Elemzések Gyárleállások sora itthon és a nagyvilágban – ez történt a 12. héten

Gyárleállások sora itthon és a nagyvilágban – ez történt a 12. héten

Végh Martin | 2020.03.23 07:23

Gyárleállások sora itthon és a nagyvilágban – ez történt a 12. héten

Fotó: Audi Hungaria

Számos nagy autógyártó konszern, mint a Fiat Chrysler, a Ford, a Volkswagen vagy a PSA-csoport is leállította európai és észak-amerikai termelésének egy részét vagy teljes egészét. Az előző héten hozott döntések szerint pedig hétfőtől Magyarországon is szünetel a személygépkocsik gyártása. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Leálltak a hazai autógyárak

Hétfőn arról adtunk hírt, hogy az Audi Hungariánál március 13-án három évre szóló bérmegállapodás született, pontot téve a hetek óta húzódó bértárgyalásokra. Kedden már arról, hogy az Audi bejelentette, a koronavírus-járvány miatt március 23-tól leállítja európai gyárainak többségét, köztük a győrit is. Hogy könnyebbé tegye dolgozóinak az elkövetkező időszak átvészelését, az Audi Hungaria a munkatársi bónuszok előbbre hozásáról döntött.

Ugyancsak kedden a szentgotthárdi Opel gyár is bejelentette, hogy hétfőtől felfüggeszti a termelést. Később a Magyar Suzuki Zrt. vezetése is a hétfői leállásról döntött, és a kecskeméti Mercedes-Benz üzem esetében is hasonló intézkedésről határoztak. A debreceni BMW-gyár építése azonban a járványhelyzet romlása ellenére is folytatódott.

A koronavírus elleni védekezést szolgálandó egy autóipari beszállító, a Denso Gyártó Magyarország Kft. előrehozta a nyári leállást. A Stadler kocsiszekrényeket készítő szolnoki üzemegységében pedig hétfőtől egyműszakos munkarendben zajlik a munka.

A múlt héten a Bridgestone tatabányai gyáráról is hallhattunk, azonban nem a koronavírussal kapcsolatban. Márciustól a gumiabroncsokat gyártó egység megújuló forrásokból fedezi teljes energiaszükségletét.

Felgyorsultak az események Európában

Az ellátási nehézségek miatt a Lamborghini után a Ferrari is a termelés leállítására kényszerült. Az előző héten már egy „ágaskodó lovas” emblémával ellátott versenyautó se készült.

Nem sokkal a Ferrarit követően a Fiat Chrysler bejelentette számos európai egységének leállását. Ezt követően a PSA-csoport azt közölte, hogy március 27-ig teljes európai autógyártását felfüggeszti. Az európai autógyártás leállása ezután tovább folytatódott. A Volkswagen-csoportnál többhetes üzemszünetet rendeltek el az európai egységek többségében, az amerikai Ford is hasonló döntésre kényszerült. A héten a koronavírus okozta növekvő egészségügyi kockázatra tekintettel a Renault-csoport is sok gyárát állította le. Az intézkedés romániai, spanyol, portugál és marokkói telephelyeket érintett.

Bár a debreceni gyárának építése továbbra is zajlik, a BMW-t ugyancsak nagy mértékben érintik a járvány hatásai, méghozzá olyannyira hogy az európai gyártók közül ő függesztette fel a leghosszabb időre, négy hétre az európai termelését.

A teherautókat készítő MAN az ellátási láncban fellépett nehézségek miatt leállította müncheni gyártósorait, ettől a héttől kezdve pedig rövidített munkarendben dolgoznak alkalmazottjai.

A járvány okozta alkatrészhiány, keresletcsökkenés, valamint fertőzésveszély az európai beszállítókat is egyre komolyabban érinti. A Bosch és a Continental is azt közölte, hogy részben vagy teljes egészében felhagy a termeléssel nyugat-európai üzemeiben.

A koronavírus a tengerentúlon is az autógyártás átmeneti felfüggesztéséhez vezetett. A Fiat Chrysler, a Ford és a General Motors is leállították észak-amerikai egységeiket. Az Amerikai Egyesült Államokban az autonómjármű-fejlesztéssel foglalkozó vállalatok se mentesültek a világjárvány hatásai alól. Több ismert cég is szüneteltette a robotaxi szolgáltatását.

Gyengülő autóeladások, közelgő recesszió

A koronavírus-járvány okozta bizonytalanság és gazdasági lassulás, karöltve az adóváltozásokkal, éves összevetésben az európai uniós autóértékesítések 7,4 százalékos visszaesését eredményezte februárban.

Az Egyesült Királyságban a kormány több intézkedést is hozott a járvány elleni védekezés nevében, melyek egyike az, hogy az autógyártóknak ventilátorokat kell készíteniük kórházak számára. Egy üzleti vállalkozások által igénybe vehető 330 milliárd font értékű segélycsomagról is döntés született.

Az új típusú koronavírus okozta járvány az elemzők szerint Nagy Britanniában és Németországban is recesszióhoz fog vezetni 2020-ban. Franciaországban ugyancsak a GDP esésével számolnak. Az ország kormánya mindent meg akar tenni a járvány okozta munkahelyek megszűnése ellen, a nagyobb vállalatoknál az államosítást is kilátásba helyezték.

Nem minden szólt a koronavírusról

Az előző héten természetesen nem csak a koronavírussal kapcsolatban lehetett olvasni. Többek között a Continental kettő fejlesztéséről is beszámoltunk. Ezek egyike egy 3D kijelző, melynek használata nem igényel szemüveget. A német vállalat másik terméke egy elektromos melegítésű katalizátor volt, ami a sűrű városi forgalomban segíthet majd a dízelek károsanyag-kibocsátásának csökkentésében.

Kiemelt Partnereink