Elemzések Míg a többi autógyártó Kínával küzd, a Tesla a rozsdával – ez történt a 7. héten

Míg a többi autógyártó Kínával küzd, a Tesla a rozsdával – ez történt a 7. héten

Rezi-Kató Eszter | 2024.02.17 16:16

Míg a többi autógyártó Kínával küzd, a Tesla a rozsdával – ez történt a 7. héten

Fotó: Tesla

Úgy tűnik, hogy Kína egyre nagyobb fejfájást okoz nemcsak az autógyártóknak, hanem az EU-nak is. Érdekes indulatokat váltott ki, hogy egyes gyártók elhagyják a kézi váltót, de ebből a haragból jutott még az önvezető autókra is. A Teslának eközben pedig megint úgy sikerült középpontba kerülnie, hogy abban nincs sok köszönet. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Izgalmas hetet tudhatunk magunk mögött, hiszen hírekből most sem volt hiány. Persze van, akik ennek nem annyira örülnek, hiszen a Continental éppen csak bejelentette, hogy leépítésekbe fog kezdeni, ez mintegy 7150 álláshelyet fog érinteni, amelyre szükség van az autóipari egységben, hogy versenyképesebbé tegye az üzletágat az elektromos járművekre és a digitális ajánlatokra való komplex átállás miatt. Ellentétben velük, a Michelin eredményes évet tudhat maga mögött, hiszen az alaptevékenységből származó üzemi eredmény 5,2 százalékkal rekordszintre, 3,57 milliárd euróra nőtt, ami meghaladta az elemzői várakozások átlagában szereplő 3,42 milliárd eurót.

Kína a figyelem középpontjában

Az ázsiai ország több szempontból is fókuszba került a héten, például amikor az amerikai hatóságok több ezer európai luxusautót foglaltak le és vizsgálat alá helyeztek olyan márkákat, mint a Porsche, a Bentley és az Audi, mivel azt állítják, hogy megsértették a Kínában kényszermunkával előállított importált áruk behozatalát tiltó törvényeket. A VW a kényszermunkával kapcsolatos vádak miatt, valamint hogy a BASF vegyipari vállalat bejelentette Hszincsiang tartományból való kivonulását. Politikai nyomás alá is került a márka, a német kormánykoalíció politikusai pedig azzal a felhívással fordultak a VW felé, hogy az autógyártó szintén vonuljon ki a tartományból. A VW jelenleg is tárgyal kínai partnerével, a SAIC-vel a hszincsiangi közös üzem jövőjéről.

Szintén e heti hír, hogy a Stellantis oroszországi kivonulása nem akadályozta meg abban az oroszokat, hogy a kalugai gyárban tavaly is elkészüljenek Citroën C5 Aircross modellek – természetesen nem a konszern jóváhagyásával, hanem orosz és kínai együttműködés keretében. Így nyilvánvalóan az is kérdés, hogy ezek az autók mennyire nevezhetők Citroënnek.

Az EU sem marad csendben

A kínai autógyártás dominanciája miatt kénytelenek intézkedéseket kidolgozni, amelyek alapján azt kérik majd az autógyártóktól, hogy javítsanak az olcsó e-autók gyártásán és állítsanak elő több akkumulátort, mivel Kína jelenti a legnagyobb fenyegetést a kialakult nyugati piacra, köszönhetően az olcsó gyártási költségeknek és az elektromos járművek gyártásához szükséges kulcsfontosságú alkatrészekhez való hozzáférésnek.

Persze nem csak ez az egyetlen kihívás, hiszen ugyanúgy intézkedést sürgettek az autóban található műanyagok újrafelhasználásáért. A jogszabály egyik fő célkitűzése, hogy az új autókban felhasznált műanyagok 25 százaléka újrahasznosított anyagokból származzon, amelyeknek egynegyedének elhasználódott járművekből kell származnia. Összességében a leselejtezett autókból származó műanyagok 30 százalékát kell újrahasznosítani, a jelenlegi 19 százalék helyett.

Búcsút inthetünk a kézi váltónak

Mármint a 2025-ös Golf GTI és Golf R esetében, ugyanis a VW megerősítette, hogy ezekben már nem lesz kézi váltó. Ez az újítás várhatóan nem fog mindenkinek tetszeni. Voltak olyan hírek, amelyek szerint a VW a lazább Euro 7-es előírások miatt meggondolta magát, ám végül mind az európai, mind az amerikai piacra csak automataváltós Golf fog készülni.

Ha ez nem lenne elég, a BMW-nél szintén felröppent a hír, amiről a márka egyik főnöke számolt be, amely alapján a kézi váltós M-es autók egyre csökkenő darabszámára figyelmeztet, és azt javasolja, hogy érdemes beszerezni egyet, mielőtt örökre eltűnnek.

Forrnak az indulatok az önvezető autók miatt

Amerikában emberek csoportja megrongálta és tűzijátékkal felgyújtotta a Waymo egyik önvezető autóját San Franciscóban február 10-én. Ez volt az eddigi legpusztítóbb támadás a vezető nélküli járművek ellen az Egyesült Államokban. Az indulatok onnan erednek, hogy több baleset is előfordult már, amelyben önvezető autók voltak érintettek, legutóbb például egy vezető nélküli Waymo autó ütközött egy kerékpárossal San Franciscóban, könnyű sérüléseket okozva.

A balesetekre reagálva kaliforniai törvényhozók és szakszervezetek február 12-én közös munkába kezdtek annak érdekében, hogy két új törvényjavaslattal szorgalmazzák az autonóm funkciók szigorúbb ellenőrzését.

A Teslának sem könnyű

Ez a hét sem telhetett el Tesla-hírek nélkül, pedig a vállalat eleinte nem is akarta magát reklámozni, a Super Bowl mégis tőlük volt hangos, hiszen egy másik tech-vezérigazgató által vezetett szervezet bojkottra szólított fel, mivel szerintünk a Tesla vezetéstámogató funkciója baleseteket okoz. A reklámban olyan, amelyekben olyan Tesla-balesetekről készült felvételek szerepeltek, amelyekben állítólag a vállalat vezetéstámogató funkcióját használták. De a Teslának nem csak ezzel kell megküzdenie, hanem a rozsdával is, ugyanis számos Cybertruck-tulajdonos számolt be arról, hogy a rozsdamentes acélból készült jármű rozsdásodni kezdett.

Megindultak a bértárgyalások, máshol elfogyott a pénz

Az Audi Hungariánál megkezdődtek a bértárgyalások, bár az első forduló után egyelőre még nem találkozott egymással a munkavállalói és a munkáltatói oldal ajánlata, ezért újabb tárgyalás lesz. Az már biztos, hogy a tavalyinál kisebb béremelés lesz a cégnél.

Nem csak itthon nehéz kérdés a pénz, Franciaországban ugyanis a kormány közölte, hogy az idei év hátralévő részére leállítja az alacsony jövedelműek e-autókra vonatkozó lízingelésének támogatását célzó programját, miután a kereslet jóval meghaladta az eredeti terveket. A program kritériumai között itt is visszaköszön Kína, hiszen a feltételek nem engedik, hogy az olcsó kínai gyártmányú járművek jogosultak legyenek a programra.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink