Elemzések Kína nem hagyja válasz nélkül az EU-s védővámot

Kína nem hagyja válasz nélkül az EU-s védővámot

MTI | 2024.06.14 12:16

Kína nem hagyja válasz nélkül az EU-s védővámot

Fotó: Pixabay

Kína minden szükséges intézkedést meg fog tenni a kínai vállalatok törvényes jogainak védelme érdekében - közölte a pekingi kereskedelmi minisztérium válaszul az Európai Unió azon döntésére, hogy további vámokat vet ki a Kínában gyártott akkumulátoros elektromos járművekre.

Hirdetés

Elemzők szerint a bejelentést megtorló intézkedések követhetik, például vámokat vethetnek ki a nagy lökettérfogatú motoros járművekre. Emellett fennáll annak a lehetősége, hogy további vámemelésekkel sújtják az EU-ból importált elektromos járműveket is annak érdekében, hogy a kínai elektromos járművekkel kapcsolatos döntés felülvizsgálatára késztessék az EU-t.

Alig egy hónappal azután, hogy Washington bejelentette a kínai elektromos autókra kivetett vámok megnégyszerezését 100 százalékra, Brüsszel közölte, hogy a szokásos 10 százalékos autópiaci vám felett további tételeket vet ki a kínai termékekre.

A döntés július 4-én lép hatályba, hacsak Peking nem egyezik bele az EU szerint piactorzító gyakorlatának "hatékony megoldásába".

Kína szerint kirívó protekcionizmus zajlik

A kereskedelmi minisztérium szóvivője egy sajtótájékoztatón kijelentette, hogy az EU legutóbbi intézkedései sértik a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályait, a kereskedelmi protekcionizmus kirívó példái, és Kína fenntartja magának a jogot, hogy a WTO-n keresztül folyamodjon jogorvoslatért. Felszólította az EU-t a „hibás gyakorlatának haladéktalan korrigálására”, hangsúlyozva a párbeszéd és a tárgyalások fontosságát a kereskedelmi viták hatékony kezelése, az együttműködés kiterjesztése és a kölcsönösen előnyös eredmények elérése érdekében.

A Kiel Institute német gazdaságkutató intézet szerint a kínai import csökkenését részben lehet az EU-n belüli termelés növelésével ellensúlyozni, de a fogyasztói árak növekedése mellett. Az EU-ban a termelés a magasabb energia- és anyagárak miatt lényegesen drágább, mint Kínában, és a munkaerőköltségek is jóval magasabbak.

Mindemellett a Kínában gyártott és az EU-ban tavaly eladott elektromos autók fele nyugati autómárka volt: 28 százalékuk Tesla, 20 százalékuk pedig Dacia Spring a Transport and Environment európai kutatóintézet március végi tanulmánya alapján.

Árthat Európának a vám

Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója június 12-ei nyilatkozatában kijelentette, hogy az EU által kivetett további vámok akadályozhatják az európai autóipari vállalatok fejlődését, és végső soron Európa saját érdekeit is sérthetik.

„Az olyan protekcionista intézkedések, mint vámok kivetése a megtorlás körforgását indíthatja el, megpecsételheti az együttműködést” - tette hozzá. A BMW az északkelet-kínai Liaoning tartományban rendelkezik gyártóbázissal.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink