Gyártók Elkaszál egy sor motorkerékpárt a környezetvédelem

Elkaszál egy sor motorkerékpárt a környezetvédelem

autopro.hu/D.Á. | 2024.02.27 08:19

Elkaszál egy sor motorkerékpárt a környezetvédelem

Fotó: Yamaha Motor Global

Az Euro 5+ kibocsátási norma bevezetése után befellegzett a Yamaha csúcstermékének számító R1 és R1M modelleknek Európában, a japán gyártó ugyanis bejelentette, hogy nem fogja őket tovább fejleszteni az új norma megugrásához. 2025-től már csak zárt pályára való motorként fogja értékesíteni a duót, így arra a sorsra juthatnak, mint az R6.

A Yamaha Motor Group egyik hivatalos szóvivője elmondta, a vállalat úgy döntött, inkább a középtávú üzleti terveivel és termékstratégiájával fog foglalkozni, amelyek a jövőben is lehetőségekkel kecsegtetnek, és az YZF-R1 és R1M szupersportmotorokat nem fejlesztik tovább az Euro 5+ norma kielégítéséhez.

Megsüvegelendő történelem, komoly műszaki tartalom

Az R1-est 1998-ban mutatták be, és azóta kultikussá vált. Számtalan versenyt és bajnokságot nyert már a típus, köztük öt Brit Superbike címet is, megdobogtatva sportmotorrajongók generációinak szívét. A piac azonban változott, és az egykor domináns sportmotorszektor szép lassan hanyatlásnak indult, részben az öregedő, egyre sebességtudatosabb és kényelmet kereső társadalom hatására.

Mindkét verzió 2020-ra fordulva kapta az utolsó frissítéseket, megfelelve az Euro 5 normának. Eszközöltek még finomításokat a vázon és a motorblokkon, valamint módosításokat a dizájnon és az elektronikai csomagon. Az legutóbbi jelentős változáson azonban 2015-ben esett át a két modell, ekkor öltött testet a mai napig látható forma, és élesedett igazán a Superbike versenysorozat. Az R1 kisebb, élesebb lett, és először dúskált az elektronikus vezetéstámogató rendszerekben. Ilyen volt például a kipörgésgátló, amely bevallottan a versenypályás használathoz készült inkább, mint utcára. A frissített modell 200 lóerővel robbant be a köztudatba.

Mit hoz a jövő?

A Yamaha valószínűleg addig értékesíti a jelenlegi verziókat, amíg teheti. Magyarországon az alap R1 8.298.000 forinttól érhető el, az R1M alapára 10.998.000 forint. A tény, hogy 2025 után már nem kerülhet ki utcára a két modell, nem jelenti azt, hogy eltűnik az R1-es a kínálatból. Várhatóan az R6-oshoz hasonlóan csak versenypályás használatra való modellként élnek tovább. Az R6 2021 után már nem tudta teljesíteni az Euro 5 normát. A Yamaha nem jelentette be az R1 értékesítésének leállítását, így utcai verzióban a kevésbé szigorú emissziós értékeket követelő régiókban továbbra is elérhető lesz utcai motorként – írja az MCN.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink