Elemzések Lehull a lepel az első hazai elektromos Mercedes-ről – ez történt a 42. héten

Lehull a lepel az első hazai elektromos Mercedes-ről – ez történt a 42. héten

Végh Martin | 2021.10.25 07:21

Lehull a lepel az első hazai elektromos Mercedes-ről – ez történt a 42. héten

Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.

Bemutatták az első Magyarországon sorozatgyártott, tisztán elektromos autót, egy Mercedes-Benz EQB-t, amivel mind a kecskeméti Mercedes gyár, mind hazánk fontos mérföldkőhöz érkezett. A chiphiány továbbra is komoly termelési fennakadások okozója a világ nagy autógyártóinál, az elektrifikációval kapcsolatos befektetéseknek azonban nem szab gátat, a Toyota és a Stellantis együtt nem kevesebb, mint három akkumulátorgyár építését jelentették be. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Legördült a Mercedes-Benz kecskeméti üzemének gyártósoráról az első Magyarországon, sorozatgyártásban készült tisztán elektromos autó, egy Mercedes EQB SUV. Az új típus összeszerelése a már meglévő gyártósorokon zajlik, a sorozatgyártást megelőző teszteket pedig kevesebb, mint egy év alatt sikerült befejezni.

Az Airbus Helicopters Hungary Kft. gyulai gyárában 2022 júliusában kezdődik a termelés. A munkaerő-felvétel már zajlik, a gyár dolgozói között tud már 25 mérnököt.

Nem enyhül a chiphiány szorítása

Tovább sújtja a chiphiány a Volkswagen konszernt. A Škoda Auto három csehországi gyárában két hétre leállt a termelés, a VW fő, wolfsburgi üzemében pedig 1958 óta nem készítettek olyan kevés autót, mint idén. A félvezetők beszerzésében fennálló nehézségek ellenére a harmadik negyedévben a vállalatcsoport névadó márkája kétszer annyit értékesített a chipigényes elektromos autókból, mint egy évvel korábban.

Bennfentes források szerint a Renault a chiphiány miatt most már legalább 300 ezer járműre tehető termeléskieséssel számol 2021-ben. Ez jelentősen meghaladja a korábbi előrejelzésben szereplő számot.

A japán Toyota termelését ugyancsak nagy mértékben hátráltatja az alkatrészhiány. Novemberre tervezett gyártási volumenét 100-150 ezer járművel kell, hogy csökkentse a világ vezető autógyártója, ami az előző héten azt is közölte, hogy az Egyesült Államokban saját akkumulátorgyárat épít.

Szintén az USA-ban létesítene üzemet akkumulátorcellák készítésére a Stellantis, partnerségben az LG Energy Solutionnel. A francia-olasz autóipari konszern továbbá egy másik észak-amerikai akkumulátorgyár építését is bejelentette az előző héten. Utóbbit a Samsung SDi-jal közösen tervezi megvalósítani.

A Ford a nagy-britanniai Halewoodban található sebességváltó-üzemét elektromos hajtásrendszerek gyártására állítja át. A hír örvendetes a brit dolgozóknak, azonban csapás Kölnnek, ami az elektromos komponensek alternatív gyártási lokációjaként jött szóba.

Bírság megfizetésével zárja rövidre a saját dízelbotrányát az Opel. A vállalat 64,8 millió eurót fizet Németországban, elkerülve azáltal, hogy eljárás induljon ellene.

Nagyon jól sikerült negyedévet tudhat maga mögött az amerikai Tesla. Az elektromosautó-gyártó az eddigi legnagyobb időszaki adózott eredményét és bevételét könyvelhette el az év harmadik negyedében. Rossz hírként érkezett viszont az, hogy a berlini üzem kapcsán új konzultáció indul a helyi lakosok körében, alkalmat adva nekik, hogy kifogást emeljenek a majdnem elkészült üzem építésével szemben.

Autógyártóvá válnak a tech cégek

Egy újabb fontos lépést tett az autógyártóvá válás felé a tajvani Foxconn három első elektromos modellje prototípusainak leleplezésével. Az elektronikai eszközöket bérgyártó vállalat elnöke pedig arról beszélt, hogy többek között Európában is gyárat akarnak építeni.

Egy másik, autógyártást célul tűző technológiai vállalat a kínai Xiaomi, ami az előző héten hivatalosan is elismerte, hogy első sorozatgyártott járművei 2024 első felében fognak elkészülni.

Nem csak az OEM-ek érzik a chiphiányt

A chiphiány nem csak az OEM-eknél vezet a tervek borulásához. Valójában nincs ez másként a beszállítóknál sem, akiknek a hirtelen és kiszámíthatatlan rendelés-lemondások okoznak fejfájást. Egyikük, a francia Novares tízmilliós eurós kártérítést követel az autógyártóktól a visszamondott megrendelések miatt.

Az újautó-kínálat chiphiányból eredeztethető beszűkülése egyre jobban érezteti hatását a használtgépkocsi-piacon. A használt modellek ára növekszik, a Das WeltAuto adatai szerint bizonyos modelleknél a januárihoz képest mért áremelkedés a 15 százalékot is eléri.

Megalakult a Magyar Hidrogénszövetség. A szövetség létrehozása egybevág hazánk 2050-re kitűzött klímasemlegességi céljával.

A brit járműipar versenyképessége brexithez köthető romlásától tart. Az aggodalmak nem alaptalanok, tízből kilenc autóipari cég ugyanis költségeiknek EU-ból kiválást kísérő növekedéséről számol be.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink