Gyártók Bemutatta robotaxiját a Rimac

Bemutatta robotaxiját a Rimac

autopro.hu/R.K.E. | 2024.06.27 16:19

Bemutatta robotaxiját a Rimac

Fotó: Rimac

A horvát elektromos autógyártó Rimac bemutatta saját robotaxi-szolgáltatását. A Jules Verne után elnevezett új szolgáltatás ökoszisztémája három kulcsfontosságú elemre épül – köztük magára az autonóm járműre, amely természetesen tisztán elektromos meghajtást kapott.

Hirdetés

A Verne további pillérei a jármű mellett egy alkalmazás és egy speciális infrastruktúra. De először magáról a járműről: A robotaxi-szolgáltatás fejlesztéséről szóló korábbi bejelentések többnyire kisbuszszerű személyszállító járműveket mutattak be. A Rimac ezzel szemben egy futurisztikusan megtervezett kompakt modellre fókuszál, amelyet ráadásul csak háromajtósnak – azaz egy vagy két utas számára – terveztek.

A Rimac ehhez saját platformot fejlesztett ki, amelyet kizárólag autonóm vezetésre terveztek – és ezért „mentes azoktól a kompromisszumoktól és hátrányoktól", amelyek „egy emberi vezetésre épített, örökölt platform használatakor szükségesek". Az autonóm vezetési rendszerekhez a horvát vállalat a MobilEye technológiájára támaszkodik: három lidar-érzékelőt telepítettek a nagy távolságok érzékelésére, további hatot a rövid távolságok érzékelésére, és összesen 13 kamerát.

A Verne hajtástechnológiáját tekintve nem állít olyan mércét, mint egykor a Rimac Nevera – azonban a robotaxi-szolgáltatás járművének is a lehető legolcsóbbnak kell lennie a gyártásban és az üzemeltetésben. Az elektromos motor teljesítménye 150 kilowatt körüli, és egy 60 kilowattórás lítiumos akkumulátor is helyet kapott benne. A Rimac 240 kilométeres hatótávolságot ad meg, ami elegendőnek kell lennie a tervezett városi robotaxi használatához. A nagyobb akkumulátorok tehát szükségtelenek és drágábbak lennének.

A Rimac robotaxija belülről.

A Rimac robotaxija belülről. | Fotó: Rimac

Visszatér az „anyahajóhoz"

Emellett fontos megemlíteni Verne infrastrukturális koncepcióját is: egy „anyahajónak" nevezett központi csomópontot is terveznek. Ide minden jármű naponta legalább egyszer eljut majd, hogy feltöltse az akkumulátort és kitisztítsák. Mivel egy teljesen új járművet fejlesztettek ki, és nem csak egy meglévő kisbuszt alakítottak át, a Rimac még a kárpitokat és a konzolokat is néhány perc alatt szeretné kicserélni az utastérben. Belül is egy nagy, központi érintőképernyő van, semmi más. Még a kezdeti fázisban sincs háttértámogatás az autonóm vezetési rendszerhez, tehát nincsenek pedálok és kormánykerék.

A jármű és az „anyahajó" a Mobility Service Platformmal van összekapcsolva, amelyhez az ügyfelek a Verne alkalmazáson keresztül férhetnek hozzá. A robotaxit nemcsak megrendelni lehet az alkalmazáson keresztül, hanem előre személyre szabni is: Egyes kényelmi beállítások, a környezeti világítás színe, a belső hőmérséklet és akár különleges illatok is előre elküldhetők a járműnek. "Bár az ügyfél soha nem lesz a jármű tulajdonosa, a járművet úgy alakítják ki, hogy sajátjának érezze"

Az appban nemcsak megrendelni lehet a robotaxit, hanem személyre is szabhatjuk.

Az appban nemcsak megrendelni lehet a robotaxit, hanem személyre is szabhatjuk. | Fotó: Rimac

A Verne 2026-ban indul, kezdetben Zágrábban, majd más európai városokban (kezdetben az Egyesült Királyságban és Németországban) és a Közel-Keleten. A Verne azt tervezi, hogy az elektromos robotaxikat egy új zágrábi üzemben fogja gyártani – írja az electrive.com.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink