Elemzések Telített a termelési program a kecskeméti Mercedes-nél – ez történt a 9. héten

Telített a termelési program a kecskeméti Mercedes-nél – ez történt a 9. héten

Szammer Nikolett | 2020.03.02 07:21

Telített a termelési program a kecskeméti Mercedes-nél – ez történt a 9. héten

Fotó: Mercedes-Benz

A múlt héten szinte minden a koronavírusról szólt; a Volkswagen újraindította termelését kínai gyáraiban, míg a Toyota felkészült a leállásra Japánban. Olaszországban egyre több megbetegedésről számolnak be, de a Fiatot még nem kényszeríti leállásra a helyzet. A dél-koreai LG Chem bejelentette, hogy a Lucid Motors részére szállít akkumulátorokat. Tatabányán hoz létre alkatrészgyárat az akkufóliákat előállító Lotte Aluminium Kft. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Kihívásokkal teli időszakot él meg az autóipar, ennek ellenére egész évre telített a Mercedes kecskeméti gyárának termelési programja. Ez világos jelzés azoknak, akik állandóan a kecskeméti gyár jövőjével kapcsolatban spekulálnak, mondta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a vállalat és az értékesítésért felelős Mercedes-Benz Hungária Kft. által rendezett közös sajtótájékoztatón.

Elektromobilitási központtá válik Tatabánya, a héten ismét egy akkufóliát gyárt dél-koreai vállalat, a Lotte Aluminium Kft. jelentette be, hogy a városban létesít új alkatrészgyárat a 44 milliárd forintos beruházással.

A koronavírus felülír mindent

A Volkswagen már újraindította termelését a legtöbb kínai gyárában, de logisztikai nehézségek azért még előfordulnak. A Toyota nem volt ilyen szerencsés, a koronavírus okozta leállások az ázsiai gyártó japán gyáraiban zajló munkát is lassíthatják a következő hetekben, olyannyira, hogy már fel is készült az esetleges leállásokra.

A járvány európai terjedésével Olaszország került a középpontba, ahol számos megbetegedést és halálesetet jelentettek. A vírus odavág az olasz GDP-nek is, az olasz kereskedelmi szövetség, a Confcommercio azzal számol, hogy a koronavírus 0,3-0,4 százalékponttal gyengítheti az olasz hazai összterméket (GDP) az idén.

Kényszerű lépést hozott a Fiat, korlátozta európai gyáraiba való belépést a koronavírus terjedésének megelőzésére tett kísérletképpen. Ennek ellenére a gyártó jelezte, hogy a koronavírus olaszországi megjelenése egyelőre nem befolyásolja a helyi járműgyártását.

Mindeközben Franciaországban is nehézségekkel küzdenek, mivel nem maradt beépíthető fékpedál az országban. Ebből kifolyólag ellátási láncaik mélyreható felülvizsgálatára szólította fel a francia feldolgozóipari vállalatokat Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter, mondván, hogy az új koronavírus által okozott járvány világosan megmutatta a kínai beszállítóktól való túlzott függőséget.

Lefújták a Genfi Autószalont, mivel a svájci kormány megtiltotta azon tömegrendezvények megtartását, melyeken ezer főnél több résztvevőt várnak. Hétfőn kezdődött volna a médiabemutató az Év európai autójának ismertetésével. A nagyközönség számára március 5-15-ig lett volna megtekinthető a kiállítás.

Bár konkrét számok még nincsenek, a német autóipari vállalatok szakmai képviseleti szervezete, a VDA szerint durva károkat okozhat a koronavírus az autópiacon. Már éreztetik hatásukat az autóipari ágazat forgalmi adatain a koronavírus-fertőzés megfékezésére hozott intézkedések. A Moody's rontotta idei globális autóeladási előrejelzését annak hatására, hogy a világon egyre terjedő koronavírus visszaveti a keresletet.

Előrejelzések szerint nemcsak a kínai és olasz, de a japán gazdaságnak is odavág a járvány. A japán GDP 2,2 százalékkal csökkenhet a folyó negyedévben. Amennyiben beigazolódik a bank szakértőinek a várakozása, akkor a japán hazai össztermék (GDP) már a második egymást követő negyedévben csökken.

Nyomják az alternatív hajtást, csak a feltételek hiányoznak hozzá

Újabb nagy akkumulátor megállapodás született. A dél-koreai LG Chem bejelentette, hogy az amerikai elektromos autókat gyártó Lucid Motors részére szállít akkumulátorokat. Az üzlet részletei egyelőre nem ismertek.

Üzemanyagcella gigagyárat épít a Hyundai, hamarosan arra is fény derülhet, hogy hol építik meg a Hyundai hidrogén-üzemanyagcellákat gyártó gigaüzemét. A telephely létrehozásával jelentősen megnövekednek a márka gyártókapacitásai.

Göröngyös még az elektromos meghajtás útja, különös megoldást talált egy francia startup cég az elektromos személyautók hatótávolságának javítására – vonóhorogra akasztható akkumulátor-pótkocsikat dob piacra.

Hollandiában nem csupán a hatótávval, hanem a növekvő áramigénnyel is problémák vannak. Az országban rohamosan növekszik az áram iránti igény, a hálózat működtetéséért felelős egyik energiaszolgáltató kormányzati beavatkozást sürget. A tizenhét milliós országban nemcsak az elektromos autók töltését szolgáló privát, céges vagy köztéri csatlakozópontok száma szaporodik, hanem a napelemmel működő intézmények, otthonok száma is, tehát nemcsak az energiaigény, hanem a betáplálás menedzselése is kihívás.

Csökkenés mellett csak a PSA-nak ment jól

Csökkenő eladások, de a piaci várakozásokat meghaladó értékesítési árbevétel mellett jelentősen növelte nyereségét tavaly a Groupe PSA francia autóipari konszern.

A Daimler tehergépjármű-részlege nehéz év előtt áll, mivel csökkenő kereslettel és növekvő befektetésekkel számol. Már 2019-ben sem mentek jól a dolgok a Daimler tehergépjármű-részlegénél, de 2020 valószínűleg még nehezebb lesz. A jövő technológiáiba való nagy beruházásokra tekintettel Martin Daum vezérigazgató kemény évre készül.

Két ázsiai gyártó is bajban van, kérdéses a Nissan európai jövője. A márka egy Egyesült Királyságbeli üzeme a brexit miatt, míg egy spanyolországi telephelye az akadozó kereslet miatt állhat le. Tovább gyűrűzik a válsághelyzet a Hondánál is. A márka Fülöp-szigeteki részlege most jelentette be, hogy a következő hónaptól leállítja a gyártást a helyi üzemében.

Eltérő beszállítói helyzetek Németországban

Újabb szuperberuházásba kezd a Bosch. A németországi Eisenach városban már gyártja kísérleti jelleggel a hibrid autókban használt 48 voltos akkumulátorait, kereskedelmi tételekben azonban csak kínai üzemében készülnek ilyen akkumulátorok. Az eisenachi üzemben 2021-ben kezdi meg a 48 voltos akkumulátorok gyártását. Az üzem 120 alkalmazottat foglalkoztat majd.

Míg a Bosch beruházásba kezd, addig minden második német beszállító leépítést tervez. A német autóipari beszállítók több mint fele tervezi munkahelyei számának csökkentését, de ennek oka nemcsak a globális gazdasági lassulás. A Német Kereskedelmi- és Iparkamara (DIHK) felmérése szerint beruházások tolódnak vagy maradnak el az elektromos átállás körüli bizonytalanságok miatt.

Egy helyben toporog Nagy-Britannia

Hosszas huzavona után 2020. január 31-én Nagy-Britannia kilépett az Európai Unióból. 2020. december 31-ig egy átmeneti időszak vette kezdetét, ami akár két évvel is meghosszabbítható. Az év végéig várhatóan számos egyeztetés zajlik majd az EU és az Egyesült Királyság között, azonban a jelenlegi állás szerint 2021. január 31-től - többek között - megszűnik a vámmentes kereskedelem Nagy-Britannia és az EU között.

London nem kívánja meghosszabbítani a brit EU-tagság január végi megszűnése után kezdődött 11 hónapos - az Európai Unióhoz fűződő jövőbeni kapcsolatrendszer kialakítására szolgáló - átmeneti időszakot, sőt már júniusban dönteni kíván arról, hogy érdemes-e folytatni a tárgyalásokat az EU-val - áll a brit kormány által ismertetett tárgyalási javaslatcsomagban. Amennyiben mégsem sikerülne megállapodásra jutni év végéig, akkor az EU-val fennálló jövőbeni kereskedelmi kapcsolatok alapja ebben az esetben a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere lenne.

Kiemelt Partnereink