Gyártók A Volkswagen beszállítóit okolja a chiphiányért

A Volkswagen beszállítóit okolja a chiphiányért

autopro.hu/P.B. | 2021.02.18 07:22

A Volkswagen beszállítóit okolja a chiphiányért

Fotó: Volkswagen Newsroom

Mint ismert, a 2021-es év egy globális chiphiánnyal indult, aminek következtében több nagyobb autógyárnak is le kellett állnia ideig-óráig. A Volkswagen szerint a kialakult helyzetért nagyban felelősek a beszállítóik is, akik nem megfelelően terveztek.

Hirdetés

A Volkswagen – a Bosch és a Continental mellett - már decemberben arra figyelmeztetett, hogy globális chiphiány következhet be – 2021 első heteiben meg is történt a baj, először az Egyesült Államokban álltak le gyárak, később aztán Európa is megérezte a problémát, többek között a Mercedes-Benz kecskeméti gyára is leállásra kényszerült, míg az Audiban rendkívüli munkarendet kellett bevezetni.

Februárra valamelyest rendeződni látszik a probléma, így elindult a felelősök keresése is az ügyben. A Volkswagen háza tájáról már februárban is érkeztek olyan hírek, hogy közvetlenül szereznének be chipeket a gyártóktól. Most direktebb módon hibáztatták a beszállítókat a kialakult helyzetért.

A Volkswagen előre szólt

A Volkswagen Csoport egyik, meg nem nevezett vezetőségi tagja szerint a konszern már áprilisban figyelmeztette partnereit, hogy 2020 második felében óriási fellendülés várható az autóiparban, a kereslet meg fog ugrani.

Ha nem bíznak a számainkban a beszállítóink, akkor ezt azonnal jelezniük kell. Ez nem történt meg – fogalmazott a vezető.

A chiphiány miatti leállások kapcsán jogviták várhatók, amikben fontos kérdés lesz az is, hogy ki a felelőse a válságnak. Emellett természetesen az ellátási láncok gyenge pontjainak feltárása, kiküszöbölése is fontos feladat most az autóiparban – íra az Autoblog.

A közvetett vádakra eddig sem a Bosch, sem a Continental nem reagált érdemben – a két német vállalat a Volkswagen két legnagyobb beszállítója. A Bosch szerint a vállalat mindent megtesz az ügyfeleinek ellátásáért, valamint kiemelte a napi kapcsolattartást. A Continental nem akarta kommentálni az ügyet.

A problémának több gyökere is van

Részben a növekvő kereslet, részben a Huawei elleni kampány, illetve kisebb részben egy Japánban bekövetkezett tűzeset játszik közre a félvezetőhiány kialakulásában. Míg egyes elemzők néhány hónapos, fél éves zavarokról beszélnek, addig a Fitch Solutions szakértői 2023-ig tartó problémára számítanak.

A kereslet hirtelen megugrása közvetetten a koronavírus hatása: az autóipar hirtelen versenyre kényszerült más iparágakkal a félvezetők beszerzéséért. A lezárások miatt ugyanis jelentősen megnőtt a techcégek igénye a chipek iránt, amit főleg a jobban ráérő gamerek okoztak.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink