Elemzések Elfogadták az új Euro 7-es normát

Elfogadták az új Euro 7-es normát

autopro.hu/P.B. | 2024.04.15 16:21

Elfogadták az új Euro 7-es normát

Fotó: Pixabay

Az Európai Tanács elfogadta az Euro 7 rendeletet, amely meghatározza a közúti járművek emissziós normáira és az akkumulátorok tartósságára vonatkozó szabályokat. Ez a döntéshozatali folyamat utolsó lépése, de még nem tartunk a kihirdetésnél.

Már csak egy lépés van hátra az új Euro 7-es szabályok kihirdetéséig: amint az Európai Parlament elnöke és az EU Tanácsának elnöke aláírja a rendeletet, azt közzéteszik az Európai Unió Hivatalos Lapjában, a rendelet közzététel után húsz nappal lép hatályba. Az, hogy pontosan mikor lép életbe az új szabályozás, járműkategóriától függ.

A Tanács három különböző kategóriát határozott meg:

  • 30 hónap az új személygépkocsi és kisteherautó típusok, és 42 hónap az új személygépkocsik és kisteherautók esetében,
  • 48 hónap az új busz-, teherautó- és pótkocsi-típusok esetében, és 60 hónap az új buszok, teherautók és pótkocsik esetében,
  • 30 hónap a személygépkocsikba és kisteherautókba beépítendő új rendszerek, alkatrészek vagy önálló műszaki egységek esetében, és 48 hónap az autóbuszokba, teherautókba és pótkocsikba beépítendő rendszerek esetében.

Ha például a rendelet 2024. június 1-jén életbe lépne, az Euro 7-es követelmények 2027. január 1-jétől érvényesek – de akkor még csak az „új személygépkocsi- és kisteherautó-típusokra” – azaz a teljesen új típusokra, amelyek először kapnak típusjóváhagyást - vonatkozna. Azon modellek esetében, amelyek már rendelkeznek típusjóváhagyással (vagy új kiadásokkal, amelyek elődjük típusjóváhagyását használják), a követelmények csak tizenkét hónappal később lépnek életbe. Hasonló a helyzet a teherautók, buszok és pótkocsik esetében is.

Kompromisszumos megoldás

Az Euro 7 jelentősen gyengült a fejlesztési folyamat során. Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, az EP-ben március végén 297 igen, 190 nem szavazattal és 37 tartózkodás mellett fogadták el a megállapodást. Ez a szavazásra bocsátott tervezet egy 2023 decemberében megszületett kompromisszum eredménye, amely már nem tartalmazta az EU Bizottság eredeti, 2022 novemberi javaslatában szereplő szigorúbb kibocsátási szabályokat. Ennek oka, hogy a tagállamok 2023 szeptemberében ismertetett álláspontja után jelentősen finomították az Euro 7 kritériumait – például úgy, hogy ne lépje túl a jelenlegi Euro 6 szabványt a kipufogógáz-kibocsátás tekintetében.

Új előírások vonatkoznak azonban az akkumulátorok élettartamára és a fékkopásra. A személygépkocsikban az akkumulátoroknak öt év vagy 100 ezer kilométer után továbbra is eredeti kapacitásuk 80 százalékát, nyolc év vagy 160 ezer kilométer megtétele után pedig 72 százalékát kell nyújtaniuk. Kisteherautók esetében 75 és 67 százalékos értékek érvényesek. A fékkopás tekintetében a személygépkocsik és kisteherautók fékrészecskék (PM10) kibocsátásának határértékei tisztán elektromos járművek esetében 3 milligramm/kilométer, hibrid és üzemanyagcellás járművek esetében 7 milligramm/kilométer.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink