Elemzések A jövő robotaxiját mutatta be a Rimac – ez történt a 26. héten

A jövő robotaxiját mutatta be a Rimac – ez történt a 26. héten

Rezi-Kató Eszter | 2024.06.29 16:23

A jövő robotaxiját mutatta be a Rimac – ez történt a 26. héten

Fotó: Rimac

A horvát luxusautó-gyártó végre bemutatta saját robotaxi-szolgáltatását. A BYD újabb modellel rukkolt elő, miközben a Stellantisnak komoly fejtörést okoz a brit helyzet. A CATL elektromos repülőgépet tesztelt, és nem is áll meg ennyinél. Összefoglaltuk, mi történt a héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

A horvát elektromos autógyártó Rimac bemutatta saját robotaxi-szolgáltatását. A Jules Verne után elnevezett új szolgáltatás fejlesztéséről szóló korábbi bejelentések többnyire kisbuszszerű személyszállító járműveket mutattak be. A Rimac ezzel szemben egy futurisztikusan megtervezett kompakt modellre fókuszál, amelyet ráadásul csak háromajtósnak – azaz egy vagy két utas számára – terveztek. Az elektromos motor teljesítménye 150 kilowatt körüli, és egy 60 kilowattórás lítiumos akkumulátor is helyet kapott benne. A Rimac 240 kilométeres hatótávolságot ad meg, ami elegendőnek kell lennie a tervezett városi robotaxi használatához.

Összefog a Volkswagen és a Rivian

A Volkswagen Csoport és a Rivian bejelentette, hogy fele-fele arányú közös vállalatot kívánnak létrehozni a kategóriájában vezető szoftvertechnológia és a következő generációs elektromos/elektronikus (E/E) architektúra megalkotására. Az új vállalat sikeres megalakulása után a német autógyártó azonnali hozzáférést kapna a Rivian jelenlegi E/E architektúrájához.

De nem ez az egyetlen jó hír a VW háza tájáról, ugyanis a vállalat akkumulátorokkal foglalkozó leányvállalata, a PowerCo az ütemterv szerint halad az egységes cella sorozatgyártásával. A németországi Salzgitterben található cellagyárban elkészült az első gyártási blokk, és folyamatban van a gyártósorok rendszereinek telepítése. A VW akkucelláinak (részleges) saját gyártása azt jelenti, hogy az elektromos mobilitás alaptechnológiáját nem bízzák teljesen harmadik félre, hanem gazdaságilag és technológiailag biztosítja az elektromosautó-offenzivát.

Száguld a BYD, miközben a Stellantis visszavághatja a termelését

A kínai BYD nemrégiben közölte, hogy bemutatta Japánban harmadik elektromos járművét, egy szedánt, amely az eddigi legdrágább modellje lesz egy olyan piacon, ahol a fogyasztók régóta a hazai márkákat részesítik előnyben.A vállalat egy hátsókerék-hajtású és egy összkerékhajtású változatot kínál majd Japánban, amelyek egyaránt 82,56 kilowattórás akkumulátorcsomaggal rendelkeznek majd. A vállalat azt is közölte, hogy tervei szerint évente legalább egy új modellel bővíti kínálatát a Japán piacon.

A Stellantisnál egyelőre nem ilyen gördülékenyen mennek a dolgok, miután a vállalat bejelentette, hogy leállíthatja a brit termelését, hacsak a kormány nem tesz többet az elektromos járművek iránti kereslet növelése érdekében, amelyek megkövetelik az autógyártóktól, hogy több e-autót adjanak el. Nagy-Britannia ugyanis az idei évtől kezdve megköveteli, hogy az autógyártók legalább egy bizonyos százalékban teljesen elektromos autókat értékesítsenek, különben nem megfelelő járművenként 15.000 fontnyi (kb. 180 ezer euró) bírsággal kell számolniuk.

Az akkumulátorgyártók sem pihentek

A CATL vezérigazgatója szerint a kínai akkumulátorgyártó előrelépést tesz az elektromos repülőgépek fejlesztése terén. A vállalat sikeresen teljesített egy tesztrepülést egy négytonnás elektromos repülőgéppel. Egy nyolctonnás változatot is terveznek 2027-2028 körülre, amelynek hatótávolsága 2000-3000 kilométer körül van. Ezt az elektromos repülőgépet is ekkor dobják majd piacra. Az SK On sem kerülte el a héten a média figyelmét, ugyanis a dél-koreai akkumulátorcella-gyártó bejelentette, hogy lítiumot akar beszerezni az amerikai ExxonMobil ásványolajipari vállalattól. Az SK On azt tervezi, hogy lítiumot használ fel az Egyesült Államokban gyártott elektromos járművek akkumulátorcelláinak gyártásához. A két vállalat által aláírt, nem kötelező erejű szándéknyilatkozat megnyitja az utat az SK On előtt, hogy többéves vásárlási megállapodást kössön az ExxonMobil Arkansasban tervezett első projektjéből származó legfeljebb 100.000 tonna lítiumra.

Hol tart most a védővám körüli helyzet?

Kína és az Európai Unió megállapodott abban, hogy konzultálni kezd az elektromos autókra vonatkozó extra vámok miatt kialakult kereskedelmi konfliktus kapcsán. A fejleményeket megelőzte Robert Habeck német gazdasági miniszter és alkancellár háromnapos kínai útja, A német miniszter Kínában beszélt a kínai tervezési hatóság vezetőjével, Cseng Shanjie-vel is. Ő ezt követően hangsúlyozta, hogy Kína mindent megtesz a vámok megakadályozása érdekében. Kína kész figyelembe venni mindkét fél jogos aggodalmait, hogy elkerüljék a kereskedelmi konfliktusok kiéleződését.

Természetesen nem megy minden ilyen könnyen, ugyanis Kanada is fontolóra veszi, hogy kivet-e vámokat a Kínában gyártott elektromos járművekre, miközben igyekszik szövetségeseivel együtt fellépni az általuk erősen szubvencionált kínai ipar ellen. Chrystia Freeland kanadai pénzügyminiszter szerint a hazai autóipar tisztességtelen versennyel néz szembe Kína „államilag irányított túltermelési politikája” miatt. Azt nem részletezte, hogy Ottawa milyen lépéseket tehetne, illetve hogy az elektromos járművek alkatrészei, például az akkumulátorok is célkeresztbe kerülhetnek-e.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink