az előző héten, január 26-án adta át az ötvenezredik új autóját Magyarországon. A mérföldkőnek számító eseményre, aminek főszereplője egy itthon készült Q3 volt, harminc évvel a négykarikás márka hazai piacon megjelenése után került sor.

Az Audi Hungariánál február 2-án indulnak a bértárgyalások. A munkáltatói és a munkavállalói oldal közti egyeztetések során a március végétől kezdődő következő időszakra vonatkozó bérekről lesz szó.

A Volkswagen márka jó évet tudhat maga mögött hazánkban. A német márka modelljeiből 2022-ben több mint 10 ezer kelt el, közel másfélszer annyi, mint a megelőző évben.

A CATL Debrecenbe tervezett akkumulátorgyára egyre nagyobb ellenállást vált ki, nemcsak a helyi lakosság, de a politika köreiben is. Január 23-án az LMP országos népszavazást kezdeményezett azért, hogy csak ott épülhessen akkugyár, ahol ahhoz a lakosság hozzájárulását adta. Néhány napra rá kiderült, hogy a Momentum ugyancsak 23-án célzottan a debreceni üzem építésével kapcsolatos népszavazási kérdést nyújtott be a helyi választási bizottságnak. Ezzel immáron három népszavazási kezdeményezés is indult a kínai hátterű üzem ellenében.

Rossz hírek

A Fordnál európai leépítési terveket hozott az előző hét. Az IG Metall német szakszervezet közlése szerint a vállalat Európában több mint 3000 fő elbocsátására készül. A létszámcsökkentés főleg német dolgozókat fog érinteni.

A cseh Škodánál az orosz-ukrán háború szült kellemetlen hírt. A vállalat tavaly mintegy 780 ezer autót gyártott, ami 22 ezerrel marad el a 2021-es értéktől.

Lehet, hogy új esztendőbe léptünk, az ellátási problémák azonban még nem szűntek meg. A Toyota jelezte, hogy csehországi egységét egész februárban zárva fogja tartani a koronavírus-járvány okozta alkatrészhiány miatt.

Ennél is fontosabb fejlemény volt, hogy a japán OEM alapítójának unokája, Akio Toyoda bejelentette távozását a vállalat vezérigazgatói posztjáról. Helyét a Lexus vezetője veszi át.

A Renault harminc éve nem látott mértékű fizetésemelést készül adni dolgozóinak idén. Ezzel munkavállalóinak a magas inflációval megküzdésben kíván segíteni.

Folyamatban az elektrifikáció

A Honda is csatlakozik azon autógyártókhoz, melyek valamilyen módon elszeparálják az elektromos járművekkel kapcsolatos tevékenységeket. A Honda áprilistól külön részlegben folytatja az elektromos autók fejlesztését.

Az elektromos eladások felfutása megmutatkozott a BMW tavalyi emissziós számain. A 2022-ben Európában értékesített járművei flottaszinten 9 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátottak ki, mint 2021-ben, ezzel jelentősen a kibocsátási határérték alatt teljesített.

A Tesla kiváló eredményekkel zárhatta a 2022-es évet. Nyeresége több mint kétszeresére, bevétele pedig másfélszeresére duzzadt. Elon Musk cége 1,37 millió járművet gyártott, jóval többet mint 2021-ben.

Míg a CATL debreceni gyárának építését minden eszközzel próbálják megakadályozni, addig a vállalat Türingiában üzembe helyezte első európai egységét, ahonnan európai autógyárakat fog ellátni akkumulátorcellákkal.

Itthon nincs változás, Európában viszont igen

Magyarország újabb két év haladékot kapott, hogy eleget tegyen az autóbusz-közlekedés piaci liberalizációjáról szóló EU-s kötelezettségnek. Ez azt jelenti, hogy 2024 végéig marad a Volánbusz monopóliuma a helyközi és távolsági buszos tömegközlekedésben.

2022-ben a Volkswagen csoportszinten és az önálló márkák listája szerint is tartotta első helyét az európai újautó-piacon. Azonban fontos változás, hogy 14 év után most először nem a Golf volt a legnagyobb számban értékesített típus, helyét a Peugeot 208 vette át.

Tavaly még a járványterhelte 2020-ban mértnél is kevesebb új haszongépjármű került az európai utakra. Az európai járműgyártókat tömörítő ACEA szerint a fő problémát a gyártást akadályozó ellátási zavarok jelentették.

A gyártási számok Nagy-Britanniában sem alakultak jól. Tavaly még a 2021-eshez mérten is tizedével kevesebb autót gyártottak le, amivel a termelési volumen hat évtizedes mélyponton volt.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink