Elemzések Megállapodtak a béremelésről a MÁV-nál és a Volánnál is – ez történt a 5. héten

Megállapodtak a béremelésről a MÁV-nál és a Volánnál is – ez történt a 5. héten

Pörge Béla | 2024.02.05 07:17

Megállapodtak a béremelésről a MÁV-nál és a Volánnál is – ez történt a 5. héten

Fotó: Pörge Béla

Sikerre vezetett a sztrájk a Volánbusznál, de történelmi bérmegállapodás született a MÁV-nál is. Sorra derültek ki a tavaly eladási számok a nagy gyártóknál, és továbbra is mindent meghatároz az elektromos átállás témaköre. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Január utolsó napjaiban komoly sztrájkot tartottak a Volánbusz dolgozói, aminek meg is lett az eredménye: az előzetes ajánlatnál sokkal jobb körülményeket harcoltak ki a sofőrök és a karbantartók, így sikerült megállapodniuk a céggel a 2024-es bérekről. Január végén a MÁV-nál is megszületett a bérmegállapodás, így a közösségi közlekedésben már nincsen bérkérdés.

Van, ahol viszont most kezdődnek majd csak a tárgyalások: az Audi Hungariánál új szakszervezeti vezetőkkel és új gyárigazgatóval indult a február, az idei bérekről pedig ebben a hónapban kezdenek el tárgyalni Győrben.

Közben Debrecenben javában keresi az új munkaerőt a CATL, a kínai akkumulátorgyártó elsősorban helyből szeretné feltöltené az állományát.

Se veled, se nélküled – zajlik az elektromos átállás

2023-ra visszatekintve számos vállalat panaszkodik az elektromos autók iránti túl alacsony keresletre. A túl gyorsan átálló vállalatok megérzik ezt, a startupok különösen. A Renault végül nem is viszi tőzsdére az elektromos autós részlegét, míg a Volkswagennél az ID-család első tagjának jövője bizonytalan. Ám ezzel párhuzamosan a legnagyobb cégek közül senki sem kérdőjelezi meg az elektromos átállás szükségességét: emeli a tétet a GM és a Stellantis is.

Ide tartozik, hogy Budapest is próbálkozik az elektromos átállással, ezúttal egy elektromos csuklós buszt tesztel a BKK, hogy minél több tapasztalatot gyűjtve kezdhesse el a költséges átállást a fővárosi tömegközlekedésben.

Álló gyártósorok

Előre tudható volt, még is az ötödik hét fontos eseménye, hogy alkatrészellátási gondok miatt leállt a Tesla németországi gyára. A leállás a tervek szerint két hétig tart, vagyis ezen a héten is állni fognak a gyártósorok.

Ennél rövidebb volt a leállás a Volkswagen emdeni üzemében, ahol az alacsony kereslet miatt két napra leállították a Passat gyártását. Az ikonikus modell egyébként sem sokáig készül már Németországban, a leköszönő verziót Pozsony fogja gyártani – a németek pedig az elektromos utódot, az ID.7-et szerelik össze.

Azért szépen fogytak az autók tavaly is

A válságos időszakból kilábalva 2023-ban nem volt panasz az újautó-eladásokra globális szinten. Erről tanúskodnak az ötödik héten közzé tett adatok az Opel vagy éppen a BYD esetében is. A Toyota is tovább ülhet a trónon az eladási számaival, Európában rekordot döntött a japán gyártó. Ugyanakkor érdekesség, hogy tavaly annyira nem vett senki Priust a kontinensen, hogy még GR86-ból is több fogyott.

Végül érdemes megemlíteni, hogy a BMW-nél sikeresen zajlik a zöldülés, a bajor OEM túlteljesítette az uniós kvótákat, az autói a megengedett határértéknél kevesebb szén-dioxidot bocsátottak ki.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink