Gyártók Kínai segítséggel gyárthatnak kamu Citroënt az oroszok

Kínai segítséggel gyárthatnak kamu Citroënt az oroszok

autopro.hu/P.B. | 2024.02.15 16:23

Kínai segítséggel gyárthatnak kamu Citroënt az oroszok

Fotó: Citroën

Úgy tűnik, hogy a Stellantis kivonulása ellenére a kalugai gyárban tavaly is készültek Citroën C5 Aircross modellek – természetesen nem a konszern jóváhagyásával, hanem orosz és kínai együttműködés keretében. Így nyilvánvalóan az is kérdés, hogy ezek az autók mennyire nevezhetők Citroënnek.

Tavaly decemberben az orosz Automotive Technologies cég legalább 42 készletet importált a Citroёn C5 Aircross modell összeszereléséhez a kalugai gyárba - derült ki egy kereskedelmi adatszolgáltató vámnyilvántartásából. A Kínában gyártott készleteket a kínai Dongfeng Motor Group gyártotta.

Az Automotive Technologies a Citroёn C5 Aircrosst szerelte össze a kalugai gyárban, különböző orosz autókereskedések két alkalmazottja szerint. A források névtelenül nyilatkoztak, mert az információ nem nyilvános – írja a Reuters.

Nem világos, hogy a Kínából származó készletek tartalmaztak-e olyan alkatrészeket, amelyek az Oroszországgal szembeni nyugati szankciók hatálya alá tartoznak, és a vámügyi adatokból vagy forrásokból sem derül ki, hogy a Stellantis tudott volna az importról. Az üzem egyébként még mindig a Stellantis tulajdonában van, ugyanakkor a Reuters megállapításaira reagálva a Stellantis közölte, hogy 2023. december 31. óta arra a következtetésre jutott, hogy „elvesztette az irányítást oroszországi entitásai felett”.

Sem a Dongfeng, sem pedig az orosz Automotive Technologies nem reagált a hírügynökség megkeresésére.

Megkerülik a szankciókat

​A helyzet rávilágít arra, hogy a nyugati vállalatok nem tudják ellenőrizni az oroszországi márkáikat és gyáraikat, miután felfüggesztették orosz tevékenységüket, vagy elhagyták az országot a 2022. februári ukrajnai invázió után. Egyben egy újabb példát láthatunk arra is, hogy Moszkva egyre jobban függ Pekingtől, különösen az autóiparban – Kína ugyanis nem vezetett be szankciókat az oroszokkal szemben.

A háború óta számos külföldi autógyártó elhagyta az orosz piacot, bizonyos szállítmányok továbbra is eljutnak az országba a Moszkva által bevezetett „párhuzamos import” rendszerén keresztül. Ez lehetővé teszi az importőrök számára, hogy a védjegytulajdonos engedélye nélkül külföldről hozzanak be termékeket.

Továbbra is kaphatók például a Citroën modelljei Oroszországban – közölte négy orosz autókereskedő a Reuters hírügynökséggel. Emellett 2023 decemberében a kalugai üzemben hivatalosan elindították a „közepes méretű crossoverek gyártását”.

Nem hivatalos Citroënek lesznek?

A 2023 márciusában Moszkvában bejegyzett Automotive Technologies decemberben nyilatkozott arról, hogy a 2024-ben kezdődő tömeggyártás előtt 48 importált autóból álló próbákat szerel össze, de nem nevezte meg a beszállítót vagy a modellt.

Két autókereskedés alkalmazottja elmondta a Reutersnek, hogy az Automotive Technologies arról tájékoztatta őket, hogy Citroën C5 Aircross modelleket fognak kapni, amelyeket Kalugában szereltek össze importált készletekből. Az azonban nem derült ki, hogy a gyártósorról legördülő autók használhatják-e a Citroën márkanevet.

A Dongfeng és a Stellantis kereskedelmi vegyesvállalatot működtet Kínában, amelyen keresztül a Dongfeng Stellantis autókat gyárthat és értékesíthet Kínában.

A Stellantis korábban a logisztikai nehézségekre és a Moszkvával szemben kirótt szankciókra hivatkozva állította le kalugai gyárát. A konszern a gyár 70 százalékát birtokolja, a fennmaradó 30 százalék a Mitsubishi Motors tulajdonában van. Az Ukrajna elleni orosz invázió előtt a gyár Peugeot, Citroën, Opel és Mitsubishi autókat gyártott, évi 125 ezres kapacitással.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink