Gyártósor Csapágytól az akkupakkig bármit szállítanak a Flexlink pályái

Csapágytól az akkupakkig bármit szállítanak a Flexlink pályái

Pörge Béla | 2024.02.29 07:21

Csapágytól az akkupakkig bármit szállítanak a Flexlink pályái

Fotó: Flexlink

A rugalmas szállítópályáival robbant be a Flexlink, a cég ma számos vállalatnál van jelen, és az elektromos átállásra is felkészült. Halmos Gábor, a FlexLink Systems Kft. országmenedzsere adott interjút az autopro.hu-nak.

- Globálisan 1100 főnél is több embert foglalkoztat, és 9 ezer kilométernél is több szállítópályát telepített már a Flexlink. Hol, hogyan kezdődött ez a történet?

- A FLexlink eredetileg a svéd SKF csapágygyártó automatizálási részlege volt, e vállalat keretein belül kezdte meg működését a cég. Az alapprobléma, ami életre hívta ezt a részleget, az volt, hogy az SKF régi épületeit nem lehetett összekötni egyenes szállítópályákkal. A feladat megoldására két mérnököt kértek fel – ebből született meg az a műanyaglánctagos szállítópálya, amit a Flexlink szabadalmaztatott 1980-ban.

Cégünk ebben különleges: amikor mi szállítópályáról beszélünk, akkor nem a szélesebb körben elterjedt gumihevederes pályákra gondolunk, hanem a műanyaglánctagosra. Ennek előnye, hogy az ilyen pálya jobbra, balra, fel és le is tud kanyarodni, míg egy gumiheveder sokkal kevésbé rugalmasabb, legfeljebb lefelé tud kanyarodni.

Érdekesség, hogy a Flexlink első külső megrendelője egy WC-papírt gyártó svéd vállalat volt – a kollégák erre humorosan meg is jegyezték, hogy végsősoron a WC-papír sokban hasonlít a csapágyakra. Ezt követően egyre több megrendelő érkezett, a részleg egyre nagyobbra nőtt, ezért 1997-ben az SKF úgy döntött, megválik a Flexlinktől, mert az önállóan is életképes lehet. A Flexlink ekkor a Wallenberg-család vagyonkezelőjéhez került. A vállalat Magyarországon 2001-ben jelent meg.

Fontos mérföldkő, hogy 2012-ben az egész Flexlinket felvásárolta a Coesia, ahol húsz testvérvállalatunkkal együtt működünk – ők azonban aktívabbak a csomagolóiparban, de van autóipari tagvállalata is a cégcsoportnak.

- Mennyire fontos terület a Flexlink működésében az autóipar?

- Az árbevételünk mintegy harmadát teszi ki az autóipar, tehát erős lábról beszélünk, de az FMCG a leghangsúlyosabb részlegünk.

Műszaki szempontból két főirányról beszélhetünk: az egyik esetben a terméket „csupaszon” a szállítópályán viszik, ez a gyártó- és megmunkálófolyamatoknál jellemző. A másik esetben egy hordozón, kisebb, jellemzően műanyag palettán szállítják a terméket, erre akkor van szükség, ha valamilyen összeszerelést végeznek a szállított terméken. Ilyen esetben meg lehet állítani a pályát, a terméken pedig akár gépi, akár kézi szerelés végezhető.

Fotó: Flexlink

A paletták a pár centimétertől az euro-raklapok méretét megközelítő nagyságig terjednek, ennek megfelelően a terhelhetőségük is változó.

- Milyen iparágakban van leginkább jelen a Flexlink?

- Mint említettem, a legfőbb iparágunk az FMCG, mellette az elektronika, valamint az autó részegységek és alkatrészek gyártása fontos. Utóbbinál fontos kiemelni, hogy az autók összeszerelésénél nem vagyunk jelen, az alkatrészek gyártásánál azonban igen - legyen szó bármilyen csapágyról, sebességváltó-alkatrészről, műszerfalról és más utastéri elemekről, lámpákról vagy éppen ablaktörlőről.

Magyarországon több autó- és motorgyárban jelen vagyunk a szállítópályáinkkal Szentgotthárdtól Győrön át Esztergomig. Emellett több Tier 1-es beszállítónál is megtalálhatók vagyunk a magyar piacon.

Egyre erősebb a jelenlétünk az elektromos autók akkumulátorainak gyártásban is, elsősorban a modulok és a pakkok területén, de a cellagyártásban is megtalálhatók vagyunk. Annyit elárulhatok, hogy hamarosan Magyarországon is lesz már elektromos autók akkumulátorához köthető alkalmazásunk.

- Az akkumulátorok viszonylag nehéz alkatrésznek minősülnek. Erre is alkalmasak tehát a műanyagláncos szállítópályák?

- Tradicionálisan valóban inkább a könnyebb alkatrészek szállítására találták ki ezeket a pályákat, azonban a Flexlink legfiatalabb termékcsaládja, a HU már több száz kilogrammal is terhelhető, így tehát alkalmas akkumulátorok szállítására.

- Az elektromos autók terjedésével más alkatrészeket – és kevesebbet – fognak gyártani, és így szállítani is az üzemeken belül. Mennyire érinti az elektromos átállás a céget?

- Inkább csak átalakulásról beszélhetünk a mi esetünkben, hiszen az elektromos autóknak és a villanymotoroknak is vannak alkatrészei, amiket szállítani kell a gyárakon belül. Sőt, ezek jellemzően könnyebb, kisebb termékek, ami új területeket nyithat meg előttünk. Ezzel párhuzamosan nyilván lesznek olyan alkalmazások, amiket elveszítünk, de számításaink szerint több lesz az új piac, mint az, amit elveszítünk. Nem aggódunk az elektromos átállás miatt.

A szállítópályák területén is megfigyelhető egyfajta elektromos átállás, a pneumatikus aktuátorokat egyre több megrendelőnk szeretné kiváltani elektromos egységekkel – ez az igény már Magyarországon is megjelent.

- Hogyan épülnek fel a Flexlink szállítópályái?

- Az összes szállítópályánk modulokból épül fel, a LEGO-hoz hasonlóan - az alkatrészeket meg kell vásárolni, de hogy abból pontosan mi épül fel, az már a megrendelőn múlik. Ennek köszönhetően a pályáink rugalmasan, és rendkívül gyorsan telepíthetők. Komplex pályarendszereket lehet kialakítani a moduljainkkal.

Fotó: Flexlink

A pályákon haladó paletták irányítása RFID-chipek segítségével történik, amikkel intelligens szállítópályákat lehet kialakítani: a chipeknek hála a terméket azonosítják a palettával, onnantól logikailag összekötve haladnak az egységek az útvonalukon.

- Ezek szerint akár emberi beavatkozás nélkül is üzemeltethetők ezek a pályák?

- Igen, már telepítettünk olyan szállítópályát, ahol a beérkező dobozokból egy robot helyezi fel a pályára a terméket, ezt követően a megmunkálógépben is robotkar veszi le és teszi vissza a már megmunkált terméket, ami utána mérőgépeken és lézeres feliratozón is átmegy, a folyamat végén pedig egy robot veszi le a terméket. Ez egy teljesen automata folyamat, ahol az emberek szerepe az ellenőrzésben merül ki.

- A Flexlink kínálatában találhatók spirálpályák is. Ezeket a különlegesebb szállítópályákat hol alkalmazzák?

- A spirálpályákat általában az élelmiszeriparban alkalmazzuk, ilyen megoldást az autóiparba még nem adtunk el. Ez az iparág a sajátosságaiból adódik – jellemzően egy magasságban mennek végig a szerelőcsarnokokban a pályák, nincs szükség nagyobb szintkülönbség leküzdésére. Műszakilag egyébként alkalmas a spirálpálya az autóipari felhasználásra, de nincs rá szükség ott.

Alpinpályákat ugyanakkor használunk az autóiparban, bár ez sem számít gyakori megoldásnak. Ez tulajdonképpen egy elnyújtott spirál, a nevét is a hegyekben használt szerpentinekről kapta. Az alpinpályákat pufferelésre használják, vagy két munkafolyamat között, vagy olyankor, amikor technológiai időt kell betartani. Erre példa a ragasztás – az anyagnak meg kell kötnie, a terméknek várnia kell, de a pályát nem érné meg leállítani. Ilyenkor egy alpinpályán tekerjük fel, majd le a szállítópályát, így ugyanis a puffer nem foglal el nagy területet a csarnokban.

- Hogyan kell elképzelni a Flexlink hazai működését? Pontosan mivel foglalkozik a magyar leányvállalat?

- A Flexlink megoldásai úgy épülnek fel, mint a Lego a már említett moduláris egységekből. A projektjeink ugyanakkor körülbelül 90 százalékban sztenderd, katalógusos elemekből épülnek fel, de mindig van egyedi részük.

Minden esetben egy külön, személyre szabott megoldást adunk az ügyfeleinknek, amit mi találunk ki. Vannak mérnökeink, akik az ajánlatot készítik, ez a komplexitástól függően több tucat oldalas dokumentumok alapos műszaki leírásokkal, és a végén egy árajánlattal.

Ha az ügyfél elfogadja az ajánlatot, akkor egy projektmenedzserhez kerül a projekt. Az erőforrásokat a lengyel kollégáink adják – a cégnek Lengyelországban van egy műszaki központja, ez szolgálja ki eszközökkel, szerelőkkel és más szakemberekkel az európai sales pontokat. Összesen tizennégyen vagyunk a magyar irodában.

- Mennyire nemzetközi a cég működése az említett lengyel központon túl?

- A sikerünk az esetek döntő többségében a műszaki megoldásokon múlik, ezeket a magyar projektek esetében a magyar mérnökök találják ki. A magyar csoporthoz tartozik még Románia és Bulgária is. Természetesen van együttműködés a többi értékesítési irodával is, a Flexlink nemzetközi szinten működik, globálisan 27 országban vagyunk jelen. A cég egyik erőssége, hogy az adott országokban születő megoldásokat megosztjuk egymással, „senkinek nem kell újra feltalálnia a kereket”.

Előfordul olyan is, hogy egy korábbi partnerség miatt nem az adott országban működő Flexlinket kéri fel a partner egy munkára, hanem minket, vagy egy másik országban működő egységet.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink