Elemzések Vége egy korszaknak az európai autópiacon

Vége egy korszaknak az európai autópiacon

autopro.hu/P.B. | 2023.01.25 04:20

Vége egy korszaknak az európai autópiacon

Fotó: Peugeot Media

Bár még mindig a Volkswagen a legnépszerűbb autógyártó Európában, tizennégy év után először nem az aktuális Golf végzett az élen az egész év távlatában. Összességében enyhe visszaesés volt tapasztalható az európai újautó-piacon 2022-ben.

Az októbertől kezdődő erőteljes fellendülés ellenére az európai piac (az Európai Unió, az EFTA és az Egyesült Királyság országai) visszaesett 2022-höz képest. A 4,1 százalékos csökkenés azt jelenti, hogy tavaly 11.286.939 új autót adtak el Európában az ACEA adatai szerint. Az öt legnagyobb piac közül csak Németországban volt tapasztalható növekedés, de ott is csak 1,1 százalék.

A legjobban teljesítő országok idén Izland (+30,4 százalék), Bulgária (+16,9 százalék), Lettország (+16,5 százalék), Ciprus (+9,4 százalék) és Románia (+6,7 százalék). Ezzel szemben Dánia (-20 százalék), Litvánia (-18,8 százalék), Finnország (-17 százalék), Szlovénia (-14,2 százalék) és Ausztria (-10,3 százalék) teljesítettek a legrosszabbul.

Még mindig a Volkswagen áll az élen

A csoport rangsorát tekintve a VW Csoport az első, igaz, 5,7 százalékos csökkenése nagyobb volt, mint a piacé. Közel 2,8 milliós újautó-eladásával azért könnyen vitte az első helyet a német konszern a Stellantis előtt, mely alig több, mint kétmillió autót értékesített, 13,7 százalékot visszaesve 2021-hez képest.

A Renault-Nissan-Mitsubishi a harmadik szinte ugyanakkora csökkenéssel, mint a piaci átlag, a negyedig helyen pedig a Hyundai-Kia kettőse áll 4,2 százalékos javulással. Az ötödik a BMW, de már csak alig megelőzve a Toyotát.

Márka tekintetében is tartja vezető szerepét a Volkswagen közel 1,2 millió eladással és majdnem 7 százalékos visszaeséssel. A Toyota hatalmas, 7,6 százalékos ugrásával feljött a második helyre. Egy helyet a BMW is javított, ezzel letaszította a dobogóra a Mercedes-t.

Trónfosztás a modellek listáján

A Dataforce előzetes adatai szerint a Peugeot 208 véget vetett a VW Golf 14 éve megszakítás nélkül tartó uralmának, és 1,2 százalékos javulásával a legnépszerűbb modell volt Európában. A 208 áprilisban, májusban, júniusban és októberben vezette a havi listákat. A Dacia Sandero a -2,7 százalékos visszaesésével szintén javított egy helyet, és már a második. A Volkswagen T-Roc végzett a dobogó alsó fokán, vagyis a Golf a legjobb háromba sem fért be Európában, ami szinte példátlan.

A Golf a negyedik, a Fiat 500 az ötödik, a Toyota Yaris pedig a hatodik Európában. Érdekesség, hogy a Tesla Model Y egészen a tizenharmadik helyig feljött – írja a bestsellingcarsblog.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink