Trend Lehetetlent vár a gyártóktól az EU

Lehetetlent vár a gyártóktól az EU

autopro.hu/V.M. | 2021.12.02 13:17

Lehetetlent vár a gyártóktól az EU

Fotó: Pixabay

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) hivatalos állásfoglalásában tett javaslatokat az Európai Unió emissziócsökkentési terveinek módosítására, egyúttal felhívta a figyelmet azok hibáira, köztük a kis volumenű gyártókkal szemben megfogalmazott teljesíthetetlen követelményekre.

Hirdetés

Az Európai Bizottság idén nyáron mutatta be tervét, ami szerint 2035-től az unió területén csak emissziómentes személyautókat és kistehergépjárműveket lehet forgalomba helyezni. A javaslatcsomag magába foglalja, hogy az új autók kibocsátását 2030-ig a 2021-es szinthez képest 55 százalékkal kell csökkenteni, szemben az érvényben lévő szabályozásban szereplő 37,5 százalékkal.

Hogy ez a cél teljesüljön, az OEM-eknek drasztikusan növelniük kellene a hálózatról tölthető elektromos autók eladásait, az ACEA szerint azonban az ezt lehetővé tevő infrastruktúrafejlesztés nem fog megvalósulni az uniós tervezet szerint. A Bizottság a következő évtized elejére az unió területén 3,9 millió töltőpontot tart szükségesnek, ám az ACEA szerint hétmilliós célértéket kellene meghatározni.

A szervezet emlékeztet rá, hogy a töltőhálózat fejlődése már most sem kielégítő: bár 2017-2020 között megkétszereződött a töltők száma, a periódus alatt a plug-in e-autók eladásai hatszorosára nőttek, a veszélyes tendencia folytatódása pedig rövidesen az elektromos eladások stagnálásához vezethet.

A teljesíthetőség határán

A furgonok esetében az ACEA csakugyan súlyos problémákra hívja fel a figyelmet. A Bizottság 2030-ra megfelezné az új modellek emisszióját, ami azonban más intézkedésekkel együtt „rendkívül nehéz” feladat elé állítaná a gyártókat. Az ACEA rámutat, hogy a kistehergépjármű szegmens sajátosságai – mint például a telephelyi töltők kiépítésének szükségessége vagy a pénzügyi ösztönzők hiánya – miatt a kibocsátáscsökkentési érték a teljesíthetőség határán van. Az ACEA ezenkívül közleményében azt írja, hogy a tervezet a vállalkozások működésére is negatív hatással lenne implementálás esetén.

Lehetetlent várnak a sportautógyártóktól

A mostani szabályozás szerint az EU-ban évente tízezernél kevesebb új autót értékesítő gyártók, mint például a Ferrari, nem az általános emissziós szabályok hatálya alá esnek, helyette a szegmensük sajátosságainak megfelelően kell csökkenteniük járműveik kibocsátását. A bizottsági javaslat a rendszer kivezetését tartalmazza, amivel kilenc év alatt a kis volumenű gyártóknak 80 százalékkal kellene csökkenteni autóik kibocsátását, ami az ACEA szerint „nem elérhető” technológiák alkalmazását vagy a járműveik fontos tulajdonságainak vásárlók által nem elfogadható megváltoztatását igényelné.

Mindeközben a változtatások hatása az összkibocsátásra elhanyagolható lenne, és az új követelmények az innovációs folyamat lelassulásának veszélyét is magukban hordozzák.

Ami a 2035-ös célértékeket illeti, az ACEA szerint túl sok a bizonytalanság ahhoz, hogy most határozzanak meg konkrét követelményeket.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink