Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Cseh és horvát versenyeken méretteti meg magát a BME Motorsport
2024.04.17 16:17Három új modell bejelentésével emeli a tétet a BYD
2024.04.17 15:24Más gyártó módszeréből inspirálódik a Nissan
2024.04.17 14:22Az űrtől az autókig mindenhol ott a mérnöki szimuláció
2024.04.17 13:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az innováció lehet a válasz a koronavírus okozta kihívásokra
Az Ipar 4.0 megoldásainak térnyerése, innovációs fejlesztések, relokalizáció és beruházások – ezek mind közvetve vagy közvetlenül a járvány okozta válság pozitív hatásai lehetnek a régióban, ugyanakkor egyelőre még sok a nyitott kérdés és a bizonytalanság is a járműiparban.
Online keretek között került sor a Portfolio szervezésében Az új technológiák átrendezik az erőviszonyokat című konferenciára. Az esemény központi témája az új technológiai vívmányok térnyerése és szerepe a járműiparban volt, a koronavírus-járvány árnyékában.
A konferencián először Nevijo Mance, a Jaguar Land Rover Hungary műszaki igazgatója szólalt fel, a járvány miatti korlátozások következtében videóüzenet formájában beszélt az úgynevezett ACES technológiákról. Az ACES az önvezető autókat, az összekapcsolt (connected) járműveket, az elektromos autókat és az autómegosztó-szolgáltatásokat foglalja magába, a mozaikszó ezen technológiák angol nevének kezdőbetűiből áll.
Mance felhívta a figyelmet az ACES technológiák fontosságára: mint mondta, a balesetek 94 százaléka emberi hibából következik be, ezért az önvezető autók komoly javulást hozhatnak a közlekedésbiztonság területén. Ehhez persze szükség van a technológiák fejlődésére, hiszen az önvezető autók elterjedéséhez nélkülözhetetlen az autók hálózattal és egymással való összekapcsolása, hogy minél több adat alapján működhessenek.
Az önvezető autók technikai háttere
Szabó Sándor az IBM-től arról beszélt, hogy a vállalat a felhőben lévő technikai lehetőségek biztosításával szolgálja az önvezető autók terjedését, és ismertette az IBM CVI (Connected Vehichles Insight) szolgáltatását. Mint mondta, a CVI egy önállóan alkalmazható szoftver és szolgáltatás egyben, amit az IBM üzemeltet az IBM felhőjében. A CVI alapján létrejövő alkalmazást általában az IBM partnerei, megrendelői fejlesztik, így ezen a technológiai alapon különböző megoldások is léteznek.
A CVI gyűjti, elemzi és tárolja a jármű-érzékelők adatait, és reagál is ezekre. A begyűjtött adatoknak köszönhetően a szenzorokon is túl érzékeli az autó körüli valóságot.
Szabó Sándor kiemelte, hogy a teljes önvezetés nem jöhet létre úgy, hogy az autó csak a saját szenzorjaival érzékeli a külvilágot, ennél több adatra és a többi járműhöz való csatlakozáshoz van szükség.
A jövő autóival a jövő biztosítása is megváltozik
A CVI által gyűjtött és tárolt adatok elemzésével a sofőr vezetési stílusáról és az autó használatának gyakoriságáról is adatokat kapunk. Ez elevezethet oda, hogy a járművek kötelező biztosításait is ezekre az adatokra alapozzák, így például aki kevesebbet használja az autóját, az kisebb összeget fizetne a biztosítónak.
A Suzuki Indiában a Connected Car szolgáltatását az IBM CVI-megoldására alapozva hozta létre, és a jövőben várható, hogy a CVI máshol is megjelenik.
A konferencián Tóth Zoltán, az e.ON Ipari és kereskedelmi Ügyfélmegoldások vezetője arról beszélt, hogy az energiaipar és a járműipar hasonló változásokat él át a koronavírus hatására, és közel azonos kihívásokkal kell szembenéznie.
Az innováció lehet a megoldás a válságra
A kerekasztal-beszélgetésen résztvevő autóipari szereplők, valamint a konferencia hallgatói is egyetértettek abban, hogy a koronavírus-járvány felgyorsítja az Ipar 4.0 megoldások elterjedését a járműiparban. A legtöbbjük véleménye abban egyezett, hogy az Ipar 4.0 megoldásainak segítségével az emberi jelenlétet váltanák ki, ugyanakkor Ács István, a Bosch Rexroth ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy ez nem az emberi munkaerő kiváltását jelenti, hanem a pozíciók áthelyeződését, megváltozását.
Vélhetően a válság okozta nehéz helyzet miatt annak ellenére, hogy a résztvevők az Ipar 4.0 szerepének növekedését várják, a többség úgy látja, hogy a járműipari szereplők nem fognak többet költeni erre a területre a közeljövőben.