Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nehezebb dolga lehet az akkugyártóknak Magyarországon
Nagyon komoly indulatokat váltott ki a helyiek körében a CATL Debrecenbe tervezett beruházása. Bár ezzel kapcsolatban merült fel egy népszavazás ötlete, amennyiben esetleg sikerrel is jár a kezdeményezés, az inkább már a jövőbeni beruházásokra lehet hatással.
Mint ismert, a kínai CATL hatalmas beruházás keretében épít akkumulátorgyárat Debrecenben, ezzel mintegy kilencezer munkahelyet teremtve. Az üzem részben a BMW Debrecenben gyártott autóit láthatná el akkumulátorokkal, de a leendő vevők között lehet a Mercedes-Benz (vélhetően a kecskeméti üzemben gyártott autókba is kerülnének debreceni akkuk) is. A CATL beruházása nem az egyetlen olyan debreceni fejlesztés, ami az elektromobilitással kapcsolatos.
Az akkumulátorgyártásnak természetesen árnyoldalai is vannak, elsősorban a helyi lakosok és a környezetvédők részéről szokott felmerülni egy-egy ilyen beruházás kapcsán a környezeti terhelés mértéke: egyfelől az üzemben használt anyagok miatt aggódnak a helyiek, másrészt egy akkugyárnak hatalmas a víz- és energiaigénye, ami komoly aggályokat vet fel. Vélhetően emiatt a lakossági fórumokon Debrecenben is parázs viták alakultak ki, korántsem mindenki örül tehát a beruházásnak.
Népszavazás az akkugyárak ügyében
Január 23-án országos népszavazást kezdeményezett az LMP azért, hogy csak ott épülhessen Magyarországon akkumulátorgyár, ahol ehhez a helyi lakosság hozzájárul – számolt be a hírről az MTI. A párt részéről Keresztes László Lóránt, az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottságának elnöke azzal indokolta a népszavazási kezdeményezést, hogy a mostani válságos időkben különösen fontos a természeti erőforrások védelme, az akkumulátorgyártás felfuttatása pedig szerinte ezzel ellentétes cél.
Az LMP népszavazási kérdése így szól:
„egyetért-e azzal, hogy akkumulátor gyártására szolgáló üzemet csak akkor lehessen létesíteni egy településen, ha azt az ott lakó választópolgárok helyi népszavazás útján kifejezett döntésükkel támogatják?”
Kérdéses, mit lehet vele elérni
Egyelőre az sem biztos, hogy lesz népszavazás az ügyben. A Nemzeti Választási Bizottság a kérdés benyújtásától számított hatvan napon belül dönt annak hitelesítéséről vagy visszautasításáról. Az NVB megtagadhatja a hitelesítést, ha az érintett ügyben nem tartható népszavazás, vagy a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényi követelményeknek.
Az állampolgári kezdeményezés esetén százhúsz napig lehet aláírásokat gyűjteni, az ívek mintapéldányát ennek megkezdése előtt be kell nyújtani hitelesítésre az NVB-hez. Ahhoz, hogy kötelező legyen népszavazást kiírni a kérdésben, kétszázezer választópolgárnak kellene kezdeményeznie azt (és természetesen az NVB-nek is rá kell bólintania előtte a kérdésre). Ha ez megtörténik, akkor az érvényességhez a népszavazáson az összes választásra jogosult állampolgár felének kell megjelennie és érvényesen szavaznia, és a résztvevők több mint felének azonos választ kell adnia.
Minden bizonnyal a mostani kezdeményezés nem fogja tudni megakadályozni a debreceni beruházást, ugyanakkor egy eredményes népszavazás borsot törhet például a Samsung SDI orra alá, ha tényleg harmadik gyárat építene Gödön. Kérdéses az is, hogy egy esetlegesen ellenséges környezetben a Volkswagen Magyarországot választaná-e leendő közép-kelet-európai akkumulátorgyárának helyszínéül.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!