Elemzések Díjeső az Év befektetője gálán – ez történt a 9. héten

Díjeső az Év befektetője gálán – ez történt a 9. héten

Rezi-Kató Eszter | 2024.03.02 16:22

Díjeső az Év befektetője gálán – ez történt a 9. héten

Fotó: Renault

A Renault modellje lett az év autója, de sok más vállalatot is díjaztak a héten. Az Audinál továbbra sincs megállapodás a bérekről, mindeközben a kecskeméti Mercedes plusz juttatást ad dolgozóinak. Visszatér az Uber Magyarországra, de nem egyedül. Összefoglaltuk, mi történt a héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Ismét kiosztották az Év Autója díjat, amelyet a Renault Scenic E-Tech autója nyert el, ezzel maga mögé utasítva a BMW-t és a Peugeot is. Jól mutatja az autóipari átállást, hogy a döntőbe került hét autó közül csak egy nem volt kapható elektromos hajtással.

Díjaktól volt hangos a hét

Kilenc kategóriában ismerték el a legkiemelkedőbben teljesítő külföldi és hazai szereplőket a Nemzeti Befektetési Ügynökség „Év befektetője” díjátadóján.

Az Év ipari parkja elismerésben Szolnok részesült, ahol egyébként az elővárosi közlekedésében utazók is kipróbálhatják a kényelmes és környezetkímélő elektromobilitást: a Volánbusz egy Iveco Bus Crossway Low Entry ELEC típusú elektromos járművet tesztel a település vonzáskörzetében.

Továbbá az év stratégiai befektetése, BYD Co. Ltd., az év K+F beruházója, Samsung SDI Magyarország Zrt., az év legnagyobb volumenű képzési programja, Audi Hungaria Ahead Kft., az év beszállítója díját pedig a Bíró Kft. nyerte el. De befektetői életműdíjat kapott a Magyar Suzuki Zrt. is, ahol egyébként a héten adták hivatalosan is az esztergomi autógyár napelemparkját. A teljes beruházás csaknem két évig tartott és kétmillió euróba került.

Az Audinál nincs megegyezés, közben a Mercedes pénzt oszt

Február 26-án folytatódtak a bértárgyalások a győri Audinál, ami immár a harmadik forduló volt, az első két fordulóban nem közeledtek az elvárások, az utolsó alkalommal a munkaadó letette az asztalra az újabb ajánlatát. A tárgyalások közepette gyárlátogatáson járt Győrben Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, ahol Michael Breme, az Audi Hungaria igazgatóságának új elnöke és Alfons Dintner, a vállalat leköszönő igazgatója fogadta. Az egyeztetésen a felek közösen elemezték a magyar autóipar helyzetét és jövőbeli kihívásait. Míg az Audinál a béremelésekről próbálnak megegyezni, addig a kecskeméti Mercedesnél egyszeri bruttó 1 millió 90 ezer forintos eredményrészesedést biztosít aktív dolgozóinak áprilisban.

Nem csak ez a két autógyártó került középpontba a héten, ugyanis a BMW-t is elérte a dízelbotrány. Európában több ezer dízelüzemű BMW X3 SUV-ról derült ki, hogy a Volkswagen dízelbotrányához hasonlóan olyan szoftvert használnak, amely kikapcsolja a károsanyag-kibocsátó rendszert. Emellett szintén hangos volt a sajtó attól, hogy az Apple elkaszálta e-autós terveit, valamint elbocsátásokat helyezett kilátásba. Eközben Olaszország tárgyalásokat folytatott a Teslával és három kínai autógyártóval annak érdekében, hogy növelje gyártási kapacitását.

Az első magyar nátrium-kén akku már itt van, az Uber is érkezik

Megérkezett hazánk első nátrium-kén akkumulátora a HUN-REN Energiatudományi Kutatóközpont telephelyére. A projekt során szerzett tapasztalatok segíthetik Magyarország karbonsemlegességének elérését. De egyre erősebb a jelenléte az elektromos autók akkumulátorának gyártásában a FlexLinknek is, ahol is Halmos Gábor, a FlexLink Systems Kft. országmenedzsere adott interjút az autopro.hu-nak.

Talán ez egyik legmegdöbbentőbb heti hír volt az is, hogy az Uber a 2016-os kivonulása után visszatér Magyarországra, de nem is akárhogyan, hanem a Főtaxi-csoporttal együttműködve. Ezzel a lépéssel Budapest az európai nagyvárosok közül az elsők között lesz, ahol ilyen együttműködést alakít ki az Uber.

Döntés előtt az autógyártók, Kína megint kockázatot jelenthet

Az ENSZ idén széles körben hatályba lépő kiberbiztonsági rendelete arra kényszeríti az európai autógyártókat, hogy kivonják a forgalomból a régebbi autómodelleket. A szükséges biztonsági funkciókkal való újratervezés túl drága lenne. A törvény 2022-ben lépett életbe az új járműtípusokra, és júliustól minden új autóra vonatkozik. Habár ez problémás lehet, abban nem lesz ellenkezés, hogy az európai autógyártók nem fogják megtámadni az Európai Unió azon döntését, hogy 2035-től gyakorlatilag betiltják a fosszilis üzemanyaggal működő járművek használatát. A motorkerékpárokat sem kímélik a rendeletek, ugyanis az Euro 5+ norma bevezetése után befellegzett a Yamaha csúcstermékének számító R1 és R1M modelleknek Európában, a japán gyártó ugyanis bejelentette, hogy nem fogja őket tovább fejleszteni az új norma megugrásához.

Míg Európa jelentős része ezzel foglalkozni, addig Amerikában megint Kína okoz fejfájást, ugyanis vizsgálatot indítanak annak megállapítására, hogy a kínai járműimport nem jelent-e nemzetbiztonsági kockázatot, és korlátozásokat vezethet be az „összekapcsolódó" autótechnológiával kapcsolatos aggodalmak miatt.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink