![Volkswagen helyett a BYD támogatásával rajtol a foci Eb](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1138906/EURO_homebanner_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
![Volkswagen helyett a BYD támogatásával rajtol a foci Eb](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1138906/EURO_homebanner_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
Trend Tíz év múlva jöhet el a hidrogénes közlekedés ideje
Fotó: Kia Global Media Center
A Hyundai vezetői szerint körülbelül tíz évvel van lemaradva a hidrogén üzemanyagcellás technológia az akkumulátoros elektromos hajtás mögött. A dél-koreai OEM mindkét területen komoly fejlesztéseken dolgozik és vezető szerepre tör.
A Hyundai azon OEM-ek között van, melyek a hidrogénes és az akkumulátoros elektromos hajtás területén is komoly erőfeszítéseket végez – nem mindenki gondolkozik így, a Tesla például egyértelműen az akkumulátoros elektromos autók mellett tette le voksát. A Hyundai persze nincs egyedül, például a Toyota, a GM, a Daimler vagy a Volvo is szeretne piacvezetővé válni a hidrogénes autók szegmensében – egyelőre talán a Toyota jutott a legmesszebb a területen.
José Monoz, a Hyundai technológiai vezetője a Forbes amerikai kiadásának nyilatkozott a vállalat terveiről. Monoz szerint pár évvel ezelőtt az akkumulátoros elektromos autókról is úgy vélekedtek az emberek, hogy nem fognak elterjedni, nincs meg ehhez a kellő infrastruktúra. Ehhez képest ma már egyre népszerűbbek az ilyen autók – ő ezt várja a hidrogén üzemanyagcellás járművek esetében, melyek fejlesztései szerinte körülbelül tíz évvel vannak lemaradva az akkumulátoros technológia mögött.
Nem árt tisztázni, hogy a hidrogénes hajtás esetében is elektromos járművekről beszélünk – lényegében ugyanolyan villanymotorok hajtják az autót, a különbség az energiatárolásban rejlik: az akkumulátoros járművek energiát tárolnak, addig a hidrogén üzemanyagcellás társaik annyi energiát nyernek ki a hidrogénből, amennyire éppen szükség van.
A hidrogén üzemanyagcellás hajtásokat a sokkal nagyobb energiasűrűség, de a drágább előállítás miatt a szakemberek általában teherautókhoz, buszokhoz szokták ajánlani.
A Hyundai idén viszont azt jelentette be, hogy az autók és teherautók számára készült hidrogén-üzemanyagcellás energiaellátó rendszerének új verziója kétszer erősebb, harminc százalékkal kisebb lesz, és feleannyiba kerül, mint a jelenlegi változat.
A hidrogénes hajtás legnagyobb kihívása tehát az előállítás költsége, valamint az infrastruktúra fejletlensége. Ezek miatt egyelőre inkább csak mutatóban találkozhatunk hidrogén üzemanyagcellás járművekkel Európában, de a szándék megvan a fejlesztésre – Magyarországon is.
Beszédes a kontraszt az Egyesült Államokban is: a Forbes felhívja rá a figyelmet, hogy az USA-ban jelenleg Kalifornia államban használják a legtöbb hidrogénes járművet: 12.082 autót és 48 buszt, ezeket 47 nyilvános töltőállomás szolgálja ki, további 127 tervezés alatt áll. Ezzel szemben az államban 835 ezer plug-in hibrid és tisztán elektromos autót tartottak számon 2020 végén, számuk azóta nyilvánvalóan nőtt. Ezek töltésére legalább 73 ezer töltő áll az autósok rendelkezésére.
Tetszett ez az interjú? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!
Kiemelt Partnereink