Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az ENSZ rendelete döntés elé állítja az autógyártókat
Az ENSZ idén széles körben hatályba lépő kiberbiztonsági rendelete arra kényszeríti az európai autógyártókat, hogy kivonják a forgalomból a régebbi autómodelleket. A szükséges biztonsági funkciókkal való újratervezés túl drága lenne.
A Porsche bejelentette, hogy az ENSZ-rendelet miatt idén tavasszal leállítja a Macan belső égésű motorral szerelt modelljének értékesítését az Európai Unióban. Az autó elektromos változata továbbra is a piacon marad. A törvény 2022-ben lépett életbe az új járműtípusokra, és júliustól minden új autóra vonatkozik.
53 ország, köztük az EU 27 tagállama, Japán és Dél-Korea alkalmazza a törvényt. Az Egyesült Államok nem, bár a törvény az ott értékesített amerikai márkájú járművekre vonatkozik.
A Macan crossover egy évtizede került piacra. Amikor az ENSZ-szabályozás hatályba lépett, egyértelmű volt, hogy nem felel meg a követelményeknek – mondta a Porsche szóvivője. Más népszerű Porsche modelleket is frissítettek. „A 911, a Panamera és a Cayenne esetében viszont már számításba vettük a közelgő jogszabályoknak és az új károsanyag-kibocsátási normáknak való megfeleléshez szükséges átalakításokat" – utalva a Porsche más népszerű modelljeire. A Macan belső égésű változata „belátható ideig" a piacon marad azokban a régiókban, ahol a szabályozás nem érvényes – mondta a szóvivő.
Nem könnyű döntést hozni
Az autógyártóknak hatalmas nehézségekkel kell szembenézniük a kiberbiztonsági védelem kiépítésében az egyre több szoftverkomponenst tartalmazó járművek számára, amelyek közül sok alkatrészt harmadik fél beszállítói fejlesztettek ki.
A Volkswagen tavaly év végén leállította Up kompakt autójának gyártását. Thomas Schäfer vezérigazgató a német médiának adott nyilatkozatában részben az új kiberbiztonsági törvény szélesebb körű alkalmazásának tulajdonította a modell megszűnését. Teljesen új elektronikai architektúrát építeni az Up-ba túl drága lenne. A döntésben azonban más tényezők is szerepet játszottak. A VW szóvivője szerint az EU károsanyag-kibocsátási határértékei arra kényszerítették volna a vállalatot, hogy legkésőbb 2027-ig leállítsa az Up gyártását.
A szabályozás általánosságban emelheti a kiberbiztonsági szabványokat az autóiparban - fejtette ki a Gartner kutatócég vezető elemzője. Szerinte idővel a gyártók valószínűleg máshol is hasonló biztosítékokat alkalmaznak majd az általuk értékesített járművekre. Rövid távon azonban az autógyáraknak el kell dönteniük, hogy költséghatékony-e a régebbi modellek frissítése.
A gyártóknak tesztelni kell a védelmi rendszert
Az autótechnológia fejlődésének üteme messze meghaladja a fogyasztók autóvásárlásának ütemét. Az S&P Global Mobility adatai szerint a személygépkocsik átlagéletkora az Egyesült Államokban 2023 májusában rekordot jelentő 12,5 évet ért el, az EU átlaga pedig csak valamivel fiatalabb, 12 év, a brüsszeli Európai Autógyártók Szövetsége szerint.
Az ENSZ-rendelet előírja a gyártók számára, hogy törvényszéki eszközökkel elemezzék a megkísérelt és sikeres kibertámadásokat, és dokumentálják, hogyan akadályozzák meg az egyes incidenseket. A gyártóknak tesztelniük kell az autóik védelmi rendszereit, és bizonyítaniuk kell, hogy ezek ellenállnak az új sebezhetőségeknek. Emellett évente jelentést kell tenniük a hatóságoknak – írja a The Wall Street Journal.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!