Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Továbbra sem kaphat riválist a Volánbusz
Már több mint egy évtizede nem tesz eleget Magyarország az autóbusz-közlekedés piaci liberalizációjáról szóló EU-s kötelezettségének. Újabb két év haladékot nyerve most már 2024. december 31-éig az állami szolgáltató, vagyis a Volánbusz lesz az egyetlen szereplő a helyközi és távolsági buszos tömegközlekedésben.
Az autóbusszal végzett közúti személyszállítás liberalizációját már több mint egy évtizede halogatja a kormány annak ellenére, hogy az Európai Unióban kötelező lenne a piac megnyitása. Az unió már többször haladékot adott Magyarországnak a személyszállítási közszolgáltatások versenytárgyalási eljárás lefolytatása nélküli odaítélésére, 2020 után 2022-ben is ez történt, vagyis 2024. december 31-éig nem kerül sor a liberalizációra. Addig – ahogy már az utóbbi években is – kényszerkijelöléssel biztosítja a Volánbusz a helyközi buszos közlekedést, más jelentkező hiányában.
Érdekesség, hogy 2021-ben és 2022-ben is történtek már lépések a piacnyitás érdekében, ám végül a pályázat mégsem került kiírásra az indoklás szerint azért, mert időközben szükségessé vált a dokumentációban szereplő feltételek és részletek felülvizsgálata.
A halogatás természetesen kapóra jön a Volánbusznak, hiszen az állami cég flottája folyamatos megújuláson megy keresztül, és ahogy egyre fiatalabb a járműpark, úgy lesz egyre nehezebb dolga a Volánbusz esetleges kihívóinak: igaz, a Magyarbusz Info információi szerint egyébként sem lesz egyszerű feladat a magyar helyközi buszközlekedésben részt venni piaci szolgáltatóként, ugyanis Magyarország a teljes területére egy csomagban tervezi meghirdetni a vonalakat. Ez azt jelenti, hogy mintegy 5000 buszból álló flottával lesz érdemes pályázni, ennyi busszal végzi el a helyközi feladatait ma a Volánbusz.
Magyarország tehát láthatólag nem szeretne arra az útra lépni, ami a környező országok közül Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában is működik – ezekben az országokban jóval alacsonyabb a helyközi autóbuszok átlagos életkora, mint hazánkban.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!