Trend Így csúszik ki a kormány a kezünkből

Így csúszik ki a kormány a kezünkből

Pardavi Mariann | 2018.01.04 06:30

Így csúszik ki a kormány a kezünkből

Nem telik el úgy nap, hogy ne lenne szó az önvezető autókról, a hozzájuk kapcsolódó újabb és újabb fejlesztésekről, vállalati fejleményekről. Ez nem is meglepő, hiszen az autógyártókon és beszállítókon kívül ma már a techcégek és egyes szolgáltatók is szerves részét képezik az autóiparnak. Cikkünkben azt foglaltuk össze, milyen fordulópontok voltak 2017-ben az autónóm közlekedésben hazai és nemzetközi szinten.

Hirdetés

Napjaink autóiparának legmeghatározóbb területe az elektromos meghajtás mellett az önvezető járművek fejlesztése, melybe egyre több piaci szereplő vesz részt. Ezen fáradozások eredményeképpen egyszer egész biztosan kizárólag önvezetők fognak a közutakon közlekedni. A kérdés nem az tehát, hogy megvalósul-e, hanem hogy mikor.

A Volvo jövőkutatójának nincs túl pozitív álláspontja a témában. Aric Dromi szerint ugyanis előbb fogunk repülni az autókkal, minthogy a teljes forgalom átálljon az autonóm közlekedésre – különösen a városokban. A jövőkutató azt is elmondta, véleménye szerint az autógyártók nincsenek felkészülve a következő 15 évre. Dromi úgy látja, hogy egyetlen részterület, a járművek dolgok internetéhez való kapcsolása is méretes kihívást jelent.

Andy Palmer, az Aston Martin vezetője az AM-RB 001 modell bemutatása kapcsán ezzel szemben amellett érvelt, hogy idő kérdése csupán, mikor engedjük ki a kormányt a kezünkből. A cégvezető szerint azonban lesz még elég ideje azoknak, akik szeretik a vezetés élményét, ugyanis még jó pár évig, évtizedig a hagyományos autók lesznek a meghatározóak az utakon.

Még el sem engedtük a kormányt, máris fizethetnénk az adót. Amerikai szakértők szerint az ilyen járművek használói a jelenleg a benzinre és dízelre vonatkozó adókkal (előbbi gallononként 18,3, utóbbi 24,3 cent) megegyező nagyságú közterhet fizetnének, magyarul az önvezető kocsikat választók a megtett távolság függvényében járulnának hozzá a kapcsolódó fejlesztések végrehajtásához. Még nagyobb kormányzati bevételt jelenthetne a sofőr nélküli haszongépjárművek (teherautók és buszok) hasonló megadóztatása.

Módosult a Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény, melynek lényege röviden úgy foglalható össze, hogy a jármű irányítását befolyásoló technikai rendszereket akkor tekintik elfogadhatónak, ha azok megfelelnek az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (ENSZ-EGB) vonatkozó előírásainak vagy pedig olyan rendszerekről van szó, amelyeket a jármű vezetője felülbírálhat, azaz visszaveheti a kézi irányítást, vagy amelyeket kikapcsolhat. Az egyezmény szerint továbbra is szükség van olyan személyre a járműben, aki betölti a sofőr szerepét.

Az autonóm közlekedéssel kapcsolatos etikai kérdéseket vizsgáló, Németországban létrehozott speciális bizottság pedig arra az álláspontra jutott, hogy veszélyes közlekedési szituációban az emberi élet védelme élvezi a legmagasabb prioritást.

A döntéshozók az Egyesült Királyságban is dolgoztak, törvényben rögzítették, milyen biztosítási szabályok alapján kell eljárni, ha egy önvezető autó balesetet okoz. Mivel a robotpilóta üzemmódra is képes járműveket kínáló gyártók igyekeznek a felhasználóra hárítani egy esetleges baleset felelősségét, az új biztosítástípus legnagyobb előnye az ügyfél tehermentesítése lehetne. Ha a balesetező önvezető tulajdonosa rendelkezik ilyen biztosítással, a kárrendezési folyamat a jelenleginél jóval gyorsabban lezárulhat.

Ha minden jól megy a Continental fejlesztőrészlegén, akkor felesleges volt meghozni a fenti biztosítási szabályt. A vállalat víziója ugyanis az, hogy 2050-re felszámolja a halálos közúti baleseteket. A Vision Zero projekt a városokra is kitér. A Continental szerint az intelligens járművek az intelligens közlekedési berendezésekkel képesek a leghatékonyabban kapcsolatot teremteni.

Ez történt Magyarországon

Nagy mérföldkőhöz érkezett az önvezető téma magyar vonatkozásban, amikor év elején elindult a zalaegerszegi próbapálya tervezése. Az építkezés jelenleg is tart. A pálya önvezető járművek, buszok és teherautók tesztelésére hozták létre.

Március végén szándéknyilatkozatot írtak alá az önvezető járművek akadály nélküli közlekedéséről. 29 ország köztük Magyarország döntött arról, hogy együtt dolgoznak az önvezető, autonóm járművek akadály nélküli közlekedésén az Európai Unióban.

Reagálva az ipar igényeire, a BME Autonomous Vehicle Control Engineer elnevezésű, angolul hallgatható MSc képzést indított. Szalay Zsolt egyetemi docens, a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Gépjárműtechnológia Tanszék vezetője és a projekt egyik fő koordinátora azt mondta, a Bosch például jelezte, hogy autónóm járművekhez értő szakemberekből évente akár ötvenet is tudnának alkalmazni.

A Knorr-Bremsének is szüksége van a fent említett mérnökökre, ugyanis a vállalat magyarországi telephelyén azon dolgoznak, hogy belátható időn belül forgalomba kerülhessenek az önvezető teherautók.

Kiemelt Partnereink