Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mérföldkőhöz értek a hidrogénmotor-fejlesztésben
Sikeresen beindították a Yuchai kínai motorgyártó YCK16H hidrogénüzemű belső égésű motorját, ami 15,93 literes lökettérfogatával és 560 lóerejével Kína legnagyobb lökettérfogatú és teljesítményű hidrogénes motorja.
Kína legelső hidrogénes motorját szintén a Yuchai fejlesztette ki. A városi buszoknak, szemétszállító és áruszállító járműveknek tervezett YCK05H-t 2021 decemberében indították be először, ami után a Yuchai megkezdte a YCK16H fejlesztését, kifejezetten nehéz kategóriájú haszongépjárművek számára. Ezzel egyúttal a Yuchai az első olyan kínai vállalattá vált, ami könnyű és nehéz tehergépjárművekhez egyaránt fejleszt hidrogénüzemű motorokat.
Rugalmas konstrukció
A YCK16H esetében közös nyomócsöves közvetlen befecskendezéssel juttatják a hidrogént az égéstérbe. A motort kétcsatornás turbófeltöltő technológiával látták el, amivel homogén és rétegzett keverékképzés is megvalósítható a hengeren belül, nagyobb teljesítményt és nagyobb hőhatékonyságot téve lehetővé.
Az erőforrás különböző tisztaságú üzemanyagok széles skálájához igazítható, szürke- és zöldhidrogénnel, metanolból kivont hidrogénnel, más üzemanyagokkal és az előbbiek kombinációival egyaránt működhet.
Hogy ellensúlyozza a hidrogén viszonylag alacsony energiasűrűségét, a Yuchai mérnökei úgy döntöttek, hogy a YC16H motorplatformból kiindulva készítik el a hidrogénes erőforrást. Ez a konstrukció kisebb és könnyebb, mint hasonló motorok, ugyanakkor azoknál nagyobb teljesítményt nyújt
Nyitva az út más alternatív üzemanyagok előtt
A YCK16H-t olyan saját fejlesztésű vezérlőrendszerrel látták el, ami a befecskendezési nyomást, valamint a levegő mennyiségét több különböző üzemanyaghoz tudja igazítani. Ez lehetővé teszi, hogy a motortípust kevesebb hardveres változtatással adaptálják más alternatív üzemanyagokhoz, például metanolhoz, ammóniához, ammónia-hidrogén vagy dízel-metanol keverékhez, ezáltal csökkentve a fejlesztési költséget.
Az ammónia alkalmazását támogatja a kipufogógáz visszavezetése is, amivel megakadályozható az ammóniás motoroknál jelentkező égési nehézségek és a szabályozatlan öngerjesztő égés kialakulása.
A metanol és az ammónia előnye a hidrogénnel szemben az alacsonyabb előkészítési költség, a könnyebb tárolás, a kisebb környezeti hatás, illetve a szélesebb körben alkalmazhatóság.
Az első olyan motor, amit a hidrogénes erőforrás alapján fejlesztettek ki, a YCK15N. A gázüzemű motor már túl van a statikus laboratóriumi, illetve az utakon végzett teszteken is, és 2022 vége felé meg fog kezdődni a sorozatgyártása.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!