Elemzések Határidő módosításokkal, de halad tovább a debreceni BMW projekt – ez történt a 23. héten

Határidő módosításokkal, de halad tovább a debreceni BMW projekt – ez történt a 23. héten

autopro.hu/P.B. | 2020.06.08 07:22

Határidő módosításokkal, de halad tovább a debreceni BMW projekt – ez történt a 23. héten

Fotó: twitter.com/bmwblog

Több fontos hírről is beszámoltunk az elektromobilitást érintően a 23. héten, miközben Magyarországon a gazdaságvédelmi támogatásokkal kapcsolatos hírek voltak a meghatározóak. Nagy-Britanniában nehéz idők jöhetnek a járműipar számára, ha továbbra sem születik megállapodás az ország és az Európai Unió között. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

A BMW továbbra is elkötelezett a debreceni gyárának felépítése mellett, ám a járvány okozta válság rányomta a bélyegét a tervekre, emiatt a projekt elemeit át kellett ütemezni, de szó sincs annak leállításáról. A határidő módosítással érintett fejlesztések: a telekommunikációs hálózat, az ivóvíz-, szennyvíz- és csapadékvíz-vezeték, a gázellátás, az útcsatlakozások, és az intermodális központ – írta az üggyel kapcsolatban a debreceni önkormányzat.

A járvány természetesen más hazai autógyárakat is érint, ennek egyik legújabb példája az volt, hogy az Audi duális képzéseinek vizsgái vírusbiztosan, maszkban, távolsági tartás mellett, és egyéb biztonsági intézkedések figyelembe vételével zajlottak le. Az Audival kapcsolatos hír még, hogy Artemis néven új divíziót hozott létre a vállalat az elektromos autók fejlesztésére.

Nem a fénykorát éli a brit járműipar

A koronavírus nyomán visszaesett kereslet miatt a Bentley körülbelül ezer, az Aston Martin pedig mintegy ötszáz fővel készül csökkenteni munkavállalói állományát, míg a Jaguar Land Rover tavaly hajtott végre nagyobb leépítéseket.

Ha a járvány nem lenne elég, a brit járműiparnak a brexittel is meg kell küzdenie. A Nissan már bejelentette, hogy fenntarthatatlanná válna a vállalat jelenléte Nagy-Britanniában, ha London és az Európai Unió nem jut megállapodásra a kétoldalú kapcsolatrendszer későbbi feltételeit illetően. Magyarul: a Nissan otthagyja Nagy-Britanniát, ha nem születik megállapodás a vámokról.

Még mindig alacsony a kereslet az autók iránt

A koronavírus-járvánnyal szembeni intézkedések és a gyárbezárások miatt csaknem a felére esett a személygépkocsik és kishaszonjárművek forgalomba helyezése Magyarországon májusban, az előző év hasonló időszakához képest. Az autóipari leállások odavágtak a hazai logisztikai piacnak is, ezért tízpontos javaslatcsomagot nyújtott be a kormánynak a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).

Nemcsak Magyarországon, hanem a környező országokban is nehéz helyzetben van az autóipar. Romániában ezernél is több dolgozóját küldi kényszerszabadságra a Dacia a nyáron, miután visszaesett a gyár termékei iránt a kereslet.

Olyan gyártó is akad, aki nem a járvány miatt szenved: több tízmilliárd dolláros büntetés előtt állhat a Volkswagen az USA-ban, miután az alaszkai Anchorage városának fellebbviteli bírósága nem talált okot arra, hogy két amerikai megye miért nem követelhetne kártérítést a német autógyártótól a járműveinek az előírásokat meghaladó nitrogén-oxid-kibocsátása miatt.

A Kia viszont egész jó helyzetben van, hála a meglepően jó dél-koreai eladásainak: hazai piacán az egy évvel korábbihoz képest egészen megdöbbentő módon, 19 százalékkal emelkedtek a Kia eladásai, igaz, a Koreán kívül eladott járművek száma éves összevetésben 44 százalékkal csökkent.

Az innováció segíthet kilábalni a válságból

Egy héten tartott konferencián a hazai autóipar szereplői egyetértettek abban, hogy fejlesztésekkel, innovációval lehet legyőzni a mostani válságot. Erre a megállapításra láthatóan külföldön is sokan jutottak, például a Daimler is. A német vállalat hatalmas összeget fektet akkumulátorgyártásba, ezzel növelve a Mercedes elektromobilitásban betöltött szerepét.

Szintén az elektromos közlekedéssel kapcsolatos hír, hogy az idei év harmadik negyedévében, azaz néhány hónapon belül megkezdődik a ZF elektromos buszokhoz készült hajtásláncának sorozatgyártása Friedrichshafenben. A termék eddigi legnagyobb megrendelője a lengyel Solaris.

A következő hónapokban a Toyota elektromos kisbusza, a Proace Electric is debütálhat, míg az Alpine-nál felmerült annak a lehetősége, hogy a cég csak elektromos autókat gyártson a jövőben.

Az innováció persze nemcsak az elektromobilitás fejlődését jelenti, a gyártás számára a robotizáció forradalma lehet hatalmas lépés, a koronavírus-járvány pedig úgy tűnik, közelebb hozhat minket ehhez a forradalomhoz.

Az autóipar főszerepet játszik a gazdasági visszaesésben

Áprilisban jelentős volt a koronavírus-járvány miatt megváltozott gazdasági folyamatok hatása, így az ipari termelés 36,8 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól Magyarországon. Bár a részletes adatokat a KSH ezen a héten teszi közzé, figyelemreméltó, hogy áprilisban kiugró visszaesés volt tapasztalható a járműgyártásban, amely a márciusi 19,8 százalékos visszaesés miatt már az első negyedévben is 2,2 százalékkal kevesebbet termelt, mint egy évvel korábban.

A fentiek tükrében nem meglepő, hogy a kormány által a technikai fejlesztésekre adott támogatások iránt óriási az érdeklődés, összességében pedig 1500 vállalkozás nyerhet támogatást. A helyzet minden autóipari szereplőt megviselt, nem volt ez másképp a Hajdu Autotechnika Zrt.-nél sem, a cég viszont lehetőségeket is lát a válságban, az új projektekhez pedig az új présgépekkel felszerelt gyártócsarnokukban elég kapacitással rendelkeznek.

A Magyarországon is jelenlévő, nagy precizitású beszúró-, hosszeszterga- és horonymaró-szerszámokat fejlesztő és gyártó Horn Csoport egy törökországi leányvállalat létrehozásával folytatta nemzetközi terjeszkedését a közelmúltban.

Kiemelt Partnereink