Elemzések Történelmi beruházást hozott 2021

Történelmi beruházást hozott 2021

Végh Martin | 2021.12.30 16:23

Történelmi beruházást hozott 2021

Fotó: SEGA

Bővelkedett beszállítói fejlesztésekben az elmúlt év. Többek között a Schaeffler és a Vitesco Technologies is új üzemet adott át – csakhogy néhány fontos befejezett projektet említsünk –, míg az SK Innovation egy történelmi értékű zöldmezős beruházást jelentett be. Összeszedtük, hogy 2021-ben milyen magyarországi beruházásokat valósítottak meg, vagy jelentettek be az autóipari beszállítók.

Az év számos beruházási bejelentéssel indult, amik között több elektromobilitásoz kötődő is volt. Az első bejelentést a dél-koreai Sangsin hozta el, ami jászberényi akkumulátor-alkatrészeket készítő üzemét 10,5 milliárd forintból bővíti. Röviddel ezután három vállalat, a biatorbágyi Alpine Európai Elektronikai Ipari Kft., a székesfehérvári Denso Manufacturing Hungary és az esztergomi Diamond Electric Hungary Kft. beruházásáról olvashattunk: ők összesen 6,5 milliárd forint értékben fejlesztik termelőkapacitásaikat.

Szintén januárban a visszapillantótükröket gyártó Hirschler Glas Kft. 185 millió forintból megvalósuló kapacitásnövelésről tett ígéretet. Továbbá a nemzetközi jelenléttel rendelkező Mahle csakugyan magyarországi gyártókapacitásának fejlesztéséről döntött, ahogy a BorgWarner is, ami a turbó feltöltők oroszlányi termelésének növelése érdekében fektet be. A vállalat tervét egy időben ismertették a Jabil tiszaújvárosi beruházásával, aminek keretében akkumulátorok töltéséhez szükséges eszközök gyártása kezdődik meg.

Az előzőektől kissé eltér a német thyssenkrupp 2,2 milliárd forintos beruházása, ami egy veszprémi fejlesztőközpont építését foglalja magába.

Január, sőt az egész magyar történelem legnagyobb zöldmezős beruházását az SK Innovation hozta el. A koreai vegyipari óriás Iváncsán 681 milliárd forintból épít új akkumulátorgyárat, bővítve hazai termelőkapacitását.

Februárban négy autóipari beszállító beruházásáról érkezett hír. Az egyik a Hydro Extrusion Hungary Kft. 2,8 milliárd forintos fejlesztése, amivel székesfehérvári alumíniumsajtoló üzemében újgenerációs elektromos autókhoz, megmunkált alkatrészek előállítását kezdi meg. Három másik, magyar tulajdonú vállalat, az Ajkai Elektronikai Zrt., a Tauril Gumigyártó és Kereskedelmi Kft., valamint a Titán'94 Szerszámkészítő és Forgácsoló Kft. összesen 1,2 milliárd forintos kapacitásbővítés végrehajtásáról döntött.

Gyárnyitással indult a tavasz

Március elején megkezdte működését a Vitesco Technologies debreceni, autóipari elektronikát és sebességváltó érzékelőket gyártó üzeme, ahol 2022 közepére 450 ember fog dolgozni. A szintén német központú, vonóhorgokat gyártó ACPS Automotive több mint 800 millió forintos kapacitásnövelő beruházást jelentett be, míg az utánfutók alkatrészeit gyártó Autóflex-Knott Kft. közölte, állami támogatással Kecskeméten modernizálja, míg az USA-ban megkezdi gyártótevékenységét. A fémmegmunkálással foglalkozó, hazai tulajdonú Indupro Kft. egy 600 millió forintos beruházást jelentett be, amivel kisteleki üzemét fejleszti, míg az Audinak és Alpine-nak is beszállító Pannon Tools 125 milliós kapacitásnövelő beruházásról döntött.

A tavasz második hónapjában a Bosch közölte, hogy 6 milliárd forintos beruházással Vecsésen új szolgáltatóközpontot létesít, ahonnan öt térségbeli országban nyújtanak majd HR-szolgáltatásokat. Ugyancsak márciusban derült ki, hogy mintegy 15 milliárd forintból a japán Seiren Ltd. Pécsen létesíti első európai üzemét, ahol autókárpitot fognak előállítani.

Május elején az amerikai Flex közel 9 milliárd forintos beruházást jelentett be, amiből Zalaegerszegen és Sárváron elektromos autókhoz tervezett, illetőleg negyedik szintű önvezetést támogató termékek gyártását kezdik meg. A hónap második felében aztán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kettő spanyol autóipari cég, a Gestamp és az Ames termelőkapacitás-bővítését jelentette be. Előbbi móri akkumulátor-összeszerelő bázisát, míg utóbbi szentgotthárdi, fémtermékeket készítő üzemét fejleszti.

Fokozza hazai K+F tevékenységét a Continental

A nyarat a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti és veszprémi kutatás-fejlesztési központjainak bővítéséről szóló bejelentés nyitotta meg. A 4,2 milliárd forintos beruházással 70 kifejezetten magas hozzáadott értékű munkahely jön létre.

Röviddel ezután a Hanon Systems Hungary Kft. 18 milliárd forintos beruházásáról szóltak a hírek – a koreai vállalat az elektromos autókba kerülő klímarendszerek gyártási kapacitását bővíti. Később a családi tulajdonú ZMT Hungary Kft. jelezte, hogy önerőből autóipari alkatrészek exportra gyártását indította be Zalaegerszegen.

Június végén többek között a Videoton Autóelektronika Kft. 1,1 milliárd forintos beruházásáról írtunk, amivel a legkorszerűbb autóelektronikai berendezések gyártását kezdheti meg a vállalat. Egy másik cég, a HBPO székesfehérvári és kecskeméti üzemeit fogja fejleszteni, melyekből a VW Csoportnak és a Mercedes-nek szállítanak alkatrészeket. Végül pedig a hónap legvégén átadták a Kapos Atlas Gépgyártó Kft. új, kaposvári üzemcsarnokát. A vállalat munkagépek fő elemeit gyártja, szinte teljes egészében exportra.

Július első bejelentése a Mono-Ipolyfabric 6,1 milliárd forintos beruházásáról szólt. A luxus gépkocsik, például Porschék belső elemeit gyártó vállalkozás Ipolytölgyesen egy új üzem, valamint egy új fejlesztési központ építéséről határozott. A következő fontos hír a koreai SungEel HiTech nógrádi akkumulátor-újrahasznosító üzemének átadása volt, amivel száz új munkahely jött létre az egyre fontosabbá váló elektromobilitási szektorban.

A Bosch három, összesen 52 milliárd forint értékben megvalósuló maklári beruházást részletezett. A német autóipari beszállító ebből az összegből bővíti az elektromos kormányművek gyártását és egy szolgáltatóközpontot is felhúz a kormányművek üzleti terület globális támogatására.

Ugyancsak júliusban a Ferzol Lemezmegmunkáló Kft. Szolnokon 2,3 milliárd forintból valósított meg kapacitásfejlesztő beruházást. A vállalkozás autóipari, elektronikai és mezőgazdasági berendezéseket gyártó cégeknek is beszállítója.

A nyár utolsó beruházása a Continentalból kivált Vitesco Technologies-hoz kötődött. A hajtásrendszerek gyártásával foglalkozó vállalat az augusztusban ismertetett tervek szerint Debrecenben egy újabb egységet épít fel, ahol elektromobilitási eszközöket fognak készíteni.

Mozgalmas volt a szeptember

Szeptember elején megtudhattuk, hogy a szekszárdi BHG-Alkatrészgyártó Kft. és társvállalata 1,6 millió eurós beruházással kettő új csarnokot épített fel. A többek között autóülés-szerkezeteket és kipufogó-alkatrészeket gyártó vállalat a VW konszern első körös beszállítója.

Az ősz első hónapjában elhelyezték a Semcorp, lítiumion akkuk szeparátor fóliáit gyártó debreceni üzemének alapkövét. A 65 milliárd forintos projekt a 2021-es év egyik legnagyobb beruházásaként indult el. Szintén szeptemberben a járművekhez hő- és energiagazdálkodási megoldásokat kínáló Hanon Systems közölte, hogy 8,3 milliárd forintból bővítette rétségi gyárát, új munkahelyeket hozva létre.

A Schaeffler elektromos motorok alkatrészeit készítő második szombathelyi üzemét csakugyan az ősz elején adták át. A vállalatcsoport első e-mobilitásnak dedikált gyára több mint 23 milliárd forintból épült meg. Ezután nem kellett sokat várni a Sensirion szenzorokat gyártó debreceni üzemének átadására, amit a jövőben egy kutatás-fejlesztési központ fog kiegészíteni.

Októberben az LG Chem Ltd. és a japán Toray Industries Inc. bejelentették, hogy akkumulátor-szeparátorfóliák gyártására közös gyárat létesítenek Magyarországon, mintegy 275 milliárd forintból.

Novemberben a Hankook Tire a Fejér megyei Rácalmáson alapanyagok és kész gumiabroncsok tárolására szolgáló raktárak építését kezdte meg, míg a Hajdu Autotechnika Zrt. jelezte, hogy a következő három évben 2,5 milliárd forintot költ fejlesztésekre, köztük bővítésre. Továbbá elhelyezték a kínai Chevron Auto fémalkatrészeket gyártó miskolci üzemének alapkövét – a beruházás azért is fontos, mert ez a vállalat első Kínán kívüli zöldmezős beruházása. Ezenkívül a SEG Automotive önindítókat és generátorokat gyártó leányvállalata befejezte átköltözését Szirmabesenyőre. A következő lépésként az új telephely K+F tevékenysége egy több éves projekt keretében bővül.

A karácsonyhoz közeledve is volt minek örülni

Az év utolsó hónapja sem telt bejelentések nélkül: a Schaeffler jelezte, hogy Szombathelyen további 5 milliárd forintot fektet be. Ebből egy logisztikai központot is magába foglaló komplexum épül fel. Ezenkívül a lítium akkumulátorokhoz szükséges katódok gyártásával foglalkozó EcoPro BM. úgy döntött, hazánkban hozza létre első Koreán kívüli gyárát. A 2024-től termelő debreceni üzem a 2021-es év második legnagyobb beruházásaként 264 milliárd forintból épül fel.

Az előzőt egy további e-mobilitáshoz kapcsolódó bejelentés követte. A Hydro Extrusion Hungary Kft. a februári után egy újabb beruházásról döntött: 32 milliárd forintból új öntödét épít Székesfehérváron, ahol elektromos autókhoz fognak alkatrészeket előállítani.

Ezt nem sokkal később követte a hír arról, hogy az indiai Motherson autóipari beszállító befejezte öt magyarországi telephelyének fejlesztését. A fejlesztések legjelentősebbike Kecskeméten valósult meg, ott egy új csarnokkal bővült a gyártókapacitás.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink