Elemzések Nemzetbiztonsági kockázatot jelenthetnek a kínai autók?

Nemzetbiztonsági kockázatot jelenthetnek a kínai autók?

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.01 07:23

Nemzetbiztonsági kockázatot jelenthetnek a kínai autók?

Fotó: Pexels

Az Egyesült Államok vizsgálatot indít annak megállapítására, hogy a kínai járműimport nem jelent-e nemzetbiztonsági kockázatot, és korlátozásokat vezethet be az „összekapcsolódó" autótechnológiával kapcsolatos aggodalmak miatt.

Hirdetés

Az amerikai kereskedelmi minisztérium vizsgálata azért folyik, mert a kínai összeszerelésű intelligens járművek érzékeny adatokat gyűjthetnek amerikai állampolgárokról és infrastruktúráról, és ezeket az adatokat Kínába küldhetik – közölte a Fehér Ház.

„Kína politikája eláraszthatja piacunkat járműveivel, ami veszélyezteti nemzetbiztonságunkat" – mondta Joe Biden elnök nyilatkozatában. A Fehér Ház tisztviselői újságíróknak azt mondták, hogy túl korai lenne megmondani, hogy milyen lépéseket lehetne tenni, és azt mondták, hogy még nem született döntés a csatlakoztatott kínai járművekre vonatkozó esetleges tilalomról vagy korlátozásokról. A tisztviselők az újságírókkal folytatott beszélgetésen elmondták, hogy az amerikai kormánynak a törvény értelmében széles körű jogköre van, és egy kormányzati intézkedésnek „potenciálisan nagy hatása lehet".

Biden az erőfeszítést „példátlan intézkedésnek nevezte annak biztosítása érdekében, hogy az Egyesült Államok útjain közlekedő, aggodalomra okot adó országokból, például Kínából származó autók ne ássák alá nemzetbiztonságunkat", és utasította a kereskedelmi minisztériumot, hogy „tegyen lépéseket a kockázatokra való reagálás érdekében".

Amerika nem is nagyon fontos a kínai gyártóknak

Az Egyesült Államokba viszonylag kevés kínai gyártmányú könnyű haszongépjárművet importálnak. Gina Raimondo kereskedelmi miniszter elmondta, hogy a kormányzat lépéseket tesz, „mielőtt a kínai gyártású járművek széles körben elterjednének az Egyesült Államokban, és potenciálisan veszélyeztetnék magánéletünket és nemzetbiztonságunkat"

A kínai elektromosautó-gyártók Délkelet-Ázsiára, a Közel-Keletre és Európára számítanak, mint legnagyobb exportpiacukra. A BYD, az eladások alapján a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója többször is kijelentette, hogy nem tervezi, hogy az amerikai piacon értékesítse autóit.

A Biden-kormányzat különben új vámok kivetését fontolgatja a kínai gyártmányú járművekre, és a tisztviselők újabb nyomásnak vannak kitéve a Mexikóból származó kínai elektromos járművek behozatalának korlátozása érdekében.

Van alapja az aggodalomnak?

A Fehér Ház szerint a veszélyek azért merülhetnek fel, mert a járművek nagy mennyiségű érzékeny adatot gyűjtenek vezetőikről és utasaikról, valamint rendszeresen használják kameráikat és érzékelőiket, hogy részletes információkat rögzítsenek az amerikai infrastruktúráról. A Fehér Ház azt is elmondta, hogy a járművek „távolról is irányíthatók vagy hatástalaníthatók", és hozzátette, hogy a vizsgálat az autonóm járműveket is érinteni fogja.

A kereskedelmi minisztérium 60 napig várja az észrevételeket a kínai járművek potenciális kockázataival kapcsolatban, majd fontolóra veszi az aggályok kezelésére szolgáló rendeletek kidolgozását.
A közzétett közlemény a jelenlegi amerikai összeszerelt járművekről is kér adatokat, beleértve azt is, hogy az autógyártók hol licencelik a szoftvert.

Kína az elmúlt években megerősítette az országon belüli adatkezelés felügyeletét, és a legtöbb iparágtól megköveteli, hogy a keletkezett adatokat helyben tárolja, és engedélyt kérjen, mielőtt azokat külföldre továbbítaná. Májusban a hatóságok szigorították az autóiparra vonatkozó adatvédelmi szabályokat, és azt javasolták, hogy a kínai intelligens járműveknek tiltsák meg az adatok közvetlen külföldre történő továbbítását, és helyette hazai felhőszolgáltatások igénybevételére kényszerítsék őket – írja a Reuters.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink