Szolgáltatók Továbbra sem kaphat riválist a Volánbusz

Továbbra sem kaphat riválist a Volánbusz

autopro.hu/P.B. | 2023.01.23 12:20

Továbbra sem kaphat riválist a Volánbusz

Fotó: Pörge Béla

Már több mint egy évtizede nem tesz eleget Magyarország az autóbusz-közlekedés piaci liberalizációjáról szóló EU-s kötelezettségének. Újabb két év haladékot nyerve most már 2024. december 31-éig az állami szolgáltató, vagyis a Volánbusz lesz az egyetlen szereplő a helyközi és távolsági buszos tömegközlekedésben.

Hirdetés

Az autóbusszal végzett közúti személyszállítás liberalizációját már több mint egy évtizede halogatja a kormány annak ellenére, hogy az Európai Unióban kötelező lenne a piac megnyitása. Az unió már többször haladékot adott Magyarországnak a személyszállítási közszolgáltatások versenytárgyalási eljárás lefolytatása nélküli odaítélésére, 2020 után 2022-ben is ez történt, vagyis 2024. december 31-éig nem kerül sor a liberalizációra. Addig – ahogy már az utóbbi években is – kényszerkijelöléssel biztosítja a Volánbusz a helyközi buszos közlekedést, más jelentkező hiányában.

Érdekesség, hogy 2021-ben és 2022-ben is történtek már lépések a piacnyitás érdekében, ám végül a pályázat mégsem került kiírásra az indoklás szerint azért, mert időközben szükségessé vált a dokumentációban szereplő feltételek és részletek felülvizsgálata.

A halogatás természetesen kapóra jön a Volánbusznak, hiszen az állami cég flottája folyamatos megújuláson megy keresztül, és ahogy egyre fiatalabb a járműpark, úgy lesz egyre nehezebb dolga a Volánbusz esetleges kihívóinak: igaz, a Magyarbusz Info információi szerint egyébként sem lesz egyszerű feladat a magyar helyközi buszközlekedésben részt venni piaci szolgáltatóként, ugyanis Magyarország a teljes területére egy csomagban tervezi meghirdetni a vonalakat. Ez azt jelenti, hogy mintegy 5000 buszból álló flottával lesz érdemes pályázni, ennyi busszal végzi el a helyközi feladatait ma a Volánbusz.

Magyarország tehát láthatólag nem szeretne arra az útra lépni, ami a környező országok közül Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában is működik – ezekben az országokban jóval alacsonyabb a helyközi autóbuszok átlagos életkora, mint hazánkban.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink