Gyártók A vártnál is jobban sújtja chiphiány a Renault-t

A vártnál is jobban sújtja chiphiány a Renault-t

autopro.hu/V.M. | 2021.10.21 13:19

A vártnál is jobban sújtja chiphiány a Renault-t

Fotó: Renault Group Newsroom

A Renault arra számít, hogy idén a tervezettnél legalább 300 ezerrel kevesebb járművet fog készíteni a félvezető-komponensek akadozó ellátása miatt. A bennfentesektől származó szám sokkal nagyobb, mint a francia gyártó korábbi, hivatalos becslésében szereplő.

Hirdetés

A több faktor együttes hatására kialakult chiphiány világszerte, így Magyarországon is autógyárak ideiglenes leállását, illetve azok termelésének csökkenését okozza.

A Renault az alkatrészhiányhoz köthető termeléskiesését szeptemberben még 220 ezer járműre becsülte, a vállalathoz közeli források azonban a Reuters-nek nemrég elmondták, hogy az új előrejelzés ennél akár közel kétszer nagyobb elmaradással számol.

„Az előrejelzés folyton változik, de a kiesés 300-400 ezer jármű között lesz” – nyilatkozta a három nyilatkozó egyike. Az előrejelzés helytállósága azt jelentené, hogy a Renault legalább nyolc százalékkal kevesebb járművet gyártana idén, mint amennyit 2019-ben eladott. A koronavírus-járvány előtti utolsó évben a vállalat 3,75 millió járművet értékesített.

A másik kettő bennfentes szerint ennél valamivel kedvezőbb a becslés: a 2021-ben kieső termelést 350-380 ezer jármű közé teszik.

Az amerikai Stifel befektetési bank elemzője, Pierre-Yves Quemener úgy látja, hogy már az eredmény lenne, ha a Renault az éves kiesést „csupán” 350 ezer járműre tudná korlátozni, mivel az azt feltételezné, hogy a francia OEM beszerzési problémái sokat javulnak az utolsó negyedévben. Utóbbi a mostani helyzetben „nagyon ambiciózusnak” tűnik – fogalmazott az elemző.

Rosszabbkor nem is jöhetett volna

A PFA francai autóipari érdekvédelmi szervezet szerint a chipkrízis a lehető legrosszabbkor jött, mivel az autógyártóknak jelenleg a koronavírus-járvány hatásaival, illetve az elektromos átállással is meg kell küzdeniük.

A modern autók már ma is rengeteg funkciójukban támaszkodnak félvezetőkre, az elektrifikáció pedig az autókba épített chipek számának és összesített értékének növekedését vonja maga után, még inkább kitéve az autógyártást a mostanihoz hasonló ellátási zavaroknak.

A mostani chiphiány végét még nem látni, de az autóiparban mára egyetértenek abban, hogy az ellátási nehézségek 2022 egy jelentős szakaszában még biztosan velünk maradnak.

Minél tovább tart az alkatrészhiány, annál több jármű idejében elkészültét akadályozza meg. Az idő haladtával az elemzők felfelé módosítják előrejelzéseiket, az IHS Markit például legutóbb az idei évre 11 millió járműre tehető kiesést jósolt.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink