Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Fordítva sülhet el a kényszerű elektromosítás
A termékminőség és munkahelyek bánhatják, ha külső kényszer hatására gyorsítják fel a gyártók a többe kerülő elektromos autók termelésére való átállásukat. A problémára Carlos Tavares, a Stellantis konszern vezérigazgatója hívta fel a figyelmet.
Kormányok és befektetők egyaránt sürgetik az autógyártókat, hogy minél előbb álljanak át kizárólag elektromos autók gyártására, de az ezzel járó költségek Carlos Tavares szerint meghaladják az autóipar lehetőségeit. A vezérigazgató szerint, amit a külső szereplők az autóipartól várnak, az 50 százalékkal magasabb költségeket jelent a hagyományos autók gyártásához képest, amit nem lehet a vásárlókkal kifizettetni, a gyártók pedig nem képesek kigazdálkodni.
Vagy magasabb árak mellett kevesebb autót kell eladni, vagy alacsonyabb haszonkulccsal kell megelégedni, Tavares szerint pedig mindkét út leépítésekhez vezet – európai és amerikai szakszervezetek állások tízezreinek megszűnésére figyelmeztetnek.
Az autógyártóknak idő kell a teszteléshez és ahhoz, hogy megbizonyosodjanak az új technológiák működőképességéről. Ha ezt a folyamatot kívülről sürgetik, az Tavares megfogalmazásában mindenféle, köztük minőségbeli problémákhoz vezet majd. A Stellantis úgy próbálja kezelni a helyzetet, hogy a következő öt évben az iparágban megszokott 2-3 százalék helyett 10 százalékos termelékenység-növekedést tűztek ki célul. Tavares még nem látja, tudja-e ezt teljesíteni a vállalat, az autóipar a határokat feszegeti.
Az idő nekik dolgozik, ha bírják
Az akkumulátoros elektromos autók gyártásának költségei lefelé ívelnek, az évtized második felében várhatóan egy szinten lesznek a belsőégésű motoros autókéval. A Stellantis továbbra is a hagyományos autókból él, így komoly nyomást helyeznek rá az olyan, feltörekvő elektromosautó-gyártók, mint a Tesla vagy a Rivian startup. Ezek sokkal kisebb cégek, a befektetők mégis már most nagyobb piaci potenciált látnak bennük.
A befektetők részéről érkező nyomás kiegészül az országok kormányainak emissziós törekvéseivel. Az EU és California állam például 2035-ben, az Egyesült Királyság pedig már 2030-ban betiltja a belsőégésű motorral szerelt új autók árusítását. Tavares úgy véli, a kormányoknak inkább az energiaszektor zöldítésével és az elektromos autók töltési infrastruktúrájának kiépítésével kellene sürgetniük az elektromos fordulatot.
Komoly törekvések
Carlos Tavares nagy léptékű elektromosítási törekvésbe kezdett a Stellantisnál: 2025-ig 30 milliárd eurót fektet a vállalat új elektromosautó-platformok fejlesztésébe, gyárak építésébe, technológiai fejlődésre és nyersanyagokba. A konszern például nemrég fektetett be a Factorial startupba, amely a Mercedes-Benz partnerségét is élvezve szilárdtest akkumulátorokat fejleszt elektromos autókba — írja a Reuters.
Tetszett ez az interjú? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!