Beszállítók Óriási lehetőség rejlik a gyártósorok hálózatba kapcsolásában

Óriási lehetőség rejlik a gyártósorok hálózatba kapcsolásában

Pörge Béla | 2021.11.05 07:22

Óriási lehetőség rejlik a gyártósorok hálózatba kapcsolásában

Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója | Fotó: SIemens Zrt.

Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója adott interjút az autopro.hu-nak, melyben beszélt a gyártósorok digitalizációjáról, a Siemens autóipari megoldásairól, valamint a koronavírus-járvány és a chiphiány hatásairól.

Hirdetés

Milyen kapcsolatban áll a járműiparral a hazai Siemens?

A járműipari terület a Siemens Zrt. egyik erőssége. A nemzetközi és hazai tapasztalatoknak köszönhetően egyedülálló módon támogatjuk ezen szektor szereplőit, itthon közvetlenül már több mint huszonöt éve. A feladatunk azóta változatlan: abban segítünk, hogy a legújabb technológiát felhasználva, olyan előnyökre tegyenek szert a vállalatok, ami hatékonyabb, fenntarthatóbb termelést, üzemelést biztosít számukra, a tervezéstől a gyártáson át az after sales tevékenységig.

Több autógyárban a helyszínen jelen vagyunk, az autóipari beszállítói láncban stabil megoldásokkal segítjük a digitális és a valódi világ összekapcsolását, és szervizszolgáltatásainkkal immár a teljes értékláncot támogatjuk.

Érdemes megemlíteni, hogy a Siemens-csoport hazánkban számos üzleti területen keresztül támogatja az autóipar fejlődését. A megoldások biztosításán túl, saját fejlesztői csapatunk az e-autók hajtásának tesztberendezéseit emeli a következő szintre, illetve a különállóan működő szoftvervállalatok Ipar 4.0 megoldásokat készítenek a globális autóipari ügyfelek számára is. A nemzetközi Siemens továbbá kisebbségi tulajdonos a Valeo Siemens vállalatban, mely hajtástechnológiákat és rendszereket fejleszt és gyárt a közúti elektromos járművek teljes spektrumához Veszprém megyében.

Az autógyártók mellett még kik a Siemens partnerei a járműiparban?

Megannyi autóipari beszállító és számos, autóiparhoz köthető szektor van Magyarországon, amely fejlett, magas szintű technológiával dolgozik, és a Siemens-szel együttműködik. Ide sorolom többek közt a gépgyártókat, a gumiabroncsgyártókat, és az ide kapcsolódó vállalatokat, beszállítókat.

Hogyan kapcsolódik az autók tervezéshez a Siemens?

A számos példa közül egyet emelnék ki: komplett autók töréstesztjét meg lehet valósítani virtuálisan – persze a jogi előírások miatt össze kell törni az autót ténylegesen is, de nem mindegy, hogy előtte csak a virtuális térben teszteljük az autó tulajdonságait, vagy még számos alkalommal össze kell törni a kívánt értékek eléréséhez. Óriási költség- és energiamegtakarítást jelent a virtuális tervezés és a szimuláció.

A Siemens főleg német vállalatokkal működik együtt. Vannak magyar partnerei is a cégnek?

Rengeteg partnerrel dolgozunk együtt globálisan és itthon egyaránt. Mi magunk is keressük azon pontokat, ahol az innovációra nyitott cégeket tudjuk segíteni az előrelépésben: például exportra termelő gépipari vállalatokat, vagy egyes alkatrészek gyártására specializálódott vállalatokat látunk el hajtástechnikával, mérőberendezésekkel, más eszközökkel, vagy éppen olyan szoftverekkel, amelyekkel hatékonyabbá tudják tenni a tervezési folyamatokat, a működést, a mindennapokat.

Mennyit változott a járműipari környezet azóta, hogy a Siemens jelen van globálisan Magyarországon?

A Siemens folyamatosan támogatta és támogatja a járműipar fejlődését. Néhány szemelvény a múltból, jelenből: a Siemens például a XX. század legelején elektromos autókat gyártott, ez volt a Victoria modell. Mára pedig jószerével sztenderddé vált a Siemens eszközök használata az autóiparban. Megoldásaink minden nap bizonyítanak olyan jövőorientált gyártóknál is, ahol elektromos motorokat, önvezető járműveket terveznek, gyártanak. Itthon Siemens technológia működött az 1910-es években szolgálatot teljesítő tűzoltóautókon, és részt vettünk BMW autótelefonok fejlesztésében egyaránt. Érdekes, hogy a kilencvenes években hazánkban megjelent, az autógyártói kapacitás hajnalán telepített gépek egy része ma is ugyanolyan jól, pontosan működik, mint akkor.

Ma az e-mobilitás hazai elterjesztésében egyaránt szerepet vállalunk töltők, töltési infrastruktúra megvalósításával, telepítésével. A legjobb gyakorlatokat igyekszünk itthon bevezetni, és bár az autonóm töltési rendszer hazai debütálása még odébb van, a Siemens komoly piaci részesedést építhet ki az e-teherjárművek, e-buszok töltésében, amelyekben előremutató nemzetközi példákra támaszkodhatunk.

Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója

Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója | Fotó: Siemens Zrt.

Ma a járműipar aktuális kérdése – függetlenül a gyártás helyétől – az, hogy miként lehet a gyártást optimalizálni, azaz minél nagyobb választékot, minél hatékonyabban (bármilyen erőforrás vonatkozásában) és minél jobb minőségben előállítani. A válasz alapját a digitalizáció teremti meg, legyen az gyárkapun belül, vagy akár egész hálózatot érintő. E folyamatban az adatok gyűjtése komoly mérföldkő, amihez sok esetben a legköltséghatékonyabb a régi gépek szenzorokkal való felszerelése. Ezek segítségével akár a világ másik részén is pontos képet kaphatunk egy adott gyár helyzetéről. A következő szint (ezt a nagy járműgyártók már elérték, igaz, jellemzően a legmodernebb berendezésekkel), amikor már távolról könnyen át lehet állítani a gépek paramétereit, az anyagmennyiségeket. A digitalizáció következő mérföldköve a megelőző vagy prediktív karbantartás megvalósítása, amikor a valós idejű adatok alapján végezhető el a karbantartás a műszakok között. Óriási lehetőség rejlik a gyártósorok hálózatba kapcsolásában. Ezek megvalósítása a Siemens egyik specialitása.

Milyen további igényeket látnak a piac felől?

Egyértelműen növekszik az igény az üzemeltetési transzparenciát és a fenntarthatóságot növelő megoldásokra. Az ügyfeleink szeretnék érteni, hogy mi folyik a gyárukban, erről részletes információkat kívánnak kapni. Vannak olyan cégek, ahol még az első lépéseknél tartunk, ami az energiamérés, azaz, hogy értsük, mennyi energiát használ egy üzem, és hol vannak megtakarítási lehetőségek.

Kik a Siemens versenytársai?

A Siemens portfóliója egyedülálló, de a verseny természetesen nem erről szól, hanem az adott szegmensek, feladatok és iparágak igényeinek kiszolgálásáról. Így nézve viszont számos versenytársunk van, köztük vannak kisebb, specifikusan egy szegmenssel foglalkozó cégek, és vannak nagyvállalatok is. Számos olyan céggel versenyzünk, amelyek 5–15 éve nem voltak a piacon, ugyanakkor könnyen lehet, hogy ugyanennyi idő múlva nem is lesznek már aktívak. A Siemens egyik erőssége a stabilitás, amely részben a több mint 170 éves fennállásából és a folyamatos megújulásból, innovációból fakad.

Mennyire érintette a Siemens Zrt.-t a koronavírus-járvány?

A járműiparhoz hasonlóan minket is megviselt ez az időszak, hiszen az autógyárak leállásával nem volt szükség a mi szolgáltatásainkra sem. Annyival jobb helyzetben voltunk, hogy a beruházások nem álltak le, igaz, sok esetben belassultak a projektek, óvatosabbá váltak az ügyfelek.

A naptári évhez képest eltolt tavalyi üzleti évben láttunk mélységet, magasságot, a két szélsőség kiegyenlítődött, és összességében pozitívan zártuk az évet.

Napjaink másik nagy válsága a chiphiány. Ez hogyan érinti a vállalatot?

A járvány után hirtelen megnőtt a kereslet, nagyon gyorsan lábalt ki az ipar a válságból. Ám felszökött az alapanyagok ára, majd megjelent a chiphiány – a járványügyi intézkedések és a home office következtében a kereslet brutálisan megnőtt a félvezetők iránt, az autóipar pedig kis megrendelő a szórakoztatóiparhoz képest, így az autógyártók megnövekvő keresletét nem tudják kiszolgálni a chipgyártók. A globális jelenség minket is érint: a beszállítóink nem képesek kellően nagy kapacitással dolgozni, megnőttek a szállítási idők.

Azt gondolom, hogy ez a helyzet még el fog tartani egy ideig, nagyon érdekes kihívással állunk szemben, nehéz lenne megjósolni, meddig fog még fennállni ez az állapot.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink