![A vártnál kevésbé csökkent a Tesla kiszállítása](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1129218/Tesla-Model-X_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
![A vártnál kevésbé csökkent a Tesla kiszállítása](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1129218/Tesla-Model-X_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
Elemzések Ott vág vissza Kína, ahol igazán fáj
Fotó: Pixabay
Október 1-jétől új, szigorúbb szabályozást vezet be a kínai Államtanács egyes ritkaföldfémek esetében. Ezekkel az anyagokkal így nehezebb lesz kereskedni, ami főleg a nyugati országok számára jelenthet problémát.
Kína Államtanácsa szigorúbb ellenőrzést jelentett be a ritkaföldfémek bányászatával, feldolgozásával és kereskedelmével kapcsolatban. Az új szabályok október 1-jén lépnek életbe, és nehéz őket nem úgy értelmezni, mint egyfajta választ az uniós védővámokra, amit a kínai elektromos autókra vetettek ki.
A szóban forgó anyagok közé tartozik a prazeodímium, a neodímium, a terbium és a diszprózium, amelyek mindegyike mágneses tulajdonságaikról ismert. A neodímiumot például gyakran használják állandó mágnesekben a mágneses tér sűrűségének növelésére – ha ilyen állandó mágnest használnak egy villanymotorban, akkor a motor teljesítménysűrűsége megnő. A ritkaföldfémeket a villanymotorok mellett például a szélturbinák generátoraiban is használják.
Az említett négy ritkaföldfémre vonatkozóan nyomon követhetőségi információs rendszert kell létrehozni. A vállalatoknak ezt a rendszert kell használniuk annak jelentésére, hogy mennyi ritkaföldfémet bányásznak, dolgoznak fel vagy exportálnak.
Kína a világ legfontosabb nyersanyagforrása, erre egy jó példa Németország, mely jelenleg ritkaföldfémeinek 94 százalékát Kínából importálja, de ezen ritkaföldfémek globális bányászatának több mint 60 százaléka Kínában folyik, a feldolgozás aránya pedig eléri a 87 százalékot. A Reuters becslése szerint az EU kereslete ezen nyersanyagok iránt a 2030-ig tartó évtizedben hatszorosára, 2050-re pedig hétszeresére nő.
Kína már tavaly ősszel korlátozta a grafit akkumulátor-anyag exportját. Exportengedélyt írtak elő néhány „nagyon érzékeny” típusra, amelyek mindegyike inkább akkumulátorgyártásra irányul. Más, kevésbé érzékeny grafitfajták esetében (amelyeket például az acéliparban használnak) megszüntették az exportellenőrzést – jegyzi meg az electrive.com.
A ritkaföldfémekkel kapcsolatos lépés nehezen értelmezhető másként, mint válaszként az EU által a kínai elektromos autókra kivetett vámokra. A grafit már említett, akkumulátorokban való felhasználásának exportellenőrzése már ennek a vitának volt a része: néhány héttel azelőtt, hogy Peking bejelentette volna az intézkedéseket, az EU elindította a vizsgálatot a Kínából érkező elektromos autók behozatalával kapcsolatban.
A júniusban bejelentett védővámok után nem sokkal érkezett a ritkaföldfémekre vonatkozó szigorúbb szabályozás Kínából, ami az európai és kínai kereskedelmi viták egy újabb szintjét jelenti.
Tetszett ez a hír? Iratkozzon fel hírlevelünkre az alábbi linken és értesüljön az elsők között a legfontosabb járműipari történésekről!
Kiemelt Partnereink