Elemzések Új autógyártó érkezhet Magyarországra – ez történt a 39. héten

Új autógyártó érkezhet Magyarországra – ez történt a 39. héten

Szammer Nikolett | 2019.09.30 13:30

Új autógyártó érkezhet Magyarországra – ez történt a 39. héten

Áttette székhelyét a ZalaZone-ba a MAJOSZ. A Daimlert is utolérte a dízelbotrány, a járműgyártó társaság bírságot fizet. A thyssenkruppal valósítja meg a Mol az 1,2 milliárdos poliol projektet. Bővített a Kirchhoff, a Mercedes-Benznek szállít majd be. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban.

Bejelentette a Fox Automotive Switzerland és a Phoenix Gold Resources, hogy az új MIA 2.0 elektromos autójuk gyártását Komáromban kezdik meg. Elindulhatnak a BMW debreceni autógyárának építési munkálatai, a vállalat vezetői és a kormány, valamint a város képviselői a múlt héten írták alá az infrastrukturálisan előkészített terület adásvételi szerződését.

Ismét gyártócsarnokot avattak Nagykanizsán. Az N-ferrum Kft., mintegy 230 millió forintos beruházással épített új csarnokot és fejlesztette a gépesítést.

Beszállítói kapcsolatokat építettek ki

A karosszériaelemeket gyártó Kirchhoff Hungária Kft. közel ötmilliárd forintos beruházással bővítette esztergomi üzemét, mely a Mercedes-Benznek szállít majd be. A gyárbővítés átadásával ünnepelte magyarországi tevékenysége megkezdésének 15 éves évfordulóját.
A Mol poliol projektjéhez beszállítói partnerre talált a thyssenkruppban. A gyár múlt heti alapkőletételén bejelentették, hogy az 1,2 milliárd forintos projektet a vállalat a thyssenkruppal együtt valósítja meg.

Vidéki fejlesztések

Új gyártóbázist adott át a SIAD csoport Magyarországon. A gyöngyöshalászi hidrogénüzem 12 milliárd forintból építette fel második hazai üzemét, amelyben mélyhűtött cseppfolyós nitrogént, oxigént és argont állítanak elő.
Újabb iparcsarnok épül Pécsett, a korábbi, már építés alatt álló, 4500 négyzetméteres után most egy 1600 négyzetméteres létesítmény kivitelezése indult meg a város déli ipari parkjában.

Szövetségi ügyek

A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) együttműködési megállapodást kötött az Autóipari Próbapálya Zala Kft.-vel, az egyesület áttette székhelyét a ZalaZone Kutatási és Technológiai Központba.
Az Arconic-Köfém Kft. vehette át a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) 2019-es Chain Bridge Budapest Award-ját. A díjat 2017 óta ítéli oda a HIPA minden évben egy olyan vállalatnak, amely a legnagyobb mértékben járul hozzá a magyarországi üzleti közösség és a társadalom egészének fejlődéséhez.

Perek hete

Több százmillió eurós bírság megfizetésére kötelezte a németországi Stuttgart ügyészsége a Daimler járműgyártó társaságot a versenytárs Volkswagen (VW) csoport dízelbotrányához hasonló szabálytalanság miatt.
Pert veszített a Fiat az Európai Bíróságon a tiltott állami támogatással kapcsolatos ügyében, az olasz autógyártónak így több tízmillió eurónyi elmaradt adót kell kifizetnie.
A Volkswagennél még mindig kiemelt téma a dízelbotrány, most épp a vezetők miatt. Herber Diess vezérigazgató és Hans Dieter Pötsch felóügyelőbizpttsági elnök a vádemelés után is hivatalban akar maradni, ami komoly kihívások elé állítja a vállalatot. A dízelbotrányon túl is van élet, most új területre merészkedett a Volkswagen-csoport, megnyitották az akkumulátorcellák első kísérleti sorát a vállalat salzgitteri Kiválósági Központjában. Az ugyanitt, a Northvolt céggel alkotott vegyesvállalattal együttműködésben felépítendő gyárban 2023-24-ben indul a termelés.

Kínai mélyrepülés

A kínai elektromos autókat gyártó NIO kiábrándító eredményeket közölt, a második negyedévben 8 százalékkal kevesebb járművet értékesített csak, amit a kereskedelmi feszültségekkel magyaráz.
A Fiat Chrysler Automobiles (FCA) autóipari konszern luxus sportkocsi érdekeltsége, a Maserati több mint 700 autóját hívta vissza Kínában a fényszórók hibája miatt.

Üzembezárás, személyi változás

Leépít és gyárakat zár be a Continental a világban, mindezt a globális autógyártás lassulásával indokolta. Az átszervezések nagyjából húszezer munkavállalót érintenek majd. Új vezérigazgató jöhet a thyssenkruppnál, a felügyelő bizottság szerint túl lassan reagált a változó kihívásokra Guido Kerkhoff, helyét egyelőre ügyvezető igazgató veszi át.

Gazdasági kitekintés: kisebb javulás, kisebb romlás

Tizenöt hónap folyamatos csökkenés után először nőtt az autógyártás Nagy-Britanniában augusztusban. A korábbi visszaesést a brexit okozta leállások és a gyárak lassú újraindulása jelentette. Az Európai Unió gazdasági és pénzügyek főigazgatóságának (EcFin) jelentése szerint az euróövezetben szeptemberben romlott a fogyasztóknak a gazdaságba vetett bizalmát tükröző gazdasági hangulatindex értéke.

Javult viszont a németországi üzleti hangulatindex az augusztusi mélypontot követően, valamint a gazdasági szereplők véleménye az aktuális helyzetről, azonban tovább romlott a várakozások indexe. Egyre több németországi gyárban dolgoznak csökkentett munkaidőben az alkalmazottak. Ez azt jelenti, hogy a feldolgozóipar recessziója növeli a nyomást a munkaerőpiacra.
Csökkent hazánkban a munkanélküliségi ráta, elérhette a csúcspontját a foglalkoztatás, a további bővülést a szakképzett munkaerő hiánya és a bizonytalan világpiaci környezet akadályozhatja.

Pár perc jövő

A robotika már messze nem jövőbeli vízió, Magyarországon is jelentősen meghatározza a gyártóvállalatok működését: a KUKA Hungária budapesti R&D központjában olyan új technológiákat fejlesztenek, amelyek a gyártás világszinten érvényesülő problémáira nyújthatnak megoldást. Így például a fokozódó munkaerőhiányra, a globálisan bővülő keresletre, az egyedi termékek iránt növekvő igényre vagy az energiahordozók egyre korlátozottabb elérhetőségére. Az új piacgazdaság által támasztott igények komoly kihívások elé állítják a vállalatokat, amelyekre az automatizáció jelentheti a megoldást.

Kiemelt Partnereink