Elemzések Újabb beruházásba kezd a Schaeffler Szombathelyen – ez történt a 48. héten

Újabb beruházásba kezd a Schaeffler Szombathelyen – ez történt a 48. héten

Végh Martin | 2021.12.06 07:23

Újabb beruházásba kezd a Schaeffler Szombathelyen – ez történt a 48. héten

Fotó: Schaeffler

A Schaeffler egy újabb nagy értékű beruházást jelentett be Szombathelyen, ahol már kettő gyártóüzeme is működik. Emellett kiderült, ki fogja vezetni a BMW debreceni gyárát, míg külföldön a Stellantis vezére és az európai autógyártók érdekvédelmi szervezete kongatták meg a vészharangot az Európai Unió szigorú emissziós követelményei miatt. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Egy több mint 5 milliárd értékű szombathelyi beruházást jelentett be a Schaeffler, aminek keretében egy logisztikai központ, valamint egy irodákat és konferenciaközpontot magába foglaló komplexum építése kezdődött meg még novemberben. A német vállalat a nyugat-dunántúli városban szeptemberben avatta fel legutóbbi beruházását, a második helyi gyártóüzemét.

Kinevezték a BMW építés alatt álló debreceni gyárának igazgatóját. A jelenleg még a bajor vállalat lipcsei üzemet vezető Hans-Peter Kemser 2022 januárjától a Debrecenben folyó építési munkálatokat fogja felügyelni.

A magyar akkumulátoripari képzés fejlesztéséről született megállapodás Budapesten. A szerződés értelmében hazánkban is megjelennek az Európai Akkumulátor Szövetség közép- és egyetemi szintű képzései.

Tízmilliárdokat fektet be a VW

A Volkswagen 25-30 milliárd eurót fog európai akkumulátorgyárak építésére és egy stabil nyersanyag-ellátási lánc kiépítésére fordítani. A vállalat az évtized végéig hat akkumulátorgyárat fog felépíteni Európában, hogy támogassa modellpalettája elektrifikációját, ami már most is gyors ütemben zajlik. Az autógyártó konszern egyik elektromos típusa, az Audi Q4 e-tron iránt akkora kereslet mutatkozik, hogy annak gyártását jövő évtől egy második üzemben is megkezdhetik.

A tengerentúlon csakugyan halad az elektrifikációval a VW. Egy amerikai startup a vállalat Tennessee-ben található gyárának kiszolgálására épít üzemet, ahol akkumulátorok alkatrészeit fogják készíteni.

Tanúként hallgathatják ki Martin Winterkornt, a VW korábbi vezérigazgatóját, akinek bukásához a 2015-ös dízelbotrány vezetett. A meghallgatás december első felében esedékes.

A Daimler felügyelőbizottsága megszavazta a hamarosan már önállóan működő Mercedes-Benz 2026-ig tartó üzleti tervét. A 60 milliárd eurós befektetést felvázoló terv hangsúlyt helyez az elektrifikációra és a digitális technológiákra.

A Mercedes-Benz és az amerikai Factorial Energy együttműködési megállapodást jelentett be az előző héten. A német autógyártó és az amerikai cég szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében fog együttműködni.

A dolgozókon csattan az ostor

Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója a kényszerű elektrifikáció veszélyeire figyelmeztetett. Az idén megalakult konszern vezetője rávilágított, hogy a gyártókat olyan választás elé állítják a szabályozások, amik mindenképpen leépítésekhez vezetnek.

A Stellantis alá tartozó Opel biztosította dolgozóit, hogy 2022 végéig nem lesznek tömeges elbocsátások költséghatékonysági okokra hivatkozva, ugyanakkor azután felmondhatja a korábban kötött megállapodást, ami az évtized közepéig garantálta a munkahelyek jövőjét.

A Renault az elektrifikáció mellett egy önálló újrahasznosítási üzletággal is tenne a fenntarthatóságért. Számításai szerint az új üzletág a jövőben jelentős bevételforrása lehet.

Folytatja európai terjeszkedését a kínai Xpeng. A kínai autógyártó már négy európai országba szállít autókat, nemrég pedig az első nemzetközi piacokra tervezett modelljét is leleplezte.

A japán Nissan bemutatta 2030-as stratégiáját, ami az elektrifikációt helyezi a középpontba. A gyártó ebben célként fogalmazza meg, hogy már 2026-ra az európai eladásainak háromnegyedét tegyék ki elektromos modellek.

Zöldül a magyar buszpark

2022-ben hatvan elektromos busz érkezik hat megyeszékhelyre a Zöld Busz Program keretében. A járműveket a városok összesen 8,6 milliárd forintos támogatással szerezhetik be.

Éves összevetésben jelentősen nőtt a használtautó-import novemberben. Az erős kereslethez hozzájárulni látszik, hogy az új autók chiphiány miatt beesett kínálata következtében sokan inkább használt gépkocsit keresnek.

A német autóexport tíz évvel korábbi szintjére esett vissza a harmadik negyedévben. A gyenge negyedév mögött ugyancsak a félvezetőket tartalmazó alkatrészek hiánya húzódik meg.

A Lada autókat gyártó orosz AvtoVaz járműgyártó eladásaira szintén rányomja bélyegét a chiphiány. A vállalat novemberben harmad annyi járművet szállított ki, mint egy évvel korábban.

Az Európai Autógyártók Szövetsége állásfoglalásban tett javaslatokat az EU által tervezett szigorúbb emissziós előírások megváltoztatására, egyúttal felhívta rá a figyelmet, hogy a szigorítások teljesíthetetlen követelmények elé állítanák a kis volumenű gyártókat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink