Elemzések Mégsem adja el acélipari részlegét a thyssenkrupp – ez történt a 7. héten

Mégsem adja el acélipari részlegét a thyssenkrupp – ez történt a 7. héten

Pörge Béla | 2021.02.22 07:22

Mégsem adja el acélipari részlegét a thyssenkrupp – ez történt a 7. héten

Fotó: thyssenkrupp Materials Hungary

A korábbi híresztelésekkel szemben mégsem adja el acélüzletágát a thyssenkrupp. Több nagyvállalat is közzétette 2020-as számait, a koronavírus-járvány erősen érezteti a hatását az eredményekben. Egyre több gyártó indul el teljes gőzzel az elektrifikáció útján. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Bár hosszabb ideje folytak a tárgyalások a Liberty Steel és a thyssenkrupp között arról, hogy a német vállalat eladja az utóbbi években veszteséges acélüzletágát, a felek végül nem tudtak megállapodni, a thyssenkrupp megtartja az egyik legrégebbi ágát. A döntésnek örülnek a német szakszervezetek, igaz, ők állami támogatást is adnának a vállalatnak a biztos jövő érdekében.

A thyssenkrupp döntésében nagy szerepet játszott, hogy az elmúlt hónapokban jó számokat hozott a korábban igencsak veszteséges részleg, miután az autóipar és az építőipar is talpra állt.

Sorra derülnek ki a nem túl fényes tavalyi üzleti eredmények

Egyre több nagyvállalat és OEM teszi közzé a részletes üzleti eredményét a tavalyi évre vonatkozólag. A koronavírus járvány következtében nem túl meglepő fordulat, hogy ezek többnyire negatív eredményekről, veszteségekről szóló bejelentések. Nem volt ez másképpen a Daimler esetében sem, ugyanakkor a német vállalat pozitívan tekint előre az idei évre és fellendülésre számít mind a gazdaságban, mind az újautó-eladásokban.

Rekordnagyságú, több mint 8 milliárd euró veszteséget termelt a Renault francia autógyártó csoport a 2020-as évben. Bár az első fél évhez képest a másodikban sokat javult a helyzet, így is soha nem látott mértékű volt az éves veszteség.

A beszállítók is hasonló helyzetben vannak, a német ZF éves bevételei mintegy tizenegy százalékkal estek vissza, 32,6 milliárd euróra. A magyar Rába sem zárt jó évet, éves szinten 1,1 milliárd forintot meghaladó adózott veszteséget szenvedett el a vállalat, de az idei év már jobb lehet a növekvő megrendelések alapján.

A BMW pozitívumokról is beszámolhatott a tavalyi évet illetően, ugyanis már hetedik éve a BMW Csoport exportálja a legtöbb autót az Egyesült Államokból. Az év második felében rekord jó számokat ért el a spartanburgi gyár, míg az elektrifikált autók gyártási volumene folyamatosan nő az üzemben.

Nem maradtak el a beruházások

Szerencsére hazai pozitív hírekről is beszámolhattunk, ilyen például az is, hogy a szerszámkészítéssel és fémlemezek megmunkálásával foglalkozó tápiószőlősi Ferzol Kft. 996,20 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert a Széchenyi 2020 program keretében megjelent Ginop pályázaton. A cég a támogatással fémmegmunkálási tevékenységéhez kapcsolódó kapacitásbővítő beruházást valósít meg, amellyel 30-40 új munkahelyet teremt.

Szintén jó hír, hogy a svájci tőzsdén jegyzett Georg Fischer (GF) szerszámgép-üzletága, a GF Machining Solutions (GFMS) magyarországi, romániai és bulgáriai terjeszkedését mostantól budapesti központtal irányítják, és létszámbővítést terveznek. A cég régiós vezetője szerint az anyacég elhatározását segítette, hogy a magyar munkaerőpiacon elérhető kellő számú, magasan képzett, gyakorlattal rendelkező szakember, mint ahogy Magyarországon a technológiai fejlesztések is folyamatosak.

S ha már jó hírek: a Mercedes-Benz kecskeméti gyára egymás után másodszor nyerte meg a legjobb gyárnak járó díjat a nemzetközi „MPSleague” versenyen, a Mercedes-Benz gyárainak belső megmérettetésén, megvédve ezzel a címét.

Arccal és teljes gőzzel az elektrifikáció felé

A héten a Jaguar Land Rover és a Ford is bejelentést tett arról, hogy a következő években számos új elektromos modellel rukkolnak elő. 2025-re a Jaguar kínálatában csak tisztán elektromos modellek fognak szerepelni, míg 2030-ra a Jaguar Land Rover (JLR) kínálatában szereplő minden jármű kapható lesz teljesen elektromos változatban is.

A Ford kínálatában 2026 közepére európai személyautó-palettájának 100 százalékában megjelenik a nulla károsanyag-kibocsátásra képes, tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtás, 2030-ra pedig az összes szegmensben elérhető lesz a tisztán elektromos hajtás.

A Nissan sem maradt le, a japán gyártó bemutatta új elektromos furgonjának terveit. A modellről még nem sokat tudni, de az biztos, hogy az európai piacra szánt változat a Renault egyik francia üzemében készül majd.

A 2020 óta karbonsemlegesen működő Audi Hungaria sem állt le az elektrifikációval, ezúttal tesztjelleggel egy teljesen elektromos kamion vesz részt a járműgyártás logisztikai folyamataiban.

Az elektromos autózással kapcsolatban fontos kihívás a megfelelő töltési infrastruktúra. A héten ebben a franciák tettek előrelépést, miután bejelentették, hogy összesen százmillió euró állami támogatást fordítanak az elektromos töltőhálózat fejlesztésére. A cél, hogy 2022 végére a teljes autópálya-hálózatot lefedjék töltőkkel.

Az elektromos járművek terjedése az akkumulátorok iránti keresletet is nagyban növeli, részben ennek is köszönhető, hogy a BASF eurómilliókból fejleszti akkumulátorgyárait.

Nincs vége a chiphiánynak

Bár a januári helyzethez képest jobbak a kilátások, a félvezetők iránti nagy kereslet még okozhat gondokat az autógyártásban. A Volkswagen Csoport egyik, meg nem nevezett vezetőségi tagja szerint a konszern már áprilisban figyelmeztette partnereit, hogy 2020 második felében óriási fellendülés várható az autóiparban, a kereslet meg fog ugrani. Ennek ellenére a vállalat szerint a beszállítóik nem készültek fel a helyzetre, ezért a VW őket hibáztatja az ellátási zavarokért.

Ide kapcsolódó hír, hogy több nagy technológiai vállalat is ellenzi, hogy a grafikus processzorokat gyártó Nvidia felvásárolja a chipekre szakosodott Arm nevű céget. A Microsoft, a Google és a Qualcomm mellett kínai cégek is úgy vélik, hogy csorbítaná a versenyt a lépés.

Technológiai fejlesztések

A Ford valenciai gyárában az Ericsson közreműködésével bevezetésre került az 5G hálózat. A projekt lényege, hogy a Ford üzemében az Ipar 4.0 legújabb vívmányait kipróbálják. Így például autonóm mobil robotokat, a virtuális, kiterjesztett valóságot, vagy a gesztusok alapján működő, érintés mentes technológiákat is alkalmazni fognak.

A Bosch és a Škoda együtt próbálnak fellépni az autópályás frontális ütközések ellen. A Bosch felhőalapú rendszere automatikusan érzékeli a GPS adatok alapján, ha egy autó felhajt az autópályára. A rendszer hamar kiszűri a járműpozícióról, ha az autó rossz irányba halad, és ilyenkor egyből figyelmezteti a sofőrt, illetve azokat is, akik az érintett szakaszon közlekednek. A rendszer okostelefonon már eddig is elérhető volt, de autók infotainment rendszerébe a Škoda tette be először.

Kiemelt Partnereink